Vältaliga veteraner och stakande tv-profiler

Samtidigt som åkarna sliter vidare för att få möta målet i Mora så kommer jag att tänka på några av alla möten som det blev i samband med Vinterstudion igår.
Möten med åkare som förberedde sig för dagens utmaning.
Två vitt skilda exempel får ni här.

Skönaste svaret
Bengt Eriksson veteranernas veteran gästade oss på eftermiddagen inför sitt 56:e Vasalopp. I rad!
Bengt gjorde sitt första Vasalopp 1953 och har sen kört varenda år.
Jag hade såklart massor med frågor till Bengt.
Svaren var korta och kärnfulla.
Eller vad sägs om det här…
Pops: Var någonstans är Vasaloppet som jobbigast?
Bengt: När man blir trött.

Märkligaste synen.
Besynnerliga scener utspelade sig i vår stuga i Lindvallen vid 21.40 igår.
Det här var gänget som jag hade med mig.
Redaktör Bursell (han som i Vinterstudiosammanhang kallas Vikarien)
David Fjäll (Överladdad Vasaloppsreporterdebutant. Ständigt rabblandes fakta om Smågan där han är stationerad under sändningen.)
Rickard Olsson (Bingoutropare. Frågeställare. Försökskanin.)

Olsson hade alltså åkt noll (0) mil skidor innan han slängdes ut på en slutsträcka i stafettvasan i fredags.
Efter två mil där så satte han sig i bilen för att gå på dejt i Stockholm.
Tillbaka sen till Sälen för att förbereda sig för sitt livs utmaning.
Utrustad med mobiltelefon åker han Vasaloppet och rapporterar till er där hemma.
Vad var det då som hände i stugan?

Olsson åt oavbrutet och bytte samtidigt om för att testa alla sina nyinköpta kläder.
Underställsbyxor. Banan. Underställströja. Gröt. Överdragsbyxor. Lasagne. Handskar. Powerbar. Ni förstår…. 
Han är istoppad och pålurad allt man nånsin kan tänka sig.
”Kontokortet grät när jag kom ut ur sportaffären” var Olssons egna ord.
Om jag nu hörde rätt.
Prata inte med mat i mun var ingen uppmaning som passade att ge Olsson just den här kvällen.

Där står alltså Olsson mellan soffan och köksbordet helt redo för ett Vasalopp, åtminstone vad gäller utrustningen.
Då börjar han luftstaka.
Han hinner inte många stavtag innan Småganexpert Fjäll far upp ur soffan.
– Så där kan du inte staka!
– Vaddå? Vad är det för fel?
Olsson som hela tiden upprepar mantrat ”Jag är Thomas Wassberg” tappar all den falska självkänsla som den skinande nya utrustningen byggt upp.
– Du ska hålla armarna längs sidorna och sen bara fälla överkroppen framåt.
– Men jag har fått hjälp av mattias Svahn. Han sa inget om det här.

Det är desperation i rösten på Olsson.
9 mil ska han åka.
Han har ingen aning om hur man ska staka.
Han är så desperat att han på fullt allvar ber Fjäll om hjälp.

Från soffan ser jag alltså Fjäll stå och fälla överkroppen fram och tillbaka samtidigt som han berättar hur många meter över havet som Smågan är beläget.
Bredvid står Olsson och försöker imitera.
Jag är ingen expert men kan ändå tydligt se att ingen av dom vet vad dom sysslar med.
Vikarien då? Han tog sitt uppdrag på så stort allvar att han redan gått å lagt sig.
Vikarien ångrar sig idag.

Olssons luftstakande blir allt frekventare.
Fjäll påpekar något om att Olsson måste släppa greppet om sina låtsasstavar när armarna hamnat bakom kroppen.
– Är du helt säker på det här säger Olsson i samma andetag som han frågar om det finns mer Lasagne.
Fjäll börjar då yra att han fått instruktioner från stakkungen Staffan larsson.
Så här pågick det tills jag gick och la mig i mitt rum.
Somnade ganska skönt av att höra det sövande luftdraget från Fjälls och Olssons luftstakande.
Två tankar hade jag i huvudet när jag försvann in i drömmarnas värld.

Förmodligen har allt korvstoppande om Smågan fått det att slå runt i huvudet på Fjäll.
Förmodligen kommer Olsson aldrig ta sig i mål.

I skrivande stund har Fjäll slutat sända från Smågan men han har definitivt inte lämnat hans nya smultronställe på denna jord.
I skrivande stund är Rickard Olsson någonstans mellan Sälen och Mora.
Förmodligen närmare Sälen än Mora.
Förmodligen fäller han överkroppen stelt framåt för att sen släppa greppet om stavarna.
Förmodligen tar han sig aldrig i mål.

/popsen

Explore posts in the same categories: Uncategorized

17 kommentarer på “Vältaliga veteraner och stakande tv-profiler”

  1. xiro Says:

    Underbar story! :=)

  2. Anki Says:

    Pops, Du är grym på att blogga. Kan se dem framför mig stakandes i stugvärmen….

  3. Michael Pettersson Says:

    Haha, olsson och fjäll, vilka härliga fillurer! Rolig läsning, bakom-kulliserna-inlägg uppskattas.

  4. Vonkis Says:

    *asgarvar*
    Åh vad jag önskat att ni hade haft en kamera som spelat in det där. Det låter nästan som något för Grotesco att gestalta!

  5. Skidåkare från Sverige Says:

    Hittade ingen annanstans att kommentera mina åsikter om skid-Vm. Så här får det bli.
    De som påstår att Petter Northug är osportslig har fel! Det står ingenting i någon regelbok att åkare är tvugna att hjälpa till med farthållningen i de längre distanserna, så varför reta sig på den fenomenala Petter Northug när det är helt onödigt? Var glad för hans skull istället & var stolt för att vi faktiskt är grannar med det land som fostrat världens bästa skidåkare , Petter Northug

  6. Danne Bäst Says:

    Stort grattis till Norge och Northug, men fy f-n vad tråkig denna masstart är. Kul i ngr minuter istället för i flera timmar. Rastade hunden och lagade mat under loppet, vad missade jag? Nä, naturligtvis ingenting…

  7. Sandra Says:

    Okej mer Skid VM här då, trist att inte Hellner orkade hänga med. Grattis till Angerer också! Måste erkänna att jag retat upp mig på Northug förut tex i loppen med Södergren och nu senast Teichmann.
    Men dagens lopp gjorde han bra visade att han pallar med en 5 mil och en spurt på det, samt att han inte bara åkte ryggsäck idag. Han visar verkligen att han är en kämpe. Så Grattis Norge och Northug! 🙂
    Så snälla hoppas verkligen han kan visa lite ödmjukhet också i framtida lopp så kommer han få den respekt han söker.

  8. Rille Says:

    Håller med Danne.

    Masstart har skadat längdidrotten något otroligt. Jag tror inte att skidskyttet har sig själv att tacka för att det har gått om längden i popularitet. Dom har ju inte behövt göra någonting, längdidrotten har ju själv sett till att begå kollektivt självmord. Om nu detta är FIS mål så kan jag inte annat än gratulera dom, jag hade inte kunnat gjort det bättre själv.

    Att man dessutom nu får byta skidor gör ju inte saken bättre. Nu är det inte bara tråkigt, utan även orättvist.

    Blir varm inombords när jag tänker tillbaka på tiden då tv-kamerorna var färre och individuell start var det enda som gällde – inget slår känslan av att följa en tävling via en fast kamera vid en tidspassering. Det enda som rör sig är klockan. Och den börjar ticka iväg oroväckande mycket. Nu måste Gundes huvud dyka upp längst ner i backen snart. Vart är han! Paniken börjar sprida sig i kroppen. Men så kommer han. Och han ser stark ut. Guldet är ännu inom räckhåll, det blir en sekundstrid!

    Spänningen av den här typen slår allt. Det spelar ingen roll hur cool grafik och hur många kameravinklar och expertanalyser man lyckas klämma in i en sändningen när det är ovissheten som är spänningens grogrund. Less is more helt enkelt, det borde längdidrotten ha förstått för längesen…

  9. Stefan A Says:

    Inte alla som har förmånen att ha en lagkamrat med sig på slutet som kan hjälpa till och blockera vägen,Northug blir inte stor förrän han lärt sig köra mot klockan.

  10. Samme Says:

    Gör som Vonkis… Asgarvar!
    Fan vilken härlig läsning!!!
    Del för att jag känner igen mig (åkte öppet spår i måndags med noll mil i kroppen men med en hel del nya prylar!)å dels för att de är så bra skrivet att man får upp ett härligt scenario i huvve!

    Varför filmade du inte dedär Poppsen???

  11. Mike Says:

    Just passing by.Btw, your website have great content!

    _________________________________
    Making Money $150 An Hour

  12. Pauline Says:

    Om vi återgår till Vasaloppet och Olsson så verkar det ju som om han faktiskt tagit sig många mil i spåret, trots luftstakningen med Fjäll igår. Eller kanske tack vare? 🙂
    Vid rapporterna har han ju i alla fall varit vid gott mod.

    Jag gillar att läsa och se ”bakomreportagen”. Fortsätt så.

    Hur gick det med vadslagningen i hockeyutrustning? Vad var det med Barncancerfonden i den vadslagningen? Den svenska killen sa något om att det kommer in pengar dit, och det stod nåt på deras hjälmar…

  13. Johanna Says:

    Fantastiskt roligt! Du råkade möjligtvis inte filma ett litet klipp att lägga upp på bloggen?!?

  14. Anders... Says:

    Tre medaljer är väl inte illa pinkat för ett riktigt piss-VM. Avslutningens antiklimax kunde väl inte bli tydligare efter att precis innan bevittnat dagens andra stora masstartslopp. Oömma kraftkarlar som envetet stakar från Sälen till Mora, som succesivt kämpar ner motståndet till bara den starkaste återstår. Fan vad kul det var att titta på Sällskapsresan Snowroller direkt efter det. När är Kollen i år? Ska jag kosta på mig att låta lite bitter så vill jag påstå att jag tycker Kollens femmil är det största loppet på säsongen även på mästerskapsår, tack vare FIS okänsliga förstörelselusta. All heder till Petter Northug och hans fantastiska tävlingsskalle, men kom igen när du vunnit där också. Utan att överdriva (mycket) så är mitt bästa skidminne Södergrens seger i Kollen efter två raka pajasfemmilar i VM och OS – då har jag ändå sett den absoluta lejonparten av alla tevesända lopp sen mitten av 80-talet…


  15. Hey Mike (a few comments above this one): every time you post spam like that (or get some automated spambot to do it for you) God kills a puppy. Shame on you.

  16. JE Says:

    Kollens 5mil går enligt uppgift i trondheim pga ombyggnad. Dessutom i masstart…

  17. Johan Says:

    Haha fantastisk läsning såhär nästan 1 år efter. Pops, du beskriver det så fantastiskt målande att det antagligen ser mycket roligare ut i huvudet än om det skulle blivit filmat 😉


Lämna en kommentar