Uppslagsverket Plex väntar i Mora

Sitter i Mora och väntar på att täten ska ta sig hit.
Bredvid mig sitter ett uppslagsverk.
Han heter Plex.

Vi sitter tillsammans och följer sändningen i väntan på att segraren ska komma till Mora. Det är en väldigt speciell känsla att vänta på en segrare i Vasaloppet. Det blir en intervju som inte riktigt liknar någon annan. Det är med väldigt mycket respekt för prestationen som man närmar sig en sån person. Ska bli spännande att se vem det blir.

Samma respekt känner jag för Plex.
Vill gärna understryka att jag ser det som en stor ära att ha fått jobba tillsammans med Plex vid Vasaloppsstarten två år i rad. Hoppas verkligen att det blir många fler.

Tillsammans lyssnar vi nu på Jacob och Anders och konstaterar att ni har massor med frågor som ni skickar till vinterstudion@svt.se  Närmare 800 frågor hitills idag. Kul med erat engagemang!

Å imponerande med Plex kunskap om Vasaloppet.
Två exempel får ni här på hur det låter där vi sitter och lyssnar på teven.

Jacob: Vi har fått en fråga här som handlar om spurtpriser. Finns det någon åkare som vunnit alla spurtpriser och sen hela lop….
Plex: Botvinov! 1997.

Jacob: En fråga handlar om vilka år Vasaloppet inte kunnat genomfö….
Plex: 1932. 1934. 1990.
Jacob redovisar aningen senare också dessa tre årtal och fortsätter sen. 1934 tror jag att det var lite bristande intresse som var anledn…
Plex: Det var bara 14 anmälda när anmälningstiden gick ut 1934. Arrangörerna skyllde på att det var för lite snö men det var för få åkare som gjorde att dom ställde in.

Fortsätt mejla in frågor.
Jacob svarar på dom i sändning.
Jag får svaret nån sekund före er genom uppslagsverket Plex.

/popsen

Explore posts in the same categories: Uncategorized

13 kommentarer på “Uppslagsverket Plex väntar i Mora”

  1. Andreas Says:

    awh han är go gubben

  2. Goran Says:

    Underbart med Plex på plats, undrar om loppet kommer att överleva den dag han inte orkar längre????

  3. MattiasE Says:

    Lyckans ost som får veta före alla andra 🙂
    Och att få sitta utmed en legendar som Plex.
    Jag sitter och se vasaloppet med stor spänning, sen blir det femilen också.Idag blir en härlig dag.

  4. Mattias Says:

    Utnyttja Plex mer! Såna reportrar som honom görs inte längre. Nu ska alla överträffa varandra i flåshurtighet och plattityder. Ren och skär kunskap sätts på undantag för att yngre förmågor är så kåta på att få synas i kameran… i stället för att lära sig något om det som varit.

    Vore kul att höra också Blomquist berätta mer om året han vann. Hur han lade upp loppet och sånt. Utnyttja de resurser ni faktiskt sitter på SVT mycket bättre än vad ni gjort hittills!

  5. Mattias Says:

    Goran: Nej, som Åke Strömmer sa i samband med idrottsgalan för några år sedan när Plex fick hederspriset: ”Den dag Plex inte finns på startpodiet i Berga By kommer hela startfältet bli kvar ute på startgärdet. De åker inte förrän Plex varit där”

  6. Stefan A Says:

    Fem mil masstart, lika spännande som att se målarfärg torka…..

  7. Lövet Says:

    FIS FIS FIS när ska ni ta ert förnuft till fånga. Vem faaaaaaaaaaaaaaan vill ha masstarter!!!! Jag blir bara så in i ********* förbannad på det här patetiska tävlingarna. Jag ser inte en femmil förräns det blir riktiga femmilar igen. Thats it! Dessutom blir jag väldigt orolig när ja ser på svt tablå att det står att femmilen i holmenkollen är masstart. Det måste väl ändå vara fel. Kan nån säga att det inte stämmer annars har dem gått för långt…

  8. MattiasE Says:

    Vad tycker ni om skidbyte? Jag gillar det inte, det förtar ju lite grejen med skidåkning.Visst ska man hitta nya vägar och utveckla sporten, men frågan är väl om det här är rätt väg att gå??
    Massstart på kortare distanser kan jag gå med på, men längre sträckor(50km)så blir det ju lurpassning och spurt på slutet, där Northug vinner som vanligt.Går det inte kombinera både intervall och masstart? Typ 50-50 av tävlingarna.

  9. Pauline Says:

    Plex är en trygghet på många sätt när det gäller skidor, vare sig det är på längen, tvären eller flygande. Det kommer att bli tomt när han inte är med på Vasaloppet längre, så vi hoppas han kan vara det många år till.

    Apropå frågor. Jag kan ha missat något, men vad gör Örjan Blomqvist? Det är ju ”bara” Anders vi hör (talas om) nuförtiden, utom vid varje Vasalopp då de visar hur bröderna vann. Den segern var bra! Fick de dela segern sedan, det var ju snack om ifall det var godkänt att göra så, minns jag?

    Jag vill se fler prat med motionärer under dagen… Och i år var Gunilla riktigt bra! Trevligt med alla reportrarna, men synd om elitkillarna som inte fick någon hjälp av Petter… Hoppas han förklarade för dem. Post blev ju så glad när Petter äntligen gled upp och om, och så backade han på en gång. Måste varit en konstig känsla för båda?

    Gillar i alla fall Vasaloppssändningarna. Och där kan man väl verkligen prata om MASSTART… det är inga gnälliga kommentarer om det… 😉 Nej, jag skojar bara. Kunde ju lugnt sova lite middag i väntan på att det skulle hända något i fem-milen, som var en avslagen historia.

    Väntar på mer kommentarer från Mora i tv-rutan i Sportspegeln. Olssons målgång?

  10. lelle9 Says:

    Pauline: Örjan B finns tyvärr inte i livet längre, avled för 8-10 år sen tror jag. Skidbyte tramsar ju till det här med 5-milen ännu mer, rena parodin. Finns det någon som vet vilka chanser Oslo har att få till en ändring till 2011? Själv anser jag att det bästa tävlingsprogrammet på senare år var Lahtis 2001, vad tycker ni andra?

  11. Sandra Says:

    Vasaloppet ja tänkte det också, snacka om masstart! 🙂

  12. MattiasE Says:

    Man behöver inte skriva särskilt långt eller med förklaring om en legendar;Plex är bäst!!

  13. Pauline Says:

    Lelle9 – tack för ditt svar. Jag hade för mig att det var så, men var inte säker. Tråkigt för alla när man mister någon.

    Jag gillar fortfarande loppet som Wassberg vann med en hundradel över Mieto – men det var väl på 80-talet. Då var det sekundstrid och spännande i femmilen. Vi får tro att det blir ”riktiga” tävlingar igen. 2001 har jag inte koll på – då var jag nog lite borta från all skidåkning utom Vasaloppet…

    Och ja: Plex är bäst, men han lär upp de som kommer efter också!


Kommentera

