Kan det kännas för bra?

Herrlaget för imorgon är nu spikat.
Rickardsson-Olsson-Södergren-Hellner.

Daniel Rickardsson kör alltså första. Inte Fredriksson.
Med all respekt för Fredrikssons rutin och att han nu äntligen kommit i vettig form tycker jag det är helt rätt att Rickardsson kör.
Han har varit genomgående bättre än Fredriksson i alla klassiska världscuplopp i vinter och han var före honom på inledningsdistansen i VM.
Rickardsson har dessutom visat bra stafettskalle under vintern och gjort kloka val utan att spränga sig.
Oavsett vem av Fredriksson/Rickardsson som hade kört hade jag betraktat förstasträckan som den svagaste länken i morgondagens stafett.
Är vi med efter den kan det bli riktigt kul.

***

Från vårt kontorsfönster såg vi Johan Olsson komma stakade i hög fart på stadion. En kvart senare tog vio vår hyrda kanot och paddlade iväg till vallabodarna (All snö som fallit konstant sen vi kom har nu börjat smälta, så vi tradade våra Skoda-hyrbilar mot gamla DDR-kanoter. På måndag blir det jobbigt, då ska vi paddla 11 mil till Prag).

Hursomhelst , vad jag vill komma till är att jag träffade Olsson, och frågade om intervallträningen kändes bra.
Olsson flinade och sa ”det var inte intervall, det var distans…”
Sen sa han:
”Nä, faktum är att det känns FÖR bra…”

Precis då kom Lina Andersson fram för en inför-stafetten-intevju, så jag hann aldrig fråga Olsson vad han menade. Lina och Britta var lite sena in till stadion. Dom bor ju högt upp i bergen. Jag antar att Flum riden var trasig.

Jag paddlade tillbaka och tänkte att imorgon får vi ju reda på hur det går när det känns fööör bra.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

8 kommentarer på “Kan det kännas för bra?”

  1. Anna Alm Says:

    Dags för Krönikörens kristallkula – del 2!?

  2. Lisa Says:

    Jag längtar tills imorgon! Jag vill se Johan Olsson åka fööör bra. 😉

  3. Sandra Says:

    låter bra med Rickardsson, varför har Hellner sista? för spurten?

  4. MattiasE Says:

    Hellner ska åka fristil utan tvekan,eftersom han är precis som Kalla bättre i skate.Södergren är ju ingen spurtare direkt.

  5. Cicci Says:

    Fantastiska inlägg i den här bloggen, helt klart i klass med åkarnas insatser! Kan inte annat än våndas över att jag missar femmilen på söndag…

  6. Björn Says:

    Jag kan förklara vad som vore FÖÖR bra:

    1. Rikardsson gör en jätteinsats och växlar med tillsammans med liten grupp åkare i täten.

    2. Johan Olsson är i sitt livs form och lämnar hela fältet bakom sig och växlar med en betryggande ledning…

    3. Som Anders Södergren sedan förvaltar på bästa sätt och lyckas öka avståndet ytterligare…

    4. När Marcus Hellner går ut på sista sträckan, med en ivrigt jagande världselit bakom sig…

    Inget drömscenario precis. Då krävs en bragdinsats av unge Hellner för att inte göra en Marthe Kristoffersen och släppa max en åkare förbi sig.
    Å andra sidan är väl inte chansen/risken så stor att Hellner går ut i ledning… som tur är(?)

  7. Guldvittring Says:

    Redan nervös!

    Känner mig mest osäker på Rickardsson. Är hans form fortfarande vad den var under Tour de Ski? Ett annat intressant alternativ hade varit: Olsson-Södergren-Fredriksson-Hellner. Jag tror att duon Olsson-Södergren skulle kunnat göra en hel del intressanta saker på de klassiska sträckorna med tanke på sista tidens form. Hellner är säkert revanschsugen efter sprinten också, men måste han gå ut samtidigt med Northug, så hoppas jag att han ställer vid sidan om och tjurar. Han ska inte vara uppe och dra en sekund!

    Finns det någon information om de andra ländernas uppställningar?


  8. […] göra allt han bara kan för att lyfta sverige till en medalj, helst av ädlaste valör. Till Krönikören sa han så här […]


Lämna en kommentar