SVT-profil i nytt polisdrama

När krönikören utlovar ett blogginlägg av en så lyder man, nog för att aftonbladet uppgraderat mig till SVT-profil men när ”the big K” kräver något lyder man – så är det bara…

Till gårdagskvällen då, om restaurangbesöket har ni redan läst. Värre var det alltså med hemfärden, den som aldrig fick komma igång.

Vi hade parkerat våra två bilar i ett centralt P-garage och fått varsin ”P-biljett”. Jonas körde ena bilen in, fotograf Tirheden den andra. Jag drack två Cola till maten, fick bilnycklarna och såg fram emot att få lite sömn när fyran-gänget och teknikdelen av vår besättning fortsatte på stan. Problemen var dock två, jag fick aldrig den där jäkla P-biljetten av Tirheden och samme förträfflige fotograf hade sin mobil kvar på hotellrummet…

Vakter hemma är väl knappast kända för att vara direkt smidiga alltid, regler är ju regler. Tjeckiska vakter är – ännu värre, något vi bittert fick erfara. När jag inte hittade biljetten och inte fick tag på han som hade den så var vi lite kreativa. När Jonas betalat sin parkering lånade jag hans biljett, visade upp den för vakterna i garaget och försökte på en ganska taskig skoltyska förklara att vi inte hade vår biljett men att vi kom samtidigt och att jag kunde betala kontant – sagt och gjort.

Problemen tilltog när jag skulle köra ut, Jonas hade använt sin biljett för att öppna bommen för sin bil. När jag kom fram till bommen trodde jag vakterna i garaget kunde lyfta den manuellt – icke!!! Utan biljett, ingen öppnad bom – så var det bara, vad spelade det för roll att jag nyss betalat, och Jonas biljett var alltså förbrukad.

Skoltyskan (engelska är inte ett alternativ här) blev nu en blandning av uppgiven och desperat:
”Meine freunde hat in dieses machine bezahlt und Ich hade auch bezalt, zu dich. Warum können sie nicht das Bom (ni som inte redan förstått att min tyska är sådär förstår det nu) geöffnen?”

Men nej, de tre yngre vakterna, varav EN kunde LITE tyska ville inte hjälpa mig. Och där stod bilen, på fel sida bommen. Bankiren kom till undsättning, han är lite bättre på tyska men det hjälpte föga. Yvette kom också och plåtade febrilt (bilder kommer under dagen), krönikören kom – och dessutom en äldre, betydligt mer aggressiv vakt.  

Att de efter en kvart nog faktiskt förstod vad som hänt, och att vi båda betalat vår parkering spelade ingen roll – jag kom inte ut ur garaget. Jonas tilltog drastiska åtgärder och bad om numret till polisen, det här var ju löjligt.

Vi var nio pers som stod där i garaget och försökte lösa denna situation, det kändes – lite överdrivet.

Till slut förklarade den äldre, mest rabiata av vakterna, på hätsk tjeckiska, att man kunde köpa sig ut. Det skulle kosta 1000 tjeckiska kronor (ca 400 SEK). Vi orkade inte vänta längre, polisen dök inte upp och hjälpa oss ville absolut inte vakterna.

Vi kom ut – i friheten igen, det kostade totalt 190+190+1000 pengar, hade nog varit bättre om vi tagit taxi från början.

När jag äntligen såg bommen öppnas, över en halvtimme efter jag kört fram till den, fick jag möte – av polisen. Vi låtsades som ingenting – det fick räcka nu, hem till Atrium, så snabbt som möjligt, till sängen. Andra bildramat på en dryg vecka var över.

Efter en halvtaskig nattsömn väcktes jag av redaktören i Stockholm – ”Södergren är sjuk, vad vet du om det, kan vi göra en telefonare?”. Svaret blev ännu ett uppgivet, nej.

/reporter Bränholm

Explore posts in the same categories: Uncategorized

5 kommentarer på “SVT-profil i nytt polisdrama”

  1. Inga Says:

    Många bommar. Inte bara i Sydkorea utan också i Tjeckien.

  2. Alex Says:

    Var det inte ett Vaktdrama?? Polisen var ju inte ens där??

  3. bengt Says:

    tur att eurosport finns karlsson är ett bottennapp

  4. Erik Says:

    Tur att man inte kunde köpa sig ifrån bommar i Sydkorea.


  5. Tur att det finns skiljetecken och versaler. Synd att vissa inte förmår använda dem. Ja, man skulle nästan kunna säga att det är ett bottennapp.


Kommentera

