Jaha, då var man tjeck!

Dobrý večer!

Ja jisses vilken kväll.
Hela gänget var på restaurang i centrala Liberec, tillsammans med fyrans utsända Maud och foto-Soffan.
Restaurangen hade utsikt över stafettprisutdelningen på Medal Plaza och  vi åt gott: pepparstekar, carpaccior, mozzarellor, apfelstrudlar och massor med annan näringsriktig föda. Femmilsuppladdningen pågår ju som bäst.
Allt var kort sagt rikigt trevligt och vid 23-tiden skulle vi dra oss hemmåt.

Nu är klockan lite över midnatt. Den resväg som normalt sett tar 4 minuter i bil tog en evighet eftersom … den aldrig kom igång.
För andra gången på en vecka lyckades SVT-profilen nämligen bli inblandad i en bilincident som sånär krävde en polisiär insats.
Men det där kommer SVT-profilen själv berätta om imorgon.  Yvette sitter på exklusivt bildmaterial.
Ja, det var cirkus, helt enkelt.
Cirkus Bränholm!
Vem annars.

***

Själv skriver jag några rader eftersom detta är en historisk dag i mitt liv. Dagen då jag blev tjeck.
När torsdag nu blivit fredag har jag tillbringat fler dagar i Tjeckien än i Sverige detta år. 15 stycken (inklusive Tour de Ski) närmare bestämt.

Min målsättning är att det inte ska vara så när vi summerar 2009, men i nuläget bor jag i praktiken i Tjeckien. Jag kör runt i en repig Skoda, talar nästan flytande tjeckiska (med nordlig Böhmenaccent) och livnär mig endast på Staropramen och panerad ost.

Jag bor fortfarande på hotell, men kikar lite då och då i tidningen efter hus i utkanterna av Liberec (Kanske i Vesec, det tycker jag är fint).
Snart kommer jag även börja skatta i mitt nya hemland, eftersom jag sedan en tid tillbaka har en tjeckisk arbetsgivare.
Ja, ni har säkert läst om det i tidningen. 

Imorgon håller vi alla tummar för Martin Jaks & Co.

Na shledanou!
Dobrou noc!

/ Krónikòrzku

Explore posts in the same categories: Uncategorized

5 kommentarer på “Jaha, då var man tjeck!”

  1. Lövet Says:

    Hörrö Karlsson! Ta det lite lugnt nu med staron.. haha… snacka om skön blogg. Ja nu slaggar du gött inatt och är laddad för stafettdrama imorgon. Jag hoppas verkligen på svensk medalj och självklart GULD men det känns bara inge vidare inatt. Äääh ja får korka upp en kall en…

  2. Kitty Says:

    Ja, man får väl bli tjeck då. Nu när Södergren är sjuk får Sverige nog kyssa stafettguldet adjö.

  3. Johanna Says:

    Klockrent Krönikören! Lite opassande bara när man sitter och skrattar högt på jobbet…

  4. Larsson Says:

    Är den sk. vassa kvällsblaskan informerad?
    Väntar ivrigt på svarta rubriker om krock.

  5. MattiasE Says:

    Att han är käck det vet jag, men att han är tjeck också? Kan inte nån kollega ta och tjecka läget om det verligen stämmer, dessa upprörande nyheter.Men vad ni än gör, kollegor, tjecka bara en gång, annars blir det ju Tjeckien.(hemska tanke) 🙂


Kommentera

