Så knäcker vi Northug!

Tävlingsfritt idag och jag så Hård åkte upp i bergen ovanför Liberec för att åka skidor.
Kändes inget vidare när jag tittade ut imorse: grått, regn och två plusgrader.

Men vi bestämde oss för att köra och packade in skejtskidor och glatt humör i bilen och drog iväg samma ödesdigra väg som slutade med en trafikolycka och två fastkörda bilar senast.
Den här gången gick lugnt till. Ingen ny SVT-profil alltså. 

Vädret var verkligen inte hundra, men det var i alla fall nån minusgrad utmed Jizerska Padesatka-spåret (en av tävlingsplatserna i FIS marathon cup) och såhär efteråt känns det underbart.
Gott om profiler i spåren. Mötte Di Centa, Hjelmeset, Rönning, Hofstad och gårdagens kung Northug i spåret.
Jacob trampade till lite på tvåans växel och hoppskejtade förbi Northug och skrek ”LETT”.
Norrmannen var chanslös att haka på.*
Typ. Eller kanske hände det inte.

Även Alsgaard var där och finputsade formen inför söndagens Vasalopp. Norrmannen jobbar ju som expert åt NRK, men sticker från Tjeckien på fredag för att, precis som Gunde, köra Vasan.

I spåret kom också en strålande glad fd svensk förbundskapten, Jarmo Punkkinen (expertkommentator på Yle) som gladeligen berättade att han  kört tre mil och att det gick lätt.
Jag ska inte säga att det gick lätt för Hård och mig, men vi betade i alla fall av dryga två mil och var jäkligt nöjda efteråt.

***

Jag gjorde en hyllningskrönika om Anders Södergren igår och har fått jättemycket respons. Superkul.  Känns som Anders är ohyggligt populär och att jag satte ord på det många kanske känner. Södergren är värd all beundran och jag kände en genuin och stark glädje över att han fick stå på pallen igår; en känsla jag har långt ifrån varje gång en svensk lyckas.

I min krönika i Sportspegeln sa jag:

”Meritmässigt är Södergren en skidsportens Sven Nylander, som trots att han vunnit medaljer mest är ihågkommen för att bara ha varit nära”.

När jag nu läser igenom lite kommentarer till vår blogg inser jag hur trist det är med människor som anstränger sig till det yttersta för att missförstå.
En på tusen kan inte förstå.
En på hundra vill inte förstå.
Det gör det å andra sidan väldigt lätt att bortse från dessa personers kommentarer.
Men för säkerhets skull tar vi det skriftligt:

M E R I T M Ä S S I G T   är nyckelordet här.

Det finns en liknelse mellan det den ”eviga fyran” Sven Nylander uppnåddde under sin karriär med hur folk ser på Anders Södergren karriär. Liknelsen stannar där. I alla fall kan inte jag utläsa något annat ur ovanstående mening.

Jag ser ingen koppling som handlar om vare knark eller något annat Sven Nylander pysslade med tio år efter att han avslutat sin aktiva karriär.

Jag var till och med noggrann med att inte nämna ordet ”snö” i initilliggande meningar i krönikan för att inte riskera en sublim koppling.
Men som sagt – vill man missförstå är det enkelt.

***

På tal om Northug – såg ni förresten att han var lite nära att stupa på upploppet, när han redan hade avgjort dubbeljakten. Hade just varit snyggt med tanke på vad som hände i Sapporo-VM för två år sedan.

Nu kommer han istället kliva in i stafetten på fredag med skidhistoriens största självförtroende. Vem ska kunna spurta ner Northug just nu?

Hellner?  Ja, vi kan ju hoppas men hans genrep var ju inte det bästa. När Hellner skulle testa sin spurt i slutet av loppet igår ramlade han.
Nej, på fredag får nog svenskarna se till att haka av Norge före spurten .
Eller sätta in Jacob på sista sträckan.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

20 kommentarer på “Så knäcker vi Northug!”

  1. tusse Says:

    Jag tycker vi satasar på jacob. Det verkar bli för svårt att knäcka northug annars.

  2. Lars Says:

    Ja du Jonas… Internets olika bloggar och forum befolkas till en del av individer som bara ÄLSKAR att missförstå och övertolka allt som skrivs! Vad ämnet än är så dyker de upp som gubben i lådan och tycker till om saker som de oftast varken förstår eller vill försöka förstå… Man undrar vart dessa figurer finns i vanliga världen, eller om ett antal ömma hakspetsar och blåtiror har tvingat ut dem på nätet?
    Krönikan var superbra!

  3. Jarl Says:

    Jag tycker att vi kan låta någon av de sämre svenskarna sticka en stav i benet på honom tidigt i tävlingen för att slippa honom. Men det måste göras snyggt….

  4. Håkan Says:

    Dom som inte fattade formuleringen i krönikan (jag såg inläggen också) fattar nog å andra sidan inte så mycket är jag rädd. Jag tyckte krönikan var briljant!

    Jag tror på Hård på sista.
    Slår Jacob dig på 10 fritt, Karlsson?

  5. Elina Says:

    Jacob! Jacob! Jacob! Damn, vad jag skulle skrika framför teven om Hård mötte Northugg-gutten.
    Jag älskar den här bloggen!!
    Har Jacob Hård slutat blogga?
    Håkan: Karlsson piskar nog Hård ganska lätt tror jag. Han är ju mycket yngre.

  6. Gabriel Says:

    Varför inte köra Olsson på första-sträckan och sedan Södergren på andra? Satsa allt på att gå ifrån tidigt i loppet när de andra lagen har sina sämre åkare. Sen kör vi Hellner på tredje och Fredriksson på sista. Han gjorde riktigt bra ifrån sig igår på fristilen.

    Vid det laget är Northug minuter bakom.

    Jag kan inte jobba, jag bara funderar på taktik inför stafetten hela dagarna. Skidor är bäst.

  7. Johanna Says:

    Vad är det första man gör när man kommit till jobbet en tidig måndagsmorgon i februari? Man prioriterar och gör det viktigaste först: loggar in på datorn, går in på svt:s hemsida och kollar upp Vinterstudions tider för kommande helg.

    Insnöad? Jo, tack.

  8. Josef Boberg Says:

    ”Men som sagt – vill man missförstå är det enkelt.”

    Tips – ta det med humor… 💡

  9. lelle9 Says:

    Gabriel: vilka dom än väljer kan man nog utgå ifrån att Norge inte ställer upp med ‘sämre åkare’ på de två första klassiska sträckorna…

  10. aku Says:

    oj, äntligen nytt inlägg, höll på att få kraftig abstinens.

  11. Gabriel Says:

    Lelle> Om man matchar Södergren mot Johnsrud Sundby i klassiskt så tror jag inte norrmannen klarar att följa.

  12. Arild Says:

    Det er så morsomt å lese dere svenskers hysteri rundt Petter Northug. Petter er et råskinn av en spurter og gir seg aldri. Det har jo dere fått oppleve gang på gang. Vi elsker Petter i Norge. Han har masse humør og vi jubler med ham. Han har et fantastisk løpshode som vi sier i Norge. Han er en veldig klok skiløper og er ikke redd for noen. Slike løpere gillar vi nordmenn. Når jeg leser bloggen i vinterstudion, så likte jeg ikke hentydningen om at dere ønsker at Northug skal utsettes for et uhell. Vi vil ha skikkelige dueller der den beste vinner.

  13. Gabriel Says:

    Arild, Petter är fantastisk på det han gör och alla i Sverige funderar på hur man ska lyckas besegra honom framöver. Ta det som en komplimang.

    Sen är det en annan sak att ni i Norge tidigare aldrig haft något till övers för den ”italienska” stilen som Northug representerar. Men nu går det bra tydligen. Om inte Steira råkar ut för samma medicin förstås, då är det helt plötsligt ”omoraliskt” av Justyna Kovalchuk. Då blir ni lite smålöjliga.

    Håll med om att masstartstävlingarna skulle bli väldigt färglösa om alla åkare var som Northug.

  14. Åsa Says:

    Hej!
    Tycker att er blogg är helt underbar! Ville bara säga det!

  15. Arild Says:

    Gabriel. Mitt største skiidol er selvsagt Bjørn Dæhlie. Han var den største av alle. Han hadde en fantastisk motor og gjorde løpene selv. I Norge er man sikker på at Petter Northug blir den nye Bjørn Dæhlie. Han har ikke Bjørns motor enda, men han blir sterkere for hvert år som går. Bjørn er nå Petters mentor og er i gruppen rundt Petter. Bjørn er sikker på at Petter virkelig vil ha hans nivå om et par år. Da kan det hende at du får se Petter også i rollen som Anders Sødergren kjører i dag, men med en fantastisk spurt i tillegg. Kristin Steira er en flott skiløper, men hun har dessverre ikke den nødvendige snabbheten som man trenger for å bli størst.

  16. Andreas Says:

    Det borde ta mig fann finnas ett os/vm för journalister, bisittare och krönikörer.

  17. LMG Says:

    Guld, silver och brons till SVT i så fall 🙂

  18. Anders... Says:

    Arild

    Haha, varför skulle vi få se en kille med Northugs spurt ”i rollen som Anders Sødergren kjører i dag” i ett masstartslopp? Av etiska skäl då eller?
    Finns knappast nån anledning med den spurten. Sådana är ju ”reglerna” i lopp med gemensam start. Utan masstartsreformen hade han knappast varit i närheten av ett norskt VM-lag (som distansåkare).

    Märkväl att jag har grym respekt för honom som idrottsman. Det är imponerande att han klarar att hänga med längre än åkare som egentligen har en starkare motor, och sen hitta krafter till en sån spurt. Tycker det är lite missunsamt (svensk paradgren i mästerskapstider) att klaga på Northug. Det var ju 91 åkare till som gjorde lika lite jobb, men som, till skillnad från Northug, var chanslösa mot Northug i spurten. Så klaga på dom 91 statisterna, imponeras av och gläds med Södergren för hans enorma arbete och frukten därav och imponeras också av Northugs sanslösa spurt (vilken fart efter 3 mils åkning!).

    Jag är också old skool, gemensam start och allt det där, men samtidigt är ett av mina finaste minnen Jonssons silver i Nagano, när han hängde efter Dählie i mer än 4 mil, knäckte honom och drog ifrån 22 sek sista 2 kilometerna…

  19. Stefan A Says:

    Bara att se till att Nooorthuug får 20 sek försprång på sista sträckan, då kommer han att bli paralyserad och stående i spåret.

  20. MattiasE Says:

    Finns det ingen ”kryptonit” mot denne Northug?


Kommentera

