Är Helena och Anders folkkära nu?

Ni vet hur det är.
Vissa (läs Anja) kan vinna hela tiden (läs Åre-VM) men ändå inte få mer än en hyfsat stor plats i svenska folkets hjärtan.
Andra (läs Kallur och Kalla) kan vinna lite då och då (läs EM och Tour de ski) och sen göra vad som helst men ändå fylla ut varje litet skrymsle i både kammare och förmak hos folket.

Jag gillar verkligen alla dom här tre idrottarna både för deras prestationer och olika personligheter.
Men vem blir folkkär?
Och varför?
Är Helena Jonsson folkkär nu?

Vi får fråga en expert.
Både på skidskytte och folkkärhet.
Hon sitter en meter bort i soffan till höger om mig.
Magdalena vann Jerringpriset fyra gånger.
4.

– Varför blev du så omtyckt?
– Har lite svårt för att veta det. Har inte tänkt så mycket på det men när jag slog igenom var det lite svacka i både alpint och längd så timingen var perfekt. Det blev mycket uppmärksamhet. Det viktigaste var framgångarna.

– Men jämför man dina framgångar med till exempel Anjas, som inte är i närheten av Jerringpriset nåt år, så är hon före i meriter. Du har till exempel inte något OS-guld (här är jag lite skraj, för även om Magdalena är hur snäll som helst så vet jag att OS-missen inte är nåt kul minne. Och hon har ju trots allt ett gevär i knät.) Så vad är det mer än framgångar som behövs?
– Jag har hört folk säga jag är så himla vanlig. Folk känner igen sig. Jag och Kalla och Kallur är liksom tre vanliga tjejer, även om jag väl är tant numer….Vi bor här hemma i Sverige medans Anja har sitt liv i Monaco, det kanske spelar in.

– Helena då?
– Jag tror hon är folkkär redan. Tre medaljer på ett VM är i varje fall en bra början.
– Har hon det där andra som är lite svårt att säga vad det är men som behövs för att bli folkkär?
– Om jag ska fastna för nån så gäller det att jag känner att dom satsar hundra för att lyckas. Helena gör det. Och hon är rättfram och spontan och visar sina känslor så tydligt. Vi minns tårarna i östersund ifjol. Fast jag grät aldrig i TV så det är inget som krävs för att bli folkkär.

Vi slår fast att Helena är på väg att bli folkkär.
Möjligen är hon redan där.

– Vad väntar för Helena nu då?
– Nu kommer alla förvänta sig att hon ska vara på pallen hela tiden. Och dessutom att hon ska vara tillgänglig och trevlig. Jag minns en gång när jag var trea i Holmenkollen och Kjell Kjellman intervjuade mig efteråt och frågade om jag kunde ta revansch i nästa tävling. Va??? Revansch??? Jag tyckte ju att trea var riktigt bra.

– Kommer hon att kunna hantera det?
– Absolut. Hon verkar ju gilla läget. Hon strålar i intervjuer och är rak och ärlig och charmig oavsett om det gått bra eller dåligt.

Kanske tänkte jag fel när jag rådfrågade Magdalena om Helena är folkkär.
Det är ju egentligen ni där hemma som har svaret.
Så vad säger ni?
Är Helena folkkär?
Och när vi nu är inne på ämnet.
Silver för Anders Södergren i detta nu.
Det känns ivarjefall i mitt hjärta.
Är Anders folkkär?

/popsen

Explore posts in the same categories: Uncategorized

72 kommentarer på “Är Helena och Anders folkkära nu?”


  1. Folkkär? Känns rent spontant inte så, inte ännu. Omtyckt och populär, visst, men folkkär på det där Magdalena-Forsberg-sättet är hon inte ännu.

    Fråga mig igen efter nästa idrottsgala.

  2. Emma Says:

    Svårt det där, inte mig emot om Anders och Helena blir folkkära.

    Men efter dagens lopp har jag en kommentar jag inte vet vart jag ska placera: Är det inte på tiden att vi svenskar lär oss uttala Petter Northugs namn ordentligt?
    Han heter inte ”Norrtugg” – men Noortuug (långt o, långt u). Inte för att det har med folkkär och göra (han är förstås det i Norge), men rätt bör väl vara rätt :o)

    Heja Sverige!

  3. Helt såld! Says:

    Folkkär var frågan… Kan bara avara ett stort JA!!! Ni är bara helt underbara, ni skidskyttar har fångat mig, jag är helt såld…! Bra kämpat, fortsätt så! Och Södergren, underbart!!

  4. Hasse P Says:

    Vilket jobb Anders lägger ned i loppen!!
    Klart han är folkkär!

  5. alex Says:

    Anders!!!!!!!! säger jag bara

  6. Annika Says:

    Anders är absolut folkkär. Det finns ingen annan åkare som förtjänar en medalj så mycket som han gör. Att varje gång orka dra, att varje gång vara den som nästan spräcker fältet, men inte nå hela vägen fram. Och ändå fortsätta, att inte ge upp. En sån stark tro på att det någongång ska gå. Åt omöjlige Petter finns ju inte mycket att göra, då måste det gå ännu fortare på klassiskt. Men när Anders åker till sig en silvermedalj, då rinner tårarna. Det är att vara, just det, folkkär.

  7. finnen-magnus Says:

    Grattis Anders! Grattis Sverige!

    Två Nordbor på pallen e bra!

  8. Cecilia Says:

    På väg att bli tror jag i Helenas fall, Södergren fick en del sympatier efter sin sjukdom och efter sitt slit som till sist gav en medalj till. Men det är något med söta tjejer med vänlig dialekt (Kalla och Kallur), och visst spelar tårarna in för medkänslan…där kommer Helena att fortsätta gå hem, hennes ärlighet gynnar henne!

    Anja är för komplex och kantig, trots sin storhet, lite tjurskallig och enkelspårig (tror att hennes kamp för pappa vs landslaget och sånt spelar in)

  9. Dezon Says:

    Folkär tar ju tid. Så Åtminstone Helena har goda chanser att bli det.

    Jag tror som Magdalena att det handlar om att vara ”vanlig”

    Stenis blev väldigt folkkär trots att han var ganska tystlåten. Liksom Wssberg.

  10. Anna-panna Says:

    Folkkär eller inte beror på ögonen.
    Det är kanske synd att det har med något så ytligt att göra som med ögon, men men… Samma sak med artister av olika slag. De som har ögon som talar igenom rutan skapar kärlek ifrån folket.
    Ögon som glittrar vid skratt och som ser sorgsna ut vid ”misslyckanden” berör oss.

  11. Kajsa Says:

    Att bli folkkär har väl med personlighet och utstrålning att göra.

  12. Lotta Says:

    Svårt att säga vad som krävs för att bli folkkär. Jag är kär i dom allihopa! Helt fantastiska 🙂

  13. Skidälskaren Says:

    För att bli omtyckt och folkkär så måste man ge det man har, tro på sig själv och inte skylla ifrån sig på saker och ting! Helena och Anders har iaf allt det här men vissa andra med en massa medaljer har inte det. Nämner inga namn!?!

  14. Emma Says:

    Anders Södergren = Folkkär? Det beror nog lite på vem man frågar. Hos oss som följer och har följt ländskidåkningen ett tag och sett hur Anders Södergren har kämpat och ändå inte nått ända fram så tror jag att vi unnar honom allt gott! Själv stod jag framför TV:n och skakade och visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen när han var kvar tillsammans med de där ruskiga spurtarna. Jag var nästan säker på att han skulle bli fyra. Men han fixade det och det är han så värd! Det kändes verkligen i mitt hjärta och jag hoppas att jag kommer att få känna samma glädje snart igen!

    // Emma Larsson

  15. Anders Åkerman Says:

    Ja Anders är definitivt vad jag vill kalla folkkär. Framförallt för hans lättillgänglighet. Han är öppen och har lätt för att uttrycka sig. Att han dessutom inte vinner jämt tror jag faktiskt bidrar till att få folkets kärlek.
    När det gäller Helena är det kanske lite tidigt att bedöma om hon är folkkär eller inte. Generellt tror jag att det tar lite tid att bli det. Kanske är hon fortfarande lite för försiktig när hon uttalar sig. Lite obrkväm ännu med media kanske.
    Men hon har definitivt potential för att bli folkkär.

  16. Johan Says:

    Anders är absolut folkkär, jag fällde till och med en tår. Sällan känns en medalj så välförtjänt som Anders silver idag. Jag tror han har bra chans på guld i femmilen.

  17. Monica Says:

    Klart att de är folkära. Inget annat är möjligt.

  18. Gunilla Says:

    Först ett STORT GRATTIS till Helena och Anders!
    Och självklart är dom folkkära, dom är nästan alltid glada och trevliga och det smittar av så man blir glad själv.

  19. Blom-brorsan Says:

    Anders Södergren är kanske inte ‘Magdalena-folkkär’, men mäkta populär är han helt klart. Och han innehar en mycket speciell plats i många av oss skidentusiasters hjärtan.
    (Och det gjorde han även innan dagens silver.)

    Och om det funnits något Idrottsgala-pris för ‘Mest välunnade och efterlängtade medalj 2009’ så skulle Södergren vinna stort och röstningstelefonerna överhettas. 😉

  20. Peter J Says:

    Folkkär – tja, enligt mitt sett att bedöma detta så beror epitetet ”folkär” vad folk pratar om, förväntar sig och vad som händer när den ”folkkäre” ska tävla.
    Ingemar Stenmark fick hela Sverige att stanna, Kalla fick Sverige att kippa efter andan när man såg hennes grymma avslutning i Tour de Ski, Sanna som visade känslor och som fick hela Sverige att bry sig.
    Anja tenderar till att vara folkkär – men det är för mycket surhet, missar och gnäll för att riktigt slå igenom.
    Pernilla Wiberg var ju folkkär ett tag – men efter hennes skatteaffärer och annat så ligger hon väl inte så högt på listan av ”folkkära hjältar”.
    Helena Jonsson sprudlar av glädje just nu (med all rätt!!!) och kan den nå ända in i det svenska idrottshjärtat då kommer hon nå långt. Fast Magdalenas status som ”ultimat folkkär” – dit når hon inte. Magdalena bröt mark – den marken som nu Helena trampar och fullföljer.
    Södergren – den dagen han tänker till taktiskt fullt ut – då blir han ”folkkär” ordentligt – nu har det blivit för mycket lopp där han dominerat men veknat på slutet. Idag var han dock fantastisk – Northug – man häpnar vilket ryck han sätter in…

  21. Mattias Says:

    Det är mycket som Jacob hård säger när det gäller Södergren. Svenska folket vill så gärna och unnar honom mer än gärna framgång just för att han är så lätt att tycka om. Hen fantastisk person som utstrålar. Positivitet vilja och har en otrolig vinnarskalle han är inte nöjd att bara vara nära. Han är ärlig och visar vad han vill och tycker. Sådant man vill se! Dock inte folkkär ännu kanske efter 5-milen? Det beror så mycket på prestation. Gör han ett kanonlopp där, ger tittarna en härlig uppvisning det är då folk tar in det och pratar om det, bragdguld? Järringpris? Det blir isf bevisen

    Vad det gäller Helena kan jag inte säga mer än att jag tycker det är jäkligt kul att det gått så bra för henne. Folkkär nej inte ännu det krävs nog mer än så, tar hon hem världscupen och gör ett minst lika bra OS så är jag säker på att hon kommer stå högt upp hos svenska folket

  22. Lars Says:

    Klart att Helena ÄR folkkär! Hon är fantastiskt avslappnad och bra framför kameran och tillhör samma kategori som Kalla och Magda dvs vanlig (norrländsk) tjej som kämpar dygnet runt för att uppnå toppen men ändå inte på minsta vis är märkvärdig eller överlägsen. Alltså någon som blir folkkär till skillnad från fex Anja, Pillan och Borg (kommer på medan jag skriver att man nog INTE ska skatteflytta till Monaco om man vill nå in i Svenska folksjälen!).

  23. Alexander A Says:

    jag säger så här södergren borde bragdguldet efter detta helt grymt att man kan åka så bra att kunna köra så hårt och ändå vinna grymt!!!!!
    men helena är även folkkär týcker jag mycket bra gjort utav henne, jag gillar även att båda är så positiva hela tiden

  24. Stefan A Says:

    Att bli folkkär handlar helt enkelt och krasst om att leverera,och inte så mycket om personlighet, för vem kommer ihåg en fyra.

  25. Leila Says:

    Grattis Helena o Anders!Klart folkkära o omtyckta båda 2!Måste kommentera bara för att det togs upp som Pernilla,t.ex i Finland,e A-K Saarinen mkt mer poppis än Kuitunen p.g.a dopingstrulet.Northug e ju skön lite Wassberg tjurig!

  26. Jonas Lindmark Says:

    Jag tillhör svenska folket och är allt lite kär i både Anders & Helena. Tyckte dom var två fantastiska idrottspersonligheter redan innan VM drog igång. Sen har de senaste framgångarna bara stärkt den känslan. Vid närmare eftertanke är dom kanske dom enda svenska idrottarna i mitt hjärta för tillfället. Carolina Klufts byte av gren förflyttade henne ut från hjärtats vrår, så det verkar lite som att man måste prestera och fatta kloka beslut för att bli riktigt folkkär!

  27. Pia Says:

    Anders absolut Helena på väg att bli skulle jag vilja säga!

  28. wde Says:

    anders och helena är såklart folkkära men tycker att det är konstigt att inte anja är folkkär och inte har vunnit jerringpriset röstade på henne mkt, hon är värd folkets pris

  29. Emil Says:

    Det krävs mycket för att bli så folkkär som Klüft, Kalla, och Kallur. De tre har alla något gemensamt; stora léenden och efternamn som börjar på K, kan det vara lösningen? Personligen är jag betydligt mer fascinerad av Ekholm än Södergren och Jonsson. Kanske är det för att han slog igenom som en knall och inte att han jobbade sig upp genom åren? Nåja, heja Sverige!

  30. Uffe Says:

    SÅ IDIOTISKT!!

    Folkkär? Vem fanken bryr sig om att vara folkkär? Varför ska man vara folkkär?

    Svenska journalister brukar alltid stå och kråma sig så fort en tjej gör något bra, som om de var 14 år gamla och inte vuxna. Att de sedan alltid frågar vinnaren vad de tyckte om svensken på 2: eller 3:e plats, är perverst. Man hatar sin motstånadre och vill inte prisa de. Allra helst om de förlorat mot dem! Det fattar inte journalister när de pratar med kvinnliga idrottare.! de frågar tyskan – Vad tyckte du om Anna Carin olofsson? Visst var ho bra, När hon dessutom var mil ifrån henne. är det sossementalitet att vi hela tiden måste få bekräftat av andra att vi är bra. Fan, vilken dynga Sveriges sportjounalister är. Skulle de fråga Zlatan – du vad tycker du egentligen om Ronaldo, han var ju så duktig…

    suck stön, och skäms!

  31. Bengt Hedbom Says:

    Ryck som det Northug gör idag är han ensam om. Rycket i Sapporo var om möjligt värre än dagens och överträffas väl bara (?) av Johan Muhleggs klassiska ryck i Salt Lake C.
    Men grymt bra av Södergren, även om det är lite Gärderuds OS lopp över silvret (Baumgartner? föll på sista hindret). Anders Blomkvist ylade jaaaa när ryssen föll,och försökte korrigera sig snabbt men..
    Som norrbaggarna sade igår efter Stormer Steiras lopp,kanske ryssarna idag säger: Legkov var den moraliska silvermedaljören. Och jag tror inte Södergren tagit honom.

  32. Lars Says:

    Apropå folkkär så kan ni hylla Helena här på hennes FaceBook fan-sida: http://www.facebook.com/group.php?gid=54937947826
    Där känner man lätt hur folkkär hon redan är!

  33. Peter Says:

    De har bäddat för att bli det. Det krävs lite mer framgångar tror jag. Båda är mysiga vid intervjuer. Det spelar stor roll.

  34. Andreas Says:

    helena är vacker som en soldnedgång över atlanten och hennes leende är fint som en soluppgång i söderhavet

  35. Lars Says:

    Apropå folkkär så kolla in och fyll på folkets hyllningar till Helena här på hennes FaceBook fan-sida: www. facebook. com/group.php?gid=54937947826 (ta bort mellanslagen)

  36. Arne Hansson Says:

    Varför är det inte vinterstudio-sammandrag 15.20!!!!!
    Har tider och passa, ni kan väl inte bra ändra sådär.
    Besviken

  37. Emma Says:

    Åh, vad härligt att Anders äntligen fick en medalj, efter allt slit han lagt ner och alla motgångar han haft. För mig kommer han alltid att vara en av mina största favoriter. Vad gäller Helena kan man ju bara luta sig tillbaka och njuta. Grattis Helena!! Många goa år framför dig 🙂

  38. Iva Says:

    Södergren vann mitt skidhjärta för många år sedan. Det finns ingen som han när det gäller att göra jobbet, han ligger inte bakom och småfiser och spurtar på slutet.
    Han är den moraliska segraren idag, som norrmännen sa om Sterira igår.

  39. David Says:

    Jepp, Södergren är folkkär nu!

  40. Tummen upp Anders! Says:

    Grattis to the Anders ”Silver-Bullet-Train” Södergren

  41. Fredrik Says:

    Jag kan tycka att Anja är rätt skön just för att hon inte är folkkär, för att hon envisas med att vara lite för självsäker och lite för tjurig. Ofta står mig folkkärheten upp i halsen, då det nästan blir obligatoriskt att tycka om vissa idrottare. Ärligt talat tycker jag att Sanna Kallur kan vara rätt jobbig. Jag vet att jag är i minoritet, men så är det.

    Jag gillar Helena Jonsson. Men om hennes folkkärhet skulle upphöjas till dogm skulle jag nog kunna tröttna på henne också. Kalla ligger på gränsen. Är det bara jag som tycker att journalister ibland talar med henne som om hon vore tio år gammal?

    De idrottare jag tycker mest om är de som har lite aviga personligheter (Anja) eller karriärer fulla av motgångar (Britta Norgren, och varför inte Anders Södergren). Jag är lika mycket folk som alla andra, men jag har kanske för mycket tvärtemot-mentalitet för att kunna delta fullt ut i folkkärlek.

  42. carina Says:

    Folkkär eller inte har för mig mycket att göra med personlighet & utstrålning, naturligtvis jämte prestation.
    Tror nog att Anders redan är folkkär och Helena på god väg att bli. Stort GRATTIS till båda idag!!!

    (Att Blomqvist skrek ”JAAA” när ryssen ramlade i backen visar väl bara på mänsklighet 🙂 Det var väl ungefär vad de flesta av oss i sofforna gjorde också, för att sedan tycka liiite synd om Legkov)

  43. Jonatan Says:

    Helena är till skillnad från Magda o ACO (som relativt sent i sina käriärer byte längdåkning mot skidskytte) tid att bil riktig stor o riktigt folkkär….2024 når hon sin 100 seger och tackar för sig..som en av Sveriges största idrottare någonsin…

  44. Gunnel Says:

    För oss som gillar skidor finns det nog ingen mer folkkär än just Anders Södergren. Frågon om han är det känns barock!
    Hur gör vi för att bli av med alla dessa masstarter? Dagens lopp var ett av de försvinnande få massstartslopp som faktiskt innehåller spänning.
    De senaste mästerskapen har t.o.m. de längsta loppen avgjorts med masstart och så även denna gång. Glädjen förtas verkligen och om Holmenkollen inte fanns skulle säsongen kännas riktigt snopen.
    Jag har inget emot en masstart men det räcker med en. Vill helst att de åkare som kan göra jobbet själv hela vägen ska premieras flest gånger. Inget ont om dagens norska seger, han är fantastisk men det räcker med ett sånt lopp. Det jag saknar mest på detta VM är ett lopp i fristil med individuell start.
    Jaja, vi tar dem på stafetten.

  45. Lars Says:

    Håller med Carina! Ett helt land VRÅLAR JAAAA! när Legkov faller för att strax därpå tycka synd om honom men just så fungerar en tävlingssituation!

  46. the boss Says:

    hela skidskyttelandslaget tycker jag är folkkärt dem är naturliga och lätt att ta till sig likaså längdlandslaget.
    det är bara synd att inte medaljerna kommer så många gånger dock men alla kan inte vinna och ta medaljer så är det.

  47. Oskar Says:

    När Anders Södergren tar sitt första guld, ja då kommer hela sveriges hjärtan smälta i kör – jag lovar. För han är heeeelt otroligt grym, på alla sätt!

    Det låter som en kärleksförklaring, och det är det väl, på sätt och vis

    skidpepp.se

  48. Sandra Says:

    jag gillar den båda redan! 🙂 för ärlighet, kämparglöd + talang, vänlighet och ödmjukhet och fairplay inte minst.
    Grattis så jättemycket till er båda Helena Jonsson och Anders Södergren! Härliga och minnesvärda tillfällen framför tvn. Det gör också det till!
    Hur stoppar man Northug? 😀

  49. Sandra Says:

    ”Ett helt land VRÅLAR JAAAA! när Legkov faller”

    här har ni en av dem! 😀 haha sorry Ryssland. Hoppas det gick bra för honom endå.

  50. Henrik Says:

    Beror alldeles på vad man menar med folkkär. Om folkkär betyder att man ska konkurrera om Jerringpris så har Helena J en chans, men knappast Anja P och Anders S. Det har mycket lite att göra med vad de presterar.

    Jerringpriset avgörs i praktiken av kvinnor från medelåldern och uppåt som tittar på galorna och som, till exempel, ringer in och röstar på Sanna Kallur därför att ”hon är ju så rar” och ”det vore väl kul om hon kunde få vinna”, istället för att ens försöka tänka på prestation. När Annika Sörenstam till slut FICK Jerringpriset så var det för att kvällstidningarna skrev så mycket om hur orättvisst hon hade blivit behandlad och tanterna tyckte synd om henne.

    De som verkligen är intresserade av idrott, och då inte ur dokusåpaperspektivet, tittar inte på galorna. De tittar på sportevenemangen själva ovh beundrar Magdalena Forsberg, Helena Jonsson, Annika Sörenstam, Sanna Kallur, Anders Södergren, Anja Persson, Ingemar Stenmark och många andra för vad de presterar. Begreppet ”folkkär” känns inte relevant.

  51. Pia Says:

    Nu har jag kommit på vad som gör Anders folkkär!! Har funderat ända sen jag läste detta blogginlägget och nu såg jag precis en intervju med honom, och det leendet och dom ögonen.. shit det kan ju få vem som helst att bli kär! Så ja jag är folkkär i Anders Södergren! (Och har svårt att tänka mig att inte alla andra också skulle vara det, en sån idrottsman!)

  52. Olle Bergman Says:

    För mej är både inne i mitt hjärta. De är ”okompliserade”, är glada och och trevliga i rutan!
    Jag tror att de har chansen att bli folkkära, om dom inte redan är det, ( i alla fall Helena).

  53. Johanna Says:

    Pia: Håller helt med dig! Ögonen! Jag satt och funderade på om jag någonsin sett en gladare silvermedaljör. Samma sak med Helena, hon var genuint glad för bronsmedaljen och det syntes hela vägen hem till Sverige. Visst, det visar på jävlar anamma och tävlingsmentalitet att som Anja bryta en stav i besvikelse över ett brons, men för att bli folkkär är det viktigare med glädje.

  54. Veronica Says:

    Grattis till Helena för ett fantastiskt VM!

    Grattis även till Anders, du är verkligen värd ett silver efter en sådan jobbig säsong! Måste erkänna att jag inte trodde på medalj då du gick loss med tre andra åkare! Men du motbevisade verkligen vad jag hade trott! Glad att du igen fått ta en medalj i internationella mästerskap!

    Och grattis till SVT för ett superbra vinterstudion!

  55. Christian Says:

    De kan bli folkkära!

    Anja klagar så mycket. Jobbigt att lyssna på hennes evinnerliga gnäll och klagande på vädert, skidorna och allt annat. Hon är verkligen inte mediesmart för fem öre!

  56. Johanna Says:

    Anders definitivt folkkär, Helena känns lite intetsägande som person men är en duktig idrottare såklart.

    Fast min favorit är helt klart Anja, finns väl inget skönare än sådana tävlingsmänniskor!! Föredrar henne framför Kalla och Kallur alla dar i veckan. Det är bara de som inte vet något om alpint som tycker att hon gnäller, något måste hon ju svara när reportrarna frågar varför det inte gick bra och hon ger ju förklaringar, inte bortförklaringar.

  57. SG Says:

    Stor gratulasjon til Anders Södergren, og til SVT. Northug utnytter sine styrker og får heder for dette av dyktige svenske journalister. På samme måte er vi mange langrennsentusiaster som lar oss imponere og gir heder til Södergren for måten han utnytter sine styrker. I løpet av 3 mil i dag er det kun to løpere som tør angripe. Södergren der han er god, og Northug der han er god.

  58. Lennart Says:

    Hörde att Jonas i dag jämförde Anders Södergren med Sven Nylande som är mest känd för sina fjärde-femteplatser. Snälla Jonas, du vet väl vad Sven Nylander är mest känd för. Att jämföra A
    nders med Sven var ett lågvattenmärke från din sida.

  59. wde Says:

    håller helt klart med johanna. anja ger förklaringar till varför det gick som det gick. ska hon komma ner med ett strålande leende när hon har åkt ut eller? tycker att anja är en otrolig idrotts personlighet, det är nog många som glömmer allt hon har presterat..hellman sa att anja ska skippa tekniken för att vinna mer i farten. men anja skulle ju knappast fortsatta åka teknik om hon inte tror att hon kan utvecklas. Blir irriterad på alla som säger att anja gnäller och tycker att hon ska sluta..


  60. Lennart: Om Jonas nu sa att det han syftade på var Nylanders oomtvistade förmåga att alltid hamna precis utanför pallen (vet inte exakt vad han sade, såg själv ej inslaget) så kan vi väl låta det stanna vid det i stället för att dra linjer (tihi) till knarkhistorier och annat trots att det är helt obefogat.

  61. Gabriel Says:

    Den nya tidens skidåkare; Petter Northug.

    Visst, det fungerar just nu när vi är inne i en generationsväxling. Den nya tidens skidåkare kan spöa den gamla tidens skidåkare genom taktik och explosivitet.

    Men vad händer när genration Södergren lägger av. Den typen av åkare kommer att försvinna, därför att det lönar sig inte att åka på det viset. Vad händer när vi har ett helt startfält med Petter Northug-kopior?

    Idag ser Södergren till att skapa spänning i loppet, helt på egen hand. Det är han som gör att man orkar sitta och titta hela loppet. Under perioden när Södergren tog det lungt nere i fältet så gick i allafall jag och satte på kaffe.

    Jag har en känsla av att det blir många koppar kaffe under femmilsloppen i framtiden.

    Masstarterna uttarmar sporten. I framtiden kommer en femmil att ta längre tid än Vasaloppet.

  62. Mattias Says:

    Anders Södergren är säkerligen folkkär skulle jag vilja säga och ännu mer efter femmilen hoppas jag!!! Tänk om inte de här djävla cykelloppsliknande masstarterna införts då hade han haft fler medaljer förstås!

    Magdalena Forsberg var ju verkligen folkkär men även om hon var duktig kommer jag aldrig tycka att det var rätt att hon vinner Jerringpriset år efter år medan t ex hockeyspelare som Foppa eller Lidas aldrig ens är i närheten.

  63. Skidälskaren Says:

    Håller med dig Gabriel om att masstarterna utarmar skidsporten. Det vore ju bättre att ersätta 50/30km masstart med en inviduell start. Sen kan man ha som i år inledande 15/10km inviduell start. Sedan så kör man 15/10 klassiskt och 50/30km fristil ett mästerkap och 15/10 fristil 50/30km klassiskt nästa mästerskap. Har för mig att man körde så förut innan man försörde skidåkningen med alla dessa man mot man tävlingar.
    Det är ju inte längre bästa skidåkaren som vinner längre, speciellt på 50km masstart.

    Måste dock säga att en jaktstart av något slag skall vara kvar. Tex Dubbeljakten. Lite nya insag kan vara bra men inte för mycket. Bra med en blandning.

  64. bosse Says:

    Folkkära,,, Helena absolut,Anders INTE

  65. Tess Says:

    Det beror mycket på hur ödmjuk personen är trots topplaceringar efter diverse tävlingar. Klarar personen av att visa sig ödmjuk utan att bli ”styv i korken” då är chansen stor att folket tar sig an personen med hull och hår. Givetvis spelar personligheten in också…..ögonen är själens spegel!

  66. Mats Says:

    Klart att både Helena och Anders har potential att bli folkkära även om dom inte nått hela vägen ännu.
    Det som skiljer dom mot Anja är framför allt att dom inte framstår som superegoister utan har en sympatisk framtoning.

  67. Gabriel Says:

    Skidälskaren: Det är ju speciellt femmilen som blir erbarmeligt tråkig när alla bara åker och sparar sig. Jag kan för mitt liv inte fatt hur de resonerar i FIS. Jag hörde något om att en högt uppsatt i organisationen sa: ”Vi kör fler masstarter för att folk inte förstår hur det fungerar med intervallstart. Det blir ologiskt att den som är först i mål inte är den som vinner”. Eller nåt liknande. Snacka om att idiotförklara alla som tittar på skidåkning.

    Självklart ska alla starta samtidigt i stafetten, men det är något helt annat.

    För övrigt känns det lite pinsamt att både Kristin Steira och hennes tränare själva uttalade sig efter damloppet och påstod att Steira var den moraliska segraren. Men när Nortugh gör en Polska så är det inte snack om någon moralisk segrare. Pinsamt Norge, man kan inte både ha kakan och äta den.

  68. Danne Bäst Says:

    Skidälskaren och Gabriel:
    Ni slår huvudet på spiken. En femmil ska vara en femmil med intervallstart, inte en 4,5 mil lång transportsträcka med spurt. Som det är nu kan man skotta snö eller vad man vill de första 3,5 milen och vara säker på att man inte missar något. Förr satt man spänd från start och fick godbitar i form av tidspasseringar precis hela tiden. Lustigt att man offrar alla initierade för att vinna en handfull ”strötittare” som ändå inte känner för sporten. Det hela är just pinsamt…

  69. Larsson Says:

    Ja att nämna ”snortige” Nylander med heders mannen Södergren är bissart!

  70. Bella5 Says:

    Naturligtvis har det att göra med en kombination av personlighet, utstrålning och framgångar. De flesta av oss gillar personer som på något sätt känns som oss själva. Vi gillar normalt inte snobbar eller de som ”leker översittare”. Både Helena och Anders är sköna personer som ger ett trevligt intryck i media. De klarar även pressen att stå med bägge fötterna på jorden trots stora framgångar. Det är imponerande.

  71. Bernt Says:

    Klart att dom är folkkära. På nåt sätt känns dom lite extra åtkomliga och ärliga. Skyller aldrig ifrån sig, har alltid ett leende till övers, och kan ge beröm till andra även om dom själva inte alltid lyckats. Och vilka leende sen… kolla bara Magda, Helena, Charlotte och Anders, man blir så himla glad när man ser dom. Dessutom är dessa väldigt uppskattade och populära i andra nationer.

  72. Jonte Says:

    Anders är ju lite av den klassiska skidåkartypen, men med ett smil. Klart han är folkkär. Och Anna Haag kommer att bli när framgångarna matchar Kallas.


Kommentera

