I krönikörens kristallkula …

Jaha, jag stod visst i teve ikväll och lovade fem svenska medaljer. Fem??!! Det är ju jättemånga. Vem ska ta dom då, undrar ni?
Det undrar jag också.

Fyra hade kanske varit en bättre gissning, eftersom medaljchans är långtifrån detsamma som medalj. Men nu sa jag fem så då får jag baske mig (!) hitta fem.
Såhär tänker jag, VM-dag för VM-dag när det handlar om Sveriges chanser under den första tävlingsveckan:

DAG 1 (10 km klassiskt, dam)
Ja idag blir det ju ingen medalj. Jag hoppas att Anna Haag kunnat vara topp 10, trots magsjukeuppladdning. Men nu har hon alltså kastat in handduken helt. Trist. Är någon av övriga svenskor topp 20 så är jag nöjd. Trist med Britta jag tror att hon hade kunnat göra karriärens bästa lopp.
Polsk seger kanske? Före Kuitunen och Longa. Saarinen också giftig.

DAG 2 (15 km klassiskt, herr)
15 klassiskt herrar och Sveriges största medaljchans. Här finns två riktigt vassa pallkandidater (Olsson och Södergren förstås). En av dom kommer ta medalj. Sedär, då har vi bockat av en medalj. Härligt!
Bauer vinner före Olsson. Angerer trea. Fredriksson slår Richardsson och kniper stafettplatsen. Dom blir 11:a resp. 14:e. Bara så ni vet.

DAG 3-4 (dubbeljakt)
I helgen väntar dubbeljakter med hyggliga svenska chanser till topp 5-placeringar. Jag tror mest på Kalla, men är medveten om att det kommer gå fort på inledningssträckan (klassiskt). Hänger hon med hyggligt där tar hon medalj. Men det kommer att gå snabbt och hon får nog inte tappa mer än 20 sekunder på täten. Jag tror Kalla missar medalj här (4:a).
Anna Haag blir näst bästa svenska (8:a), Lina 17:e och junioren Hanna Brodin 29:a. I så fall mycket bra.

På herrsidan tror jag det kostar för mycket för Hellner att gå med på klassiska delen; han orkar inte hänga med på fristilen när Södergren, Bauer och Vittoz skruvar upp tempot. Anders och Johan Olsson (om han kör) är återigen våra största hopp, men tyvärr känns det som att det blir spurt om medaljerna och därför tror jag på klassiska hedersamma 5:e och 6:e platser.
Northug (min VM-kung) vinner före Di Centa och någon annan. Teichmann kanske?

Dag 5  (På den femte dagen vilar krönikören).

DAG 6-7 (sprint och sprintstafett)
I sprinten kommer nya svenska medaljer. Tjohoo! Emil Jönsson verkar vara i bra form och han tar medalj individuellt. Valör okänd, men alla gånger medalj. Hattestad står också på pallen liksom Pasini (märk hur jag avstår från att ange ett förnamn på Pasini).
Lind kör en B-final tillsammans med Hellner och Tobbe ryker i kvarten.

Vi får två svenskor i final på damsidan: Anna Olsson och en revanschsugen Kalla. I vanlig ordning blir det fart, snarare än taktik på damsidan och det gynnar Kalla mest. Hon skräller med en bronsmedalj, just före Anna.
Majdic vinner före skrällen Randall. Troligt? Njae, men roligt.

Sprintstafetterna går i klassisk stil och det passar Sverige ypperligt. På damsidan går det inte göra något åt Finland, om dom kör med bästa laget. Avslutningen på banan kanske inte passar Lina allra bäst, men Sverige (Anna/Lina) fixar ändå silvret, i hård konkurrens med Norge.

Herrarnas sprintstafett är oviss när det handlar om medaljerna silver och brons. Norge vinner såklart, men sen ..? Här beror det ju välsigt mycket på vilka som åker. Sverige (Jönsson/Lind hoppas jag på) har en bra chans, och det vore bra för mitt tips om dom knep en medalj här. Jag tror dom gör det, och när jag skriver det känns det plötsligt som att fem medaljer är i underkant.
Men som sagt – någon/några faller alltid bort och speciellt sprinten är chansartad.

Så… efter första veckan har vi alltså skrapat ihop fyra medaljer, dock inget guld. Men det kommer. Och tipset återkommer längre fram när vi sett hur VM utvecklar sig med formkurovor, skador, snuva, dopning och annat som påverkar. Påminn mig på onsdag eller nåt att jag ska göra del II.

Nu måste jag ha kaffe.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

13 kommentarer på “I krönikörens kristallkula …”

  1. Gabriel Says:

    Ingen VM-drottning i år? Jag sätter mina gamla studentskor i lack på att Justyna Mühle… förlåt, jag menar Kowalczyk, tar hem det mesta.

  2. Magnus Says:

    Spännande att du inte nämner destomera om Britta Norgrens avstängning.
    Skulle Britta tävla för Finland, Tyskland eller Ryssland skulle NI svenskar målat fan på väggen och krävt att hela landslaget skulle stängas av.
    Ni skulle åxå misstänka Brittas alla prestationer under säsongen.

    Men Britta är ju svenska, hon kan ju inte vara blod dopad.
    Sånt håller ju inte svenskarna på med.

    Konstigt med alla sjukdomar åxå.
    Är det inte lite väl sammanträffande?

    Nåja, ny skall jag sluta vara sarkastisk.
    Ville bara poängtera att ni inte skall måla fan på väggen när Kuitunen, Majdic och Kowalzcuk presterar.

    De genomgår samma tester- och blir INTE avstängda i fem dagar.

  3. svtkarlsson Says:

    Hej Magnus,
    Jodå, jag kan gärna kommentera Britta Norgrens avstängning. No problem.

    Det är ingen hemlighet att Norgren har normalt höga värden, dock ej över gränsvärdet. Men hon drabbades en magsjuka och därmed uttorkning. Försvinner vätska ökar knocentrationen röda blodkroppar. Det händer även dig och mig om vi blir rejält magsjuka.

    Int. skidförbundet har sedan ganska länge fört ”blodpass” över de aktivas blodvärden. Dom har bra koll. Hade Norgrens värden ansetts misstänkta hade hon, allt enligt de nya FIS-reglerna, stängts av i 14 dagar. Nu stängdes hon av i fem, enligt föreskriften om ”hälsoskäl”.

    Några misstankar finns således inte mot henne från dopningsexpertisen och heller inte från mig.

    Jag vet inte varför du nämner Petra Majdic. Jag har då aldrig uttalat en enda misstanke mot henne.

    Virpi Kuitunen har jag däremot nämnt ganska många gånger i samma mening som ord som fusk och dopning, men anledningen till det tror jag du känner till.

    Jag vet inte om du var nöjd med det svaret, men det är det du får.

    Nu ägnar vi oss åt tävlingen. Jag tror både Kuitunen och Saarinen kommer åka betydligt bättre än i lördags.

    / Jonas

  4. Marie Says:

    Härligt, jag hoppas så att krönikörn har rätt med 5 medaljer. Ser fram emot att sitta klistrad framför ”dumburken” och se när ”vi” hämtar hem dessa!!!

    Mina dagar förgylls av att läsa er blogg ni gör ett kanon jobb!!

  5. Fredric Says:

    Men hallå, kan ni inte lägga ut startordningen för dagens lopp? Jag måste ju planera in min lunch:)

  6. svtkarlsson Says:

    Visst kan vi det Fredric:
    Vassego, klipp å klistra:

    http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=14499

    Men du får ju stryka bort Anna Haag då. Magsjuk. Återbud. Trist.

  7. MattiasE Says:

    Aha, är det så det kommer att se ut dom närmaste dagarna.Då kan jag sova ganska lugnt framöver.
    Men jag tror faktiskt mer på Blomqvist tips att det blir bara 4 medaljer.Sen vilka valörer ska jag låta vara osagt.Är nog lite pessimist, eller realist om ni vill.Hoppas självklart jag har fel.
    Idag vinner polskan före Saarinen.Eller tvärtom.

  8. Tobbe Says:

    Baske mig.

  9. Mattias Says:

    Nej, nej, nej!!!! Vad gör du??? Du ska ju tippa 0 medaljer! Då kommer det att gå bra för Sverige. Tippar du något annat antal, så blir det bara fel ju. Har du glömt bort Lex-OS i Turin 2006?

  10. MattiasE Says:

    Haha, mitt tips att Saarinen skulle vinna slog in.Kanke man får jobb på svt nu:-) Nja det var väl inte så oväntat ändå.Japanskan däremot gjorde väl bättre än vad man trott.

  11. Matte Says:

    Kul att Anna och Lina körde så bra som man kan förvänta sig, helt stabilt och lite bättre än så.

  12. lasse Says:

    Skarp kille den där svtKarlsson,han prickar huvudet på spiken redan Dag 1.Kanske inte i ordningsföljd,men riktigt nära.Då är det bara resten kvar.

  13. Jakob Says:

    tackar för den.

    Ska bli spännande att följa Brodin i jakten runt 30-strecket på dubbeljakten!

    Imorn kanske är en större medajlchans men för mig känns det på något sätt ändå som att det är till helgen det kommer att smälla rejält i TV-rutan.. dubbeljakterna kommer att bli sjukt spännande!


Kommentera

