Liberec – tråkigast i sportvärlden?

Framme i Liberec. Ett inte alltför kärt återseende. Men jag ska ge stan en andra chans, jag lovar.

Tog oss hit med möda. Återigen hade Bankiren lyckats programmera GPS:en fel. Förmodligen hade han kommit åt inställningen:  ”åk via Prags 23 mest nedgångna industriområden”. Så vi gjorde det.
Resan norrut från Prag borde tagit en timme och en kvart. Den tog det dubbla, men på det hela taget gick resan bra.

Ja just det – min GPS är alltså tillbaks (ni är många som undrat). Mot erlagd tunnelavgift fick jag den i handen utan att ens behöva argumentera för in sak. Man kan nog slå fast att vi inte var de första som hamnat i en liknande situation. Efteråt slog det mig att jag måste ha betalt för myskt för vi fick till och med ett leende. Eller så var hon bara glad över att sånna som vi lämnade landet.

Idag slog det mig förresten att om morgonflighten från Arlanda till Prag kraschat (hemska tanke) i Östersjön hade Sverige förlorat ett dussin ganska namnkunniga sportjournalister. Det vimlade nämligen av dom på planet.
Där satt Esk från DN, Marhlo och Dagge från radion, Maud och Soffan från Fyran, TT-Peter och Gert-Ove från Svenskan, samt mina vänner Blomman och Bankiren. Plus någon mer som jag säkert har glömt, inte såg eller kände igen.

Jag föreslog Esk att vi skulle bombhota planet för att hinna se upplösningen på skidskyttet, men fick dålig respons.
Såg istället när jag kom fram att Ekholm kom femma. Det var en större skräll än sambons guld häromdagen.
Och Kung Björndalen regerar även när han slipper veja för snökanoner!
Heja Norge!

Men nu handlar det om Liberec.
När vi var här ifjol på världscupen var inte snön här. Nu är det däremot ganska gott om den vita varan, så stan ser liiite mer inbjudande ut i vit skrud. Men bara lite.

Tillsammans med Bankiren och Blomman kastade jag mig ut i halv snöstorm för att testa VM-spåren.
Det blev fiasko. Jag blev ohyggligt trött och klev av efter 6 kilometer i lössnö och hård vind. Vete tusan vad det var. Blev grymt illamående, men nu några timmar senare är jag pigg igen. Nytt försök att beta av spåren imorgon.

Det gjorde ju inte mitt intryck av stan bättre. Grundkänslan är att  Liberec platsar på listan över de tråkigaste städer jag har varit på mästerskap i. Just nu toppar Edmonton (friidrotts-VM 2001) med hästlängder före Sapporo (skid-VM 2007) och Sestriere (OS 2006).

Problemet med Edmonton var att det , förutom att det var typ 13 grader varmt och regnade oavbrutet, var helt stängt. Inte en käft i stan. Inget att göra. Inget att se. Inget att rekommendera.

Sapporo kunde man tro var kul för att det ligger så långt bort men är bara värt ett besök för att japaner är så annorlunda oss. Men ska man ändå åka till Japan kan man åka vart som helst – utom till Sapporo. Att skid-VM snittade typ 16 japaner på läktaren gjorde ju inte upplevelsen större.

I Sestriere tog Anja guld och det gick ju bra för Sverige i orterna runtomkring (skidskytte, alpin fart mm), men Sestriere stängde samtliga restauranger typ kl. 18, vilket var sådär kul när man jobbade betydligt längre. Jag tror jag åt 233 pizzaslicar på rummet under den tid jag bodde där. Endera med paprika eller musslor. Musslan var min favorit. Två veckor och sex kilo senare åkte vi hem. Hurra.

Problemet med Liberec ska jag återkomma till när jag lokaliserat det. Det är fullt möjligt att stan kan klättra på skalan. Jag tror vi hade otur ifjol. Imorgon ska jag cruisa på stan en stund och se om inte denna ort är värd ett bättre omdöme.

Imorgon ska jag även tala om hur det går för Sverige i VM. Vill ni inte veta så får ni blunda när ni läser bloggen imorgon.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

12 kommentarer på “Liberec – tråkigast i sportvärlden?”

  1. Josef Boberg Says:

    Jo… – jag skall blunda… 8)

  2. Lennart Says:

    Grattis Jonas!!!
    Du har allt man kan önska av en krönikör!
    Du är på god väg att bli en av de stora.
    Jag och många med mig kollar bloggen flera gånger
    om dagen. Det är så underbart roligt att komma
    backstage på de stora evenemangen. Snart kommer du
    att känna samma press som Kalla och Helena
    Jonsson att leva upp till förväntningarna. Vi förväntar oss guld av er alla tre. Helena har även en
    egen blogg som är kul att läsa.
    Lennart

  3. Sandra Says:

    haha kul inlägg men snälla analysera inte sönder våra chanser nu va! SÅ jag får väl också hoppa över morgondagens bloggande.

  4. Magnus Says:

    Kliva av efter 6km, ont i magen?……kan det vara latmasken? Nä skämt och sido Jonas lycka till med sändningarna och ge alla svenska åkare en lyckospark i baken……Jag tror att det kommer bli ett grymt VM.

  5. Andreas Says:

    Skönt att gpsen kom till rätta, som jag varit orolig… Fick du med dig jakobs alla papper och laptop? 🙂

  6. Jakob Says:

    Jo, analysera som galna.. ranka alla svenska åkares medaljchanser i alla lopp (typ..)

    Det är väl hela poängen med sportjournalistik eller?
    Så ge oss bloggläsare vad vi vill ha och ranka södergrens chanser att vinna en spurt 😉

    Heja Sverige!!!

  7. Anders Blomquist Says:

    Under barndomens bilresor avbröts P3 sändningen ofta av en varning eller efterlysning.
    Se det här inlägget som en digital sådan.
    Om Jonas Karlsson (nedan kallad KK – alltså Krönikör Karlsson, ni som gör en annan koppling behöver hjälp) glatt leendes och med en lätt begagnad GPS erbjuder er vägledning: Så tacka för Guds skull vänligt men bestämt nej och bege er i motsatt riktning mot den föreslagna.
    Två bilar skulle upp till SVTs team i Liberec från flygplatsen i Prag. KK och bankiren tog den ena, jag den andra. KK erbjöd sig snabbt att visa vägen, han hade en riktigt bra GPS samt varit i Liberec i fjol. I andra vågskålen låg egen färd med hyrbilskarta med en detaljeringsgrad som en gammal jordglob. Jag övervägde länge egen färd, men kände mig osocial och accepterade samåkning. Efter 300 meter ångrade jag mig, då vi lämnade den fina motorvägen för en odyssé bland bakgator, industriområden och tågstallar. Hade jag suttit i en taxi i dessa kvarter, hade den lyckligaste utgången varit plånbok borta och lätt medvetslöshet.
    Någon gång kom motorvägen på nytt inom synhåll, men KK styrde med säker hand snabbt åt andra hållet. Förutom att hans GPS alltid visar fel riktning, så verkar den vara 100 % säker på att hitta trubbel: Tågbommar nedfällda ett halvt sländaliv, långtradare tvärs över vägen i snöglopp med en stackars chaufför utrustad med en snöskyffel som enda redskap. Kaos skulle varit ett välordnat alternativ till en guidning av KK.
    Men med Eldkvarns ”Hunger Hotell” i bilstereon står man ut med det mesta. Men när textraden: ” Miljoner mil och vägar
    men jag är inte hemma än
    Det börjar bli svårt att se
    jag ser skymningen” strömmar ur högtalaren blir det komiskt.
    När GPS:en hävdar att vi är framme vid hotellet, är vi på en bakgata utan namn och definitivt utan hotell. Innan han och bankiren hinner programmera om galningen, frågar vi snabbt en kille som var bättre på tjeckiska än vi om vägen till vårt ”Hunger Hotell”. Det fungerade…
    Härmed är varningen utfärdad

    Blomman

  8. Peter Says:

    Jag föddes och bodde i Liberec mina första levnadsår. Kanske du har rätt, den är inte för mysig den staden, däremot är omgivningarna jättefina. Utsikten från Jezted (hoppas stavningen är rätt) är magnefik. Maten på de små inhemska krogarna är också superb.

  9. LMG Says:

    Tack kära Blomman för den rapporten! Nu vet vi alltså hur det egentligen ligger till.
    Den där krönikören borde få en liten smäll på fingrarna, han som alltid skyller på stackars Nicklas…

  10. Kalle Says:

    Tråkigt att du ej gillar Liberec.

    Intressant med den vanliga höga självuppfattningen hos våra sport(journalister), vi lever i ett bra land men vi är definitivt inte bäst – landet rasar ganska rejält nu (Sve), borde sluta skriva skit om andra och fokusera på att försöka hämta upp oss själva.
    Finns många hålor i vårt land som ser betydligt värre ut än Liberec. Finns motsvarande dynga att skriva om vårt land, men det är ju ej heller representativt.
    Viss ödmjukhet för vår omvärld hade hjälpt oss att ta upp oss ur vår djupa svacka som vi ramlar längre, och längre ner i.

    KJ

  11. Kalle Says:

    Hitills har våra sportjournalister utsett oss till världsmästare sista 4 åren i alla sportturneringar för att vi kommer sist av alla jämförbara länder.
    Är det bra journalistik ????

  12. Pontus Says:

    Liberec är en spännande stad med dess kuperade struktur. Som bekant en särskild historia i och med att det var Sudettysklands huvudstad.


Kommentera

