Jag har blivit Christer Ulfbåge!

”När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt.”

Så inleder Franz Kafka sin ”Förvandlingen”.
Jag vet inte om det är en tillfällighet att jag själv ska flyga till Kafkas hemstad Prag imorgon, men jag har själv genomgått en märklig metamorfos.
Jag har blivit Christer Ulfbåge.

Ja, jag vet att det låter osannolikt. Till och med häpnadsväckande.
Det började med ett sms från en barndomskompis under Alpina VM:
”Hörrö Lill-Bågen. Har du skaffat skägg??”

Jag tänkte inte så mycket på det då (vaddå? lite skäggstubb bara) men inser nu att det bara var början.

I förmiddags vittjade jag mitt postfack på jobbet och i högen låg ett handskrivet brev märkt ”Till Jonas Karlsson eller Christer Ulfbåge”.
Jag tänkte inte så mycket på det heller, utan la brevet i ”att göra-högen”. (Skribentens handstil var svår men jag begrep att kärnfrågan rörde skidlandslagets dräkter. Innehållet var till stor del illa dold upprördhet över inkonsekvensen i det faktum att längdlandslaget har vita dräkter medan skidskyttarna inte har det).

Sen, på väg ut från tv-huset mötte jag den oftast glada och leende David Fjäll. Han log. Och berättade att han hade tittat lite på vc-tävlingen i längd i fredags och undrat varför Christer Ulfbåge börjat kommentera längdåkning igen? (Konstigt tyckte Fjäll, eftersom Bågen är i Korea, men han var övertygad om att det var Christers röst han hört).

Nu var det bara det att det var jag som kommenterade tävlingen.

Om SMS:et var början så var detta fortsättningen. Ännu en bekräftelse på min successiva förvandling till Christer Ulfbåge.
Det hade  kommit ytterligare en redan på morgonen:

Två timmar tidigare: kaffe med Esk och Engstrand före Morgonsoffan. Dom börjar prata om Ulfbåge. Esk hade tydligen skrivit en krönika om skidskytte och Christer i lördagens DN. Eftersom jag varit utomlands mest hela tiden på slutet och inte läst så många svenska tidningar så lyssnade jag mest. Plötsligt säger Esk att även jag nämndes i artikeln.
Som ”Nya Bågen”, typ.
Nåt om nån konspirationsteori där jag petat Christer som längd- och friidrottskommentator. Jag fattade aldrig riktigt, men kollade krönikan när jag kom hem.

Låt oss summera: Jag ser alltså ut som Christer, jag låter som Christer och jag har tagit över Christers jobb.
Tänk om jag rent av ÄR Christer. Tanken är svindlande; ja nästan skrämmande.

 

ulfbage
Nytaget foto på mig antyder viss likhet .

Nu har jag hur som helst gjort uppehåll i min DN-prenumeration. Ja, alltså – inte på grund av Esk:s krönika (han är ju snarare en av anledningarna till att jag har valt DN före SvD) utan för att jag ska resa ner till längd-VM.

Och såhär före avresan är det bråda dagar för en krönikör som nyligen transformerats till en Ulfbåge.
Många frågor poppar upp:
Har jag nån skäggtrimmer?
Har vi sagt till om en extra lång säng i Liberec? (Christer brukar vilja ha en sån)
Hinner jag lära mig uttala ”baske mej” på rätt sätt?
Hur ska jag hinna hem från Korea?
Och… om jag är i Korea… Var är Christer??

Kanske har jag övertolkat budskapen? Kanske har jag arbetat för mycket på slutet? Kanske är allt detta bara en sjuk dröm?
Rörigt är det i alla fall.
När Czech Airlies fakirflight imorgon svävar i sydostlig riktining (en så kallad sydostbåge) ska jag försöka lämna allt detta bakom mig.

/ Christer (eller möjligen Jonas)

Explore posts in the same categories: Uncategorized

15 kommentarer på “Jag har blivit Christer Ulfbåge!”

  1. Mattias Says:

    Detta känns mycket förvirrande.Måste vara en parodox.
    Christer Ulfbåge på två ställen men ändå inte.
    Hursomhelst vem du än är så gör du ett bra jobb, trots eventuell överansträngning av arbete.
    Ja alla gör ett bra jobb.Vinterstudion är det bästa som har hänt mig,så kul att följa erat arbete genom bloggandet och att själv få vara med och debattera.

  2. Linda Says:

    HAHAHA…. Tack för alla fantastiska inlägg Jonas.
    Synd bara att du tagit bort bilden på dig på startsidan:(
    Men jag fick ju se dig i morgon-programmet i morse i alla fall 🙂

  3. Adam Says:

    Jag är helt övertygad om att jag hörde christer kommentera ett längdlopp. Är dock inte alls säker på vilket lopp..men förvånad var jag när jag hörde hans röst..

  4. Jojjo Says:

    men jag tycker inte att ni är lika varandra! =)

  5. Ostbåge Says:

    Du är den bästa bloggaren just nu, alla kategorier! Sluta aldrig.

  6. Micke Says:

    Har länge tyckt att Christers röst påminner om den legendariske o jäkligt bra radio profilen Bertil Perrolf. Hans program var riktig underhållning.
    Kanske är Christer/Jonas/Bertil släkt??

  7. Tony Says:

    Till Adam

    Christer kommenterade sammandraget av det franska långloppet La Transjurassienne.

    Jonas fortsätt med dina långa bloggar, det är ett nöje att läsa dom.

  8. Johanna Says:

    Fick nyss dagens första skratt!

  9. Lisa Says:

    Adam, Bågen kommenterade ju ett sprintlopp från Canmore förra året, det loppet som Jönsson vann. 🙂

    Tack för en underbar blogg SVT, and just KEEP GOING!

  10. Henke Says:

    Måste bara säga att det är en fröjd att läsa Herr Krönikörens inlägg. Kunskap och åsikter varvat med en härlig blandning av humor och ironi. Keep up the good work!

  11. Mattias Says:

    Ulfbåge har faktiskt fått en renässans. Han är ju lika bra, om inte bättre än någonsin. Han verkar ha fått en nytändning som skidskyttekommentator. Han verkade ju bara ”trött” ett tag men nu är han ju på ålderns höst lika bra som han någonsin varit. Alltid skönt att höra Ulfbåges trygga och maskulina basröst när det drar ihop sig på vallen. Och Karlsson. Det är inte bara ”baske mej” du får öva på. ”Jajamensingen” är något du får öva på också 😉

  12. Eva-Therese Says:

    Om du är Ulfbåges ”kronprins” har Du sannerligen nåt att vara stolt över!

  13. Maria Says:

    Jag skrattar så att tårarna rinner.
    Vinterbloggen är nu mer min favoritsida på nätet.
    Hade Hård glömt nå mer föresten?

  14. Lena Says:

    Ha ha. Tycker nog det räcker med EN Ulfbåge…

  15. Tobbe Says:

    ”Baske mej” är enormt pricksäkert!


Kommentera

