Morgonen Hård vill glömma

Satt i morgonsoffan och diskuterade ditten och datten med Esk från DN och Engstrand från evigheten.
Den senare har varit med så länge jag har vandrat på detta klot och han håller än.
En sann profil!

Skulle just lämna tv-huset när jag slår på mobilen och konstaterar att en annan bekant profil har hört av sig.
SMS från Jacob.
Och ett missat samtal Jacob. Meddelande: ”Ring mig”.
Jag anar en favorit i repris.

Alltså, Jacob är en ordningsam man. Långt ifrån präktig, men ganska ordentlig.
Men ibland aningen glömsk.
Ringer upp Herr Hård som just ska kliva i en taxi till Arlanda, för vidare färd ner mot Tjeckien och längd-VM.
Det visar sig att han glömt samtliga papper med biografier och resultat om de som ska tävla på redaktionen.

Sånt kan hända den bäste. Som tur är har jag inte hunnit lämna tv-huset och tar gladeligen med papprena hem.

Har inte varit hemma länge förrän telefonen ringer igen..
Displayen visar ”Bo A Orm”.
Jaccb igen. Antar att han vill förvissa sig om att jag verkligen tog med hans viktiga papper.

”Hej det är Jacob”
”Tjena.”
”Jo… min laptop….. är … hemma”
”Mmmmm”
”Så … kanske du kan ta med den också?”
”Mmmm…”

Kort bakgrund: Anledningen till att Jacob åker idag – en dag före oss andra –  är att han är ”Team leader”. Han är alltså den som ska hålla ordning på allt och alla nere i Tjeckien.
Jodå, så att …. Det blir nog bra.

Så just nu sitter jag här i min lägenhet och väntar på en datortransport som Jacob ska ha ordnat. Betting pågår om vad Hård ska ringa och be om nästa gång Vad kan han ha glömt mer?
Passet?
Kläder?
Skidorna?
Sitt namn?
Inledningen på den här dagen vill han nog glömma rätt snabbt i alla fall. Låt oss istället hoppas att VM blir något att minnas.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

16 kommentarer på “Morgonen Hård vill glömma”

  1. Andreas Says:

    haha, hoppas avslutningen av veckan blir mer minnesvärd då.

    Ser fram emot svt:s bevakning av längd vm. ❤

  2. Vonkis Says:

    Men vad fick han med sig ner själv då?

  3. Joakim Says:

    Det är inte lätt att få alla saker rätt… Såg precis en reklamsnutt med Popsen där han pratade om att Kalla har ett extremt syreupptag och sen säger att hon andas 150 liter / minut. Stor förvirring verkar råda om vad som är vad när det gäller idrottsfysiologi. Att andas 150 l/min har inget med syreypptaget att göra, syreupptaget sker på cellnivå och ligger på ca 4-5 l/min hos en kvinna som är världselit i en konditionsidrott.

    Ni är proffsiga, pålästa och roliga som kommentatorer men också kritiska och ger här på bloggen kängor till höger och vänster. Nu får ni också en känga. Läs på bättre! Att säga direkt felaktiga saker är pinsamt och långt under er kunskapsnivå…iaf borde vara.

  4. Petra Vikström Says:

    Hej Jonas!
    Såg dig i TV soffan i morse och du undrade varför man drar likheter mellan Björndalen och Stenmark och hur många segrar de har? Det är Herr Björndalen själv som har Stenmark som föredöme och idol och vill själv bli lika stor som honom!
    Mvh Petra

  5. Therese S Says:

    Åhh, vad jag älskar den här bloggen! Bara att få veta att det står Bo A Orm när Jakob ringer gjorde min dag.

    Tack för underhållande läsning och fortsätt gärna med de långa inläggen!

  6. Mattias Says:

    Alpint, skidskytte och längdskidor.Tre VM på raken.
    Ja det känns som fiasko o skandalernas VM gånger tre.
    arrangörsmissar(både i Frankrike och Sydkorea?),dopade ryssar, inga medaljer i alpint,tveksamma jurybeslut, ingen publik och snö i sydkorea osv.I sport kan allt hända tydligen.

    Att glömma viktiga papper och laptop, ja det är mänskligt.Haha,så kul att läsa alla dess missöden.

    Ser fram emot längd VM på torsdag,då kanske det ordnat upp sig så vi får några medaljer + att det blir fler i skidskyttet.Hela dagen gick jag i lyckorus sen sköna Helena tog guldet i jaktstart.

  7. svtkarlsson Says:

    Hej Petra,
    Jodå, jag känner till att man även i Norge talar mycket om liknelsen mellan Björndalen och Stenmark. NRK har kontaktat oss för att få bildmaterial på Stenis och kanske till och med en intervju.

    Jag kan däremot inte förstå vad som är grejen. Att jämföra två helt olika personer, som sysslar med två helt olika idrotter under olika tidsperioder, med olika frekvens i antalet tävlingar är för mig helt ointressant. Det säger ingenting mer än att båda är två fantstiska idrottare, men det visste vi ju liksom redan.

    Och även om Björndalen nu skulle gå om Stenmark så är han ju långtifrån den som vunnit flest vc-segrar i någon idrott. Faktiskt inte ens mest inom de sporter som ingår i Internationella Skidförbundet, FIS.

    Så återigen – vad är grejen??

    / Jonas

  8. Mattias Says:

    Ursäkta, fel av mig.Än så länge har det inte varit något fiasko eller skandal i längd VM.Hoppas självklart att det ska funka utan missöde, men visst har det varit turbelenta dagar på annat håll.

  9. Anders Says:

    svtkarlsson Says:”…liknelsen mellan Björndalen och Stenmark”…? ”Så återigen – vad är grejen??”
    1) ”Greien” her er antallet WC-segrar. Det er fellesnevneren. Altfor enkelt selvfølgelig. Som å sammenligne politikere og epler – alle faller de ned fra sin gren før eller siden. Men egentlig umulig å sammenligne. Dette er typisk journalist-mat; kun journalister evner så kunstige sammenligninger på et så TYNT grunnlag. Her må Jonas angripe sin egen stand: journalistene. Det er DE som alltid må sette opp lister med størst, lengst, best, mest ogsåvidere.

    2)”…även om Björndalen nu skulle gå om Stenmark så är han ju långtifrån den som vunnit flest vc-segrar i någon idrott…” Her slipper Jonas ut katten av sekken. Han misliker at noen river hans barndoms hjälte, Stenmark, ned fra sin pidestall – aller minst en nordmann:) Han vil ikke har ødelagt sitt bilde av Stenmark.
    Men ta det lungt Jonas – det kommer utøvere som vil slå Bjørndalen’s antall WC-segrar også. Du kan sove trygt.
    Lykke til i Tjekkia.

  10. svtkarlsson Says:

    Jo, Anders. Att grejen var antalet vc-segrar – det hade faktiskt till och med jag begripit. 🙂
    Min fråga, för att förtydliga, är vad poängen med att jämföra dessa två storheter är?

    Jag unnar OEB varje framgång och om han får gärna vinna hur många segrar han vill. Det får mig ändå inte att begripa den ständiga jämförelsen med Stenmark. Den är – i mina ögon – stentrist.

    Att diskutera vem som är en bäste idrottsmannen av Stenis och Björndalen är mycket intressant, men knappast med utgångspunkt från antalet vc-segrar, eftersom det (med hänvisning till mitt tidigare inlägg här ovan) är som att jämföra äpplen och päron.

    Och slutligen: Stenmark var knappast min barndoms största idol.
    Och för det andra, om jag måste ranka, så håller jag redan Björndalen för en större idrottare än Ingemar Stenmark – oavsett om norrmannen slår Stenmarks antal vc-segrar, eller rent av rekordet i antalet vc-segrar som jag tror är 106 eller likanande.

  11. Linus Says:

    I allmänhet har vi svenskar svårt att erkänna att Norge är en större skidnation än Sverige. Nu, när till och med det svenska nationalmonumentet Stenmark kommer till korta i jämförelsen med Björndalen tar det emot ännu mer. Då gäller det att ta första bästa tillfälle att peta ner han från pedistalen. Och framförallt inte jämföra dessa två nordiska storheter, från svensk sida.
    Men herregud, det görs ju listor i parti och minut över de bästa idrottarna vid årets slut och då gäller det alla idrotter. Så fattar man inte varför jämförelsen mellan stenis och ole-einar kommer upp nu är det bara att beklaga.

  12. Patrik Says:

    Förstår inte varför folk har så svårt att fatta vad Jonas menar!!

    Att jämföra antal VC-segrar är helt horribelt däremot att jämföra vem som är bäst idrottsman är helt OK att göra men det har ju inget med VC-segrar att göra….

  13. Anders Says:

    Det er lett å forstå hva Jonas mener. Og mange er enige med han. Også jeg. Men det er vanskeligere å forstå hvorfor Jonas ikke forstår at det er typisk journalister å jamføre epler og pærer. WC-seire er en enkel parameter å jamføre. At det ligger mye annet bak er ikke så viktig for dem. Journalister er enkle mennesker som trenger enkle saker – og tror at leserne er på samme nivå. Derfor enkle jamføringer:D
    Av samme årsak skrives det mye om Brittney Spears…

  14. Rune Says:

    Apropå jämförelse mellan idrottsmän/kvinnor, när en journalist avråder från jämförande mellan stora idrottare, anar man direkt att det är något lurt på gång.

    Precis som att någon på sporten(tv/radio/tidningar) skulle avråda från en uppmaning om uttalande om tex Sveriges bästa idrottskvinna genom tiderna. Det har jag inte sett.

    Men just jämförelsen mellan Stenmark och Björndalen går inte an. Varför? Ja det skulle kunna medföra, vid en subjektiv bedömning, hemska tanke, att Björndalen är ett strå vassare.

  15. svtkarlsson Says:

    Rune har uppenbarligen inte läst vad jag har skrivit.
    1) Jag har inget emot att jämföra idrottare. Vad jag vänder mig emot är jämförelsen mellan deras antal vc-segrar
    2) Jag har redan skrivit att jag anser att Björndalen är större än Stenmark.

    Så var det med det.

  16. Rune Says:

    Ok, uppfattat, men jag fick inte klarhet i att Jonas/svtkarlsson var samma person till en början.
    För övrigt gör ni ett bra jobb på VinterStudion/bloggen.


Kommentera

