Fullt Spett i puckelpisten!

Har det handlat om skägg så har kampen varit över för länge sen. Världscupens frodigaste sitter på Per Spett. Det är rött, yvigt och påminner i konsistensen om väldigt lurviga lovikkavantar.

Jag och Expert-Fredde träffar Per och Jesper Björnlund på Åre bageri efter dagens tävling.  Det är till en början ytterst svårt att hålla koncentrationen på samtalet. Jag blir liksom hypnotiserad av skägget. Han borde lätt kunna slå mynt av det på något sätt, sitter jag och tänker. Hårmodeller finns det ju många! Men skäggmodeller? Finns det? Vilka krav ställs? Lösskägg då? Och skäggförlängning? Frågorna snurrar i huvudet.

Vaknar plötsligt till och inser att Per svarat på en hel del frågor och framförallt är han revanschsugen efter dagens insats. En 15:e plats och missad final. I morgon ska det inte upprepas.

”I morgon finns det bara ett läge! Fullt blås! Fegade ur lite idag och åkte alldeles för mesigt. I morgon kan jag lova att det ska gasas”.

Ett löfte som jag vet att Per kommer att hålla.

Jesper gjorde ett riktigt bra åk och tog sig till final och slutade på en 10:e plats. En liten miss i det andra hoppet gjorde att han tappade placeringar och är inte nöjd med dagens insats.

”Jag körde riktigt bra hela vägen så det är lite surt att sista hoppet blev lite platt. Jag missade lite i ingången och fick inte riktigt den höjd som krävs. ”

Dagens tvåa, kanadensaren Pierre-Alexandre  Rousseau, kommer förbi vårt bord och får syn på några renskinn som ligger bredvid oss och blir alldeles till sig. ”How do I get a hold of one?”

”Thats one of the things you get if you win tomorrow, säger jag.”

”Sure? Then I have to win. Because I really want one.” 

Och efter att ha sett hans åk idag, som enligt både mig och Expert-Fredde, var det absolut bästa är sannolikheten stor att parallellpuckelvinnaren heter Rousseau. Snabbaste tiden i kvalet, tredje snabbast i finalen. Lägg sen till en grym teknik och hopp i absoluta världsklass så förstår ni.

Det enda som han egentligen saknar är ett mustigt och frodigt helskägg!

Finalerna i parallellpuckel ser ni i Vinterstudion SVT 1 mellan kl 16:00-17:00

Lets get ready to rumble

//Becksmo

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “Fullt Spett i puckelpisten!”


Kommentera

