”Jag kommer sakna baguetterna mest”

The Krönikör has left the buiding. Eller rättare sagt the VM-ort.
Det skedde med buller och bång!

Ni har kanske läst om mina bilproblem?
Av olika anledningar hamnade Seaten tyvärr aldrig på verkstad. Det fick bära eller brista.
Tack och lov höll tapetaxeln hela vägen.

Som genom ett mirakel tog jag mig hela vägen till Génévés flygplats där jag sitter nu, men jäklar i min låda vad den bilen låter illa. Som en metallisk skallerorm slingrade vi oss ljudligt ner för de franska alperna.
Trumpetaxeln ekade mellan bergväggarna.
Folk i byarna viftade, pekade, höll för öronen och garvade.
Folk i bilen (läs: jag) skämdes och var livrädd. Det hela var allt annat än diskret.

Ett tips: Köp aldrig en Seat om du inte är under pistolhot.
Och knappt då.

***

Under uppmärkammade former har jag alltså lämnat detta miserabla mästerskap för nya äventyr. Nu väntar längdskidor i Italien och efter det nya VM-äventyr i andra sporter. Det är faktiskt inte med något större vemod jag lämnar VM-orten.
Jag kommer sakna:
… bergen. Mäktiga, tysta berg gör mig lugn.
… Kentas delikatesser (varje dag proppade han redaktionskylen full med ostar, skinka, salami, senap, saltgurka etc etc).
… Hans Olssons smidiga och dödsföraktande åkning.
… pizzorna på ”le Samovar”.
… Lara Guts smittande skratt och Aksel Lund Svindals pappas underbara engagemang.

Men framför allt de färska baguetterna, fullproppade med Kentas franska varor.

Jag kommer inte sakna:
… svenska medaljmissar och bortförklaringar.
… BBC World (den enda engelskspråkiga tv-kanalen jag hade på rummet. Kanske världens tråkigaste).
… VM-orten.
… fulla engelsmän.
… min hyrda Seat.

***

På tal om saknad. Saknar ni André Pops blogginlägg.? Det gör jag också.
Men ni måste ha förståelse för att André är en otroligt upptagen man. Hans tid är alldeles för dyrbar för att slösas bort på värdsliga ting som bloggar. Nu under VM tillexempel jobbar han säkert minst 2,5 timmar om dagen.
Idag är han dock ledig.  Och då ska man ju inte blogga.
Men på något sätt har han lyckats ändra blogg-vinjetten på hemsidan så att det numer bara är han själv på bilden.
Men är man stjärna så är man.

***

Eftersom det är en lugn dag idag var vi några stycken som passade på att gå ut i VM-orten igår kväll (dock inte André som var för upptagen).
Efter god mat på trevlig restaurang hamnade vi på ett hak som hette Morris.
Det borde hetat Tråkis.
Det var fantastiskt… stendött. Till och med sämre än den svenska VM-insatasen.

Tur då att det var trevligt sällskap. Ejeman, baguett-Kenta, Dolkografen och jag fick snart sällis av tv4:s A-barn Andersson/Anderberg (en yster duo – alltid på gott humör!) . Senare anslöt Bladets Thornéus och Modin, den senare från tabolid-tv.
Bildbyrån var också på plats. Dock utan kamera.

Kvällen avslutades med att taxichaffisen försökte blåsa Anderberg på 450 spänn. Den gubben gick inte.
Anderberg ska vara kvar sista VM-veckan och kan behöva stålarna.
En capuccino på le Samovar kostar nästan 70 spänn.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

14 kommentarer på “”Jag kommer sakna baguetterna mest””

  1. Andreas Says:

    Lägndskidor i Italien? Vad försigår där? VM är väl i tjeckien och det är ett tag kvar. hmm.

  2. Tobbe Says:

    Andreas — VM-genrepet på fredag och lördag.

  3. alpinfreak Says:

    Förstår inte detta eviga gnäll på André Pops.. lyser avundsjukan igenom?

    Med tanke på alpina VM i åre så tycke jag inte ni ska gnälla SÅ mycket även fast man är krönikör.

    Känns mest bara nertryckande och ledsamt…

  4. Lövet Says:

    Ironi ironi irooooniiii… tror inte en sekund att krönikören tycker illa om popsen om ja säger så. Jag tror inte att man skriver något illa om en kollega i en blogg om det är allvar. Skidor i italien är världscup till helgen innan vm startar om en dryg vecka. Jag är inte säker på att det vm:et går så mycket bättre. Även om förutsättningarna känns godare.

  5. chrille Says:

    Kom in i matchen ”alpinfreak”.

    Ny grym insats Karlsson.
    Garvade som tusan åt trumpetaxeln 🙂
    Men vem är egentligen Kenta? Fotograf? Reporter???
    Stilla min nyfikenhet!

  6. Tobbe Says:

    Åh, hjälp! Det måste vara en SCHISM mellan Pops och Karlsson!! Vad gör vi?!

    Alltså, helt ärligt, varför ska folk leta negativa tolkningar i allt som skrivs och sägs? Det är ju en underhållande blogg, damn it!

  7. alex Says:

    tror att karlsson och pops är bra kompisar och att krönikören använder en mass ironi i sina inlägg.

    Och ”alpinfreak” – Jo det har gått RIKTIGT uselt för svenskarna och de har haft en hel del bortförklaringar till dåliga åk.

  8. Lennart Says:

    Måste stämma upp i hyllningarna av Vinterstudion och
    bevakningarna av de olika skidtävlingarna. Under hela vintern har ni gjort ett strålande jobb alltifrån komentatorer till bisittare. Det som är det bästa med SVT är att man vågar satsa på ungdomen trots deras oerfarehet av stora mästerskap. Jag tänker då närmast
    på ungdomarna Christer Ulfbåge och Jacob Hård. Trots er ungdom är ni strålande. Karlsson som är en strålande bloggare (ironisk, rolig och värmländsk). Varför så strikt i rutan? Gör som i bloggen, var lite
    mer värmländsk även i TV. Tack alla alltifrån den stora stjärnan Pops till kameramän, redigerare och
    studiofolk. Ni är ett jättebra team. Lycka till under
    resten av säsongen. Lennart

  9. alpinfreak Says:

    Klart att jag förstår att de är iron och skoj men jag personligen tycker att de blir förmycket. Tror absolut att de är kanonbra vänner.

    Tror att anja kammar hem världskuppen.
    Tycker inte att de är sån katastrof att det går åt skoger i VMet jäför med åre ist de var bragd!

    OS nästa år då blir det andra bullar!

    Glöm inte de andra tävlande oxå..

  10. alpinfreak Says:

    Glömde att säga att Vinterstudion är det bästa på svensk TV!
    Ni gör ett kanon jobb!

  11. Zelli Says:

    Anja tar revansch i OS ska ni se!

  12. Gabriel Says:

    Som Anja säger i reklamfilmen: ”Man måste inte älska att träna för att bli bäst”.

    Jag tror nog att man måste det. Det känns lite som att det är där någonstans problemen finns.

    Hon orkar ju inte hela åken längre. Gång efter så tappar hon på sista halvan. I störtloppet nu så var hon mer slut än någonsin när hon tog sig i mål.

    I en bana som inte är jättesvängig på slutet har hon bättre chans, men det är synd att det sa vara så. Vonn är på en helt annan nivå rent fysiskt, uthållighetsmässigt.

    Vågar man hoppas på ännu lite tuffare mjölksyreträning till OS?

  13. Sandra Says:

    Kul att läsa att ni umgås med TV4-gänget. Jag trodde det var kallt krig er emellan och att ni undvek varandra. Trodde då inte att ni hängde på krogen ihop. 🙂
    Är det alltid så? Är du polare med Ekwall åxå?
    Tack för en underbar blogg. Karlsson: din inlägg vänder vänder varje dålig dag till något bra.
    /Sandra

  14. Nisse Says:

    Morris var bra för 10 år sen, men tydligen inte längre…synd


Kommentera

