Jag trodde Anja skulle vara mer förbannad…

Inför superkombin sa Stig att det kändes som att det här kommer bli ett skit-VM.
Och att den här dagen skulle bli avgörande för fortsättningen.

Anja Pärson uråkning.
Frida Hansdotter uråkning.
Låt oss hoppas att Stigs analys är fel.

Tyvärr är känslan, efter att ha pratat med Anja, att Stig har rätt.

I mixed zone efter uråkning nummer två i detta VM så väntade jag mig en förbannad Anja.
Hon brukar vara ett åskmoln när det gått snett.
Det är ju den inställningen som gjort henne till en vinnare så många gånger.
Jag var beredd på en ordentlig omgång när jag frågade om vår känsla stämde att hennes inställning inte riktigt var hundra.
Nu var det snarast en axelryckning till svar från Pärson.
Det kändes märkligt.

– Totala världscupen är mitt stora mål den här säsongen. Det går inte att tro att jag ska upprepa det jag gjorde i Åre, säger Anja.

Vad tyckte ni som satt och tittade på sändningen?
Vad fick ni för intryck av Anja?

Min känsla nu är att dom enorma framgångarna i Åre blivit en VM-belastning för Pärson. På något sätt är hon besegrad av sig själv redan före start. Det kan liksom inte bli bättre än 2007.

Kanske är det anledningen till att hon ser totala världscupen som huvudmål istället.
Vad hon prioriterar under en säsong är givetvis hennes eget beslut och inget som någon annan har med att göra.
Men jag trodde ändå att hon väl på plats skulle kunna plocka fram det där som fört henne till alla framgångar.
16 VM- och OS-medaljer.
40 världscupsegrar.
2 totalcupsvinster.

Val d´Isere blir inget Åre för Pärson.
Men hoppas hon kan hitta den där vinnarattityden igen.
Då kan det fortfarande bli medalj.
Störtlopp på söndag.

Idag vinner Vonn.
Det gör hon nog på söndag också.
Val d´Isere kommer bli Vonns Åre.

/popsen

Explore posts in the same categories: Alpina VM

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

18 kommentarer på “Jag trodde Anja skulle vara mer förbannad…”

  1. Andreas Says:

    Det är väl just det som är problemet, att hon inte blir arg tyder på att hon saknar inspiration och sug efter medaljer. Dags att lägga pjäxorna på hyllan eller göra en kluft!

  2. alpinfreak Says:

    Anjas intryck känns slappt, gett upp hoppet eller inte?
    Låt hon sattsa på världscupen så kommer hon ingen till nästa VM =)
    Hon är ju redan våran största stjärna!

  3. Anders Says:

    Jag har en känsla av att hon har bestämt sig för att lägga av efter denna säsong, det bli allt svårare att motivera sig för nästa tävling och hon har redan vunnit det mesta, men inte allt, som går att vinna.

  4. Lena Says:

    Synd att svenskorna åkte ur, men det är ändå en fröjd att följa detta VM! Kanonprogramledare och kommentatorer!!
    Jag är impad av Pernillas besiktningar i backarna, man ser verkligen hur brant det är(Stig är oxå bra)
    Fortsätt så här – ni har BRA experter hos er.

  5. Kalle Kula Says:

    Jag säger bara det. Tack att SVT har tagit hand om detta VM. Saknar varken Jihde eller schamporeklamen.
    Vinterstudion och Popsen får full poäng.

  6. aros Says:

    delar din uppfattning pops…
    men men vi har sett Anja komma igen låt oss hoppas att det blir så – kanske redan i störtloppet!
    glöm inte: hon är världens mest meriterade på tjejsidan!

  7. Andreas Says:

    Anders, nä det har du rätt i, hon vann inte så sent som idag……..

  8. Larsson Says:

    Ja Svt gänget höll som vanligt hög klass med tx. stigs uppmärksamhet att se Vonns felkörning. Jag undrar om tv4 telningarna hade upptäckt det.

  9. Freddy Says:

    Hur kan det ta så lång tid innan ni upptäcker att Vonn kört ut? Jag såg det direkt…

  10. Steffe Says:

    Vonn var ju med och sträckte upp armen ihop med de andra tjejerna så det var fler än kommentatorerna som missade hennes uråkning…

  11. Björn Says:

    Synd att jag missade dagens slalomtävlingar! =(

    Vonn är ju otroligt skicklig för övrigt!

    Tråkigt det där med Lindell-Vikarby..

  12. WDe Says:

    Hej! Om ni inte har läst intervjuerna med anja det senaste dygnet sa hon att hon börjar bli mer och mer förbannad och sur. I superkomben var hon snabbast till första mellantiden och om hon inte skulle fått det där otursslaget skulle hon nog ligga väldigt bra till efter störtloppet. Jag tror på Anja på störtloppet så vi får väl se hur det går!

  13. Peter Ström West Sweden Says:

    Typisk svensk inställning! Börjar redan på dagis. -”Alla får vara med alla får pris”! ”Ingen behöver anstränga sig och bli svettig!”
    Sveriges dagar som stor idrottsnation är snart över om vi inte ”får lov” att vinna.
    I stället för att ”amputera” vinnarskallen på ungarna när de är små så måste man hjälpa dem hitta rätt idrott. Idrott är det mest demokratiska som finns. Det finns en gren för alla oavsett om man är lång, smal kraftig, tjock, uthållig eller snabb.

  14. Ludvig Says:

    När Anja har den inställningen och Jessica blivit skadad kan lika gärna SVT sända testbilden istället för att visa något från alpin- VM. Någon medalj blir det inte….

  15. wde Says:

    här var det många som var positiva. jag hoppas innerligt att anja var medalj imorgon så ska det bli intressant å kolla vad ni klagar på då….

  16. Mattias Says:

    Blir så trötta på er flata inställning mot Anja och hennes ständiga bortfkörklaringar som ni verkar svälja med hull och hår. Inte en enda kritisk fråga typ: ”Varför bortförklarar du allting och inte vill erkänna att du är dålig? och ”Varför inser du inte att du är slut nu?” Fast det vågar ni väl förstås inte av rädsla för att hon ska börja bojkotta er och att ni inte får göra fler intervjuer.

  17. Tessa Says:

    Visst, Anja verkar extremt opepp nu under VM men att hon skulle vara slut och lägga pjäxorna på hyllan efter denna säsong tror jag inte ett dugg på!
    Hon kommer igen!

    Jag tror det kan ha låst sig lite i åkningen, att hon har för stor press på sig från att ha varit VM drottning i Åre VM, hon försöker skruva ner förväntningarna på sig.

    Men som sagt, hon kommer igen!!

  18. Mange Says:

    Är det bara jag eller finns det fler som är less på Anja Pärsson..? Hela tiden dessa bortförklaringar, dålig sikt, gillar inte backen, satsar på världscupen bla,bla bla!Måste vara skönt att kunna komma till ett VM och säga att man inte prioriterar det i år…tänk om Tre kronor skulle tänka så…vem vet de kanske satsade på att vinna Sweden hockey games i år.Vem annars ställer upp i ett Vm om man inte satsar på att vinna, vilken idrottsman/kvinna ställer upp i en tävling med den inställningen? Sen väntar jag på att någon kommentator någonstans ska våga ta upp hennes vikt, hon är ju betydligt större än alla andra på touren och det är inte bara muskler…och där ligger en stor förklaring i att hon är duktig i fart & långt efter i teknikgrenar..


Kommentera

