Krönikören forcerade Fort Knox

På plats i VM-orten (jag har inte lärt mig var alla apostrofer ska sitta i Vál dÍ´sè´rè så jag nöjer mig med att kalla det för ”VM-orten”).
Det började inget bra. Landade i ett regnigt Génévé och plockade ut en hyrbil. Jag hann knappt lämna Schweiz innan GPS:en skickade mig på en vansinnesrunda på den franska landsbygden.

Jag började på en stor väg, blev anvisad in på en mindre. Och en minimal. Sen försvann asfalten. Bönder hejade glatt och kor råmade.
Sen plötsligt beordrade GPS-kvinnan två vänstersvängar i raskt följd och plötsligt var jag ute på en motorväg rakt mot Annecy.

GPS:en, upptäckte jag sen, var inställd på närmaste väg. Inte snabbaste väg.
Hade jag varit en fågel hade det varit kanon. Men nu är jag krönikör och satt jag i en Seat av minsta modell.
Krocksäker som ett Kinderägg.
Men kul för bönderna som förmodligen inte sett mer än en hästkraft de senaste åren. Nu har dom nått att prata om i år.

***

Under den senaste veckan har jag via mail och telefon fått höra att det är omöjligt att köra in i VM-orten med hyrbil. Det krävs uppskattningsvis 134 olika tillstånd. Och skulle man mot förmodan lyckas, så krävs ytterligare ett hundratal parkeringsbevis, vilka är verkningslösa eftersom det ändå inte finns några parakeringsplatser. Kort sagt – Fort Knox är en baggis i jämförelse.

Den verklighet jag mötte var en annan. En halvmil innan VM-orten fanns en vägspärr. Jag vinkades åt sidan och tänkte att nu är det kört.
En vänlig man med fransk brytning (förmodligen för att han var fransman) hälsade vänligt:
– Vill du åka in i VM-orten (han sa dock namnet på orten, förmodligen för att han kan stava till den)?
– Ja, tack. Men jag vet att ….
– Då behöver ni ett passertillstånd.
Jo, jag vet det, men jag har …
– Varsågod. Här har du ditt tillstånd, sa mannen och räckte mig en grön lapp att sätta i Kinderäggets framruta.

Men vet aldrig, men jag antar att han inte kände igen en svensk krönikör. Så förmodligen var det i sin ordning.
Jag körde således rätt in i VM-orten där ståtliga franska poliser vinkade mig igenom den ena vägspärren efter den andra. 
Jag körde rätt fram till Internationella tv-centrat (IBC) och vidare rakt in i parkeringshuset alldeles intill. En elektronisk skylt utanför indikerade 127 lediga platser. 

Inne på IBC är det ungefär 28 grader varmt (jag överdriver inte – det är ohyggligt varmt). Björn Fagerlind brukar kunna vara rödlätt i anseiket i vanliga fall. När han fick höra att han haft sin hyrbil snyggt parkerad i hotellgaraget i onödan antog han en färg som får en solnedgång på Zanzibar att framstå som färglös. 

Imorgon ska jag parkera i målfållan.
Eller möjligen utanför Björn & Stigs kommentatorshytt.
Eller inuti.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Krönikören forcerade Fort Knox”

  1. Andreas Says:

    ”När han fick höra att han haft sin hyrbil snyggt parkerad i hotellgaraget i onödan antog han en färg som får en solnedgång på Zanzibar att framstå som färglös. ”

    Det är väl våra tv-licens pengar han parkerat med i vilket fall…… 😛

  2. Anna Says:

    Tack, det roligaste vi hört från VM hittills…känner man sig lite deppig kan man alltid glädjas över dina fantastiska krönikor. Hoppas nu att din närvaro är det som behövs för att det ska vända för svensk del. För du är väl en ”turgubbe”? HEJA SVERIGE!!!!!


Kommentera

