Hundradelarna är Jessicas bästa vänner…

När det blåser snålt.
När alla vill försöka sätta dit dig.
När det känns som att det bara går utför.
Det är då du behöver en riktig vän.
Jessica vet vilka vänner hon ska vårda extra ömt fram till på tisdag.

Hundradelarna.

Jessica visade att vinsten i Cortina inte var någon tillfällighet.
Samtidigt ska vi inte glömma hennes vänner.
3. Lindell-Vikarby +0.74
4. Fanchini +0.76
5. Riesch +0.80
6. Suter +0.83
7. Görgl +0.85

Hade elva av hennes vänner vänt henne ryggen så hade tredjeplatsen blivit en sjunde istället.
Men kör man bra så har man det där lilla extra flytet. Jessica kör bra nu.
Hon kommer finnas med i medaljdiskussionen i VM. Inte bara hos hoppfulla svenskar.
Konkurrenter och utländska medier kommer också räkna med Jessica på Tisdag.
Hoppas att hon lyckas med konststycket att bara njuta av den nya situationen.
Hoppas att vänskapen med hundradelarna består.

Super!

På nåt annat sätt kan vi väl inte sammanfatta VM-genrepet i Garmisch. Anja tvåa. Jessica trea.

Sju år har det gått sen vi senaste hade två svenska damer samtidigt på pallen. Det var i slalom i Altenmark Zauchensee 2002. Pärson tvåa och Nowén trea. Kostelic vann.

För en liknande händelse på herrsidan får vi backa ytterligare nio år i tiden. 1993. Johan Wallner tvåa och Fredrik Nyberg trea i storslalom i norska Oppdal.

Tillbaka till pallen.
För Anja är det inget nytt.
Hon kommer återigen komma tilll ett mästerskap som en av dom stora medaljfavoriterna.
Och kom ihåg.
Anja har aldrig tagit annat än guld i Super-G i ett VM.

Om mindre än 48 timmar avgörs den första VM-disciplinen.
Damernas Super-G.

/popsen

Explore posts in the same categories: Vinterstudion

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

11 kommentarer på “Hundradelarna är Jessicas bästa vänner…”

  1. Lance Says:

    ”Byggmark körde ur direkt”…..

    Nu får vi se vem som får rätt, Pernilla Wiberg (som säger att Jens Byggmark skall stanna hemma från VM) eller Jag (som säger att Byggmark kommer att åka till VM oavsett tidigare resultat, hur kassa de än varit). Detta har jag påpekat i en tidigare kommentar i Vinterstudiobloggen.

  2. Björn Says:

    Ursäkta om jag avviker litet från bloggens nuvarande huvudämne,men jag har två frågor.

    Den första undrar jag över om Jeanette Hargin (är det hennes bror[som också heter Hargin i efternamn] som åker herrarnas?)har slutat åka tävlings-slalom?

    Den andra frågan undrar jag över hur det kommer sig att man undviker eller inte alls åker vid dimma,när jag sett att de åker vid relativt ymnigt snöfall.

    Det har ju ”ungefär” samma siktbegränsning som dimma..

    Speciellt när snöfallet tilltar/ökar i intensitet.

    Hur svarar ni/du på det?

    Jag såg ( lustigt nog,får man väl säga ;P ) att det blev en tredje fråga invävd i den första betrf.Jeanette Hargins eventuella tävlingsavbrott..

    Hoppas iaf på svar.

    Jag följer damernas slalom så gott jag förmår,även om jag inte har samma järnkoll på alla deltagande slalomåkare som ni har.

    Jag har i övrigt bara goda ord och omdömen att förmedla till alla på vinterstudion!

    Dessutom skulle vinterstudion inte alls vara sig lik om inte André Pops ledde den!

    Har följt damernas slalom i relativt många år nu. (själv 34 år)

    Pops gör en enastående insats och en vänlighet som saknar motstycke,skulle jag våga påstå!

    Stig och Björn är alltid mina kommentatorsfavoriter! ;P

    Tobias och Jonas samt övrig personal gör också ovärderliga och guldkantade intryck på min upplevelse av sport/slalombevakningen!

    Jag hoppas Vinterstudion blir kvar i SVT! Gud förbjude om den flyttas över till någon reklambaserad kanal!

    ALL ÖNSKVÄRD HEDER OCH LYCKA TILL HELA TEAMET som jobbar med Vinterstudion!

    Oslagbart!

    Trevlig avslutning på denna sporthelg tillönskas,

    //Björn

  3. Erik Says:

    Björn: Janette Hargin slutade 2007. Det är Mattias storasyster…
    Pops m.fl: Bra jobbat idag!

  4. Larsson Says:

    En fundering, vann inte Anja, o Nike Bent tvåa i Bad Kleinkirchheim 2006

  5. Anna Says:

    Det känns spännande att invänta nästa tävling… Speciellt nu när det går så pass bra…Kram Anna

  6. Hellman Says:

    I Bad Kleinkirchheim vann Kostelic med 17 hundradelar före Nike Bent. Michaela Dorfmeister var trea i den tävlingen och Sveriges nya VM-hopp Jessica-Lindell Vikarby var sjua.

    Pärson körde ur…

    Angående frågan dimma/snöfall:

    Generellt kan man säga att ju snabbare disciplin man tävlar i desto viktigare är det att sikten är bra. Det gäller ju att tävlingen är både rättvis och säker. Den bedömningen gör tävlingsdomaren med hjälp av flera personer i en tävlingsjury. Det händer att dåliga beslut tas som innebär att åkarna kastar sig ut i backen i relativt dålig sikt och ibland även i övrigt dåliga förhållanden (många jobbiga knäskador har uppkommit pga tvälingar genomförts på alltför mjukt underlag) .

    När man startar en farttävling måste sikten vara god och är det så att den försämras pga tilltagande snöfall eller dimma så görs en löpande bedömning av sikten utmed hela banan. Försämras den så pass att man kan bedöma att säkerheten för åkaren inte kan garanteras, görs ett uppehåll tills förhållandena anses tillräckligt bra för att återuppta tävlingen. Bra siktförhållanden gäller ju även slalom, men där är säkerhetstänkandet inte lika nödvändigt. Därför ser man ibland slalomtävlingar som genomförs trots att det börjar snöa ”lapphandskar” då de bästa skall göra upp om segern. Då kan det suras och muttras en hel del bland de åkare som fick åka i det ymniga snöfallet..

    /Hellman

  7. Masterskier Says:

    Byggmark ställs åt sidan om Larsson åker. Ingen nyhet numera. Byggmark håller inte nivån just nu. Snudd på pinsamt att se att det inte går att få ordning på men problemet är svårare än att man tror. Det krävs materialbyte och mycket, mycket träning – och dessutom banläggaren på sin sida – i två åk… Nä VM är nog inget för Byggmark. han har tiden för sig.

    Larsson? Åker han så skall jag äta upp min gamla… nä, kanske lite vågat, men inte lika vågat som Larssons ev. VM-start. En huvudskada likt hans är inget att leka med. Det svider att tvingas stå över ett VM men det var en kraftig smäll som bör läkas noggrant. Läs inte minst bystdrottningen Graafs ”hjärnblödning” som krävde dränage trots att hon ”aldrig” slagit huvudet. Ett dränage är ingen hit mitt i säsongen… Jag vet.

    Pops och Hellman äger, som kidsen skulle ha sagt!

    /Gabrielsson

  8. Björn Says:

    Jag känner mej njöd med Hellmans svar/kommentar med avseendet på min undran om siktförhållandena i snöfall/dimma.

    All heder och tack till Hellman,för att han tog sig tid att bemöta min fråga.

    Jag borde nog kanske ha tänkt till vilka grenar de gällde,när jag skrev att jag sett att de kört i (bitvis rikligt)snöfall..

    Men har de hänt att de även kört i snöfall (att det så att säga ”råkat”börja snöa då)i de snabbare fartgrenarna,någon gång?

    Fast då har de säkert,som Hellman själv var inne på, att de avbrutit åket i avvaktan på klarare/bättre väder.

    Tack åter för svar/bemötande! =)

    Tycker Hellman också har stora beaktningsvärda kunskaper om mycket inom varje sportgren.

    Jag märker också att minnet är en mycket viktig ”ingrediens”(säkert också avgörande på många sätt)för att kunna referera mycket inom de sportsliga sammanhangen och tävlingarna,som jag ser Hellman behärskar med tydlig skicklighet!

    Som jag sagt vid tidigare anförande:

    Vinterstudion är oslagbar!

    Hälsar med största aktning denna afton,

    Förresten får vi passa på att tillönska Anja,Maria och övriga skidgänget allra bästa LYCKA TILL med VM som startar i morgon,Tisdag !

    =)

    Jag har inte så bra minne jsut nu,betrffande det.

  9. Björn Says:

    Ojdå,en repriserande fadäs smög sig in i slutet av mitt förg.inlägg,lustigt nog.. (sista meningen efter min lyckönskan )

    Just när man tror att man varit med om något som inte kan överträffas i lustighet,så framträder det ständigt nya..

    ;P

  10. Björn Says:

    Pinsamt återkommande:

    Nu såg jag ju HUR fel fadäsen blev.

    När jag skrev ”Jag har inte så bra minne just nu,beträffande det” så skulle denna nyss repriserande mening ha stått EFTER denna fråga:

    ”Men har de hänt att de även kört i snöfall (att det så att säga “råkat”börja snöa då)i de snabbare fartgrenarna,någon gång?”.

    Av någon outgrundlig anledning hamnade den längst ned vid min kommentar efter Hellmans svar om vad som gäller vid olika siktproblem och grenar gällande snö/dimma.

    Hmm..

    Ibland ter det sig verkligen egendomligt när man ska posta inlägg..

  11. Larsson Says:

    Tackar för inform. Hellman och dimman lättade ang. min fundering.


Kommentera

