VM-laget tar form efter SM i dumhet

I Sundsvall avgörs just nu SM i dumhet.
Att förbundskaptererna tvingas ta ut sin VM-trupp på resultat som görs i helt andra grenar än de som står på programmet i Liberec är naturligtvis inget annat än vanvett. Att man inte ändrat grenprogrammet i SM är obegripligt. VM måste väl ändå vara viktigare än SM?
Och samma deltagare skulle ju ställa upp i alla fall.

Idag var det klassisk sprint på programmet. I VM avgörs tävlingen i fristil.
Imorgon körs distanslopp i fristil. På VM går samma distanser i klassisk stil.
Hurra!

Jag tänker avvakta morgondagen innan jag spikar min VM-trupp definitivt, men efter dagens tävlingar vill jag ha in Mats Larsson och Thobias Fredriksson i laget.
Jag petar Robin Bryntesson och Sara Lindborg men inte Ida Ingemarsdotter .

Det blir däreför en relativt liten trupp jag skickar ner, men med goda chanser att plocka medaljer.
Här är mitt VM-lag för dagen:

Herrar:
Johan Olsson, (15 km, jaktstart, 50 km, stafett)
Anders Södergren (15 km, jaktstart, 50 km, stafett)
Mathias Fredriksson (15 km, jaktstart, 50 km, stafett)
Daniel Rickardsson (15km, stafett)
Marcus Hellner (jaktstart, 50 km, sprint, stafett)
Emil Jönsson (Sprint, sprintstafett)
Björn Lind (Sprint, reserv sprintstafett)
Thobias Fredriksson (sprint, reserv sprintstafett)
Mats Larsson (sprintstafett)

Jag har satt både Fredriksson och Rickardsson på stafett. Fredriksson är i kraft av sin rutin mitt förstaval som startman om han bara är i form. Men jag kan tänka mig att byta honom mot Rickardsson om han imponerar på inledningsdistansen). Vill inte Hellner köra sprinten är Peter Larsson mitt val, i tuff konkurrens av Bryntesson. Men Hellner vill (och ska) nog åka.

Damer:
Anna Haag (10 km, jaktstart, 30 km, stafett)
Charlotte Kalla (allt utom sprintstafett och 10 km)
Britta Norgren (10 km, sprint, reserv sprintstafett, jaktstart, stafett)
Ida Ingemarsdotter (sprint)
Lina Andersson (10 km, sprintstafett, sprint, ev stafett)
Anna Olsson (sprint, sprintstafett,  ev stafett stafett )
Maria Rydqvist (10 km, 30 km, jaktstart)

Anledingen till att jag sätter Britta som reserv i en klassisk sprintstafett, trots att hon vann SM-sprinten idag, är att jag vill ha henne fräsch till stafetten. För damerna är det tävling tre dagar i rad (sprint, sprintstafett och stafett) och en Britta Norgren i form är som Mikael Nilsson i fotbollslandslaget – funktionell. Hon kan köra både en skejt-och en klassisk sträcka. Dessutom visade Anna/Lina vad de kan prestera i sprintstafett i OS. De sistnämndas form avgör vem som gör en stafettsträcka. 

Kalla platsar naturligtvis på 10 klassiskt, men jag vill gärna att hon avstår för att ladda för senare tävlingar. Rydqvist kör eftersom jag vill ha Andersson pigg till sprinttävlingarna.

Håller ni med ??

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Karlsson, Vinterstudion

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “VM-laget tar form efter SM i dumhet”

  1. Håkan Says:

    Håller med till fullo!

  2. Andreas Says:

    Håller med så när som på Daniel Rickardsson… Han är lika mycket wildcard som Jörgen Brink (50km, stafett)

  3. Martin Says:

    Nej jonas. Rydqvist ska köra tredjesträckan i stafetten. Vi måste ha Haag på andra och Britta på första. Detta för att ha någon chans att matcha finskorna på sträcka 1 och 2 där de är grymma.

  4. Christina W Says:

    Det fanns en tid då jag inte missade en hockeymatch på TV, längdåkning var ett måste att se och utförsåkning kunde få mig att kliva upp mitt i natten om så behövdes.
    Idag zappar jag förbi det mesta i den här vägen och jag fattar inte varför det inte längre känns lika intressant.

  5. Olof Says:

    Ser bra ut, med ett undantag. Som du har tagit ut det så måste en av Anna Olsson eller Lina Andersson tävla tre dagar i rad (sprint, sprintstafett, och stafett). Anna Olsson har definitivt inte träningsbakgrunden till det i år, och det är väl högst tveksamt även för Lina Andersson. (Du använder just det här argumentet när det gäller Britta, trots att han i dagsläget nog är den som bäst klarar att tävla tre dagar i rad.)

    I min värld är stafetten viktigare än både sprinten och sprintstafetten, så en lösning hade varit att ta med Ingemarsdotter på sprinten, och låta Anna eller Lina spara sig till stafetterna. (Om nu inte Rydqvist åker strålande i morgon och slår sig in i stafettlaget, för i så fall faller allt på plats utan bekymmer.)

  6. swestam Says:

    Charlotte, Anna Haag och Britta är så allround att jag skulle vilja att de körde allt, tyvärr tillåter inte tidsprogrammet detta. Britta vill jag se i sprintstafetten – jag tror hennes medaljchans är större där än i den individuella sprinten. Britta bör köra tillsammans med Lina eller Anna Haag. Lina och Anna Olsson i all ära men jag tycker inte att de har den power som behövs för att ligga med i täten och hänga med när finskorna eller italienskorna rycker halvvägs in i en sträcka. Anna Haag och Britta har dock denna power. Rydqvist bör köra startsträckan på stafetten istället för Lina. Nu har hon kommit i form och hon är en bättre krigare än Lina som ofta tappar lite för mycket andra halvan av längre lopp.

    I herrarnas dubbeljakt vill jag se svesnk lagkörning. Johan Olsson och Matthias Fredriksson bör tokköra på den klassiska sträckan och spränga fältet och sedan skall Södergren bara fortsätta av bara farten och ta guld.

  7. Oskar_A Says:

    Det vore för det första ett generalfel att inte låta Brynte köra i individuell sprint. Han är en mästerskapsåkare, visade fin form i SM (för att vara klassisk och sjukt lång bana). Dessutom behöver han rutin inför kommande säsonger. Brynte är ett framtidsnamn! Du Jonas som vurmar för Lisa Larsen borde väl inse hur viktigt det är för Robin att få mer erfarenhet i stora sammanhang?

    När det gäller damerna så tror jag inte att vare sig lina eller Anna O pallar 5 km distans i en stafett. Den uppställning som skulle ge bäst resultat enligt mig är:
    1: Britta – en stabil förstasträcka som inte viker ner sig i masstart
    2: Anna Haag – Troligtvis får 2:a-kvinnan möta Virpi och Therese J och då behövs någon som orkar hänga dessa.
    3: Maria Rydkvist: Ifall hon orkar hänga på i morgon på SM, så har hon enligt mig säkrat en stafettplats. Hon var otroligt stark i prologen på TDS och det är inte så mycket kortare än en fristilsträcka i en stafett.
    4: Charlotte såklart. Kommer hon toppad som ja gtror hon gör så finns det inte många i världen som kan hålla undan för Kalla. Med under minuten att hämta in så blir det nog guld.

  8. Bylla Says:

    nu när alla tycker att arrangörerna för SM gjort bort sig ang. tävlingsgrenarna, skate eller klassiskt. är det väl bara att fråga dem hur de tänkt.
    Varför det blev så korkat kan väl nån ”gubbe” i toppen svara på? För det är väl bara ”gubbar”?

  9. Highway Says:

    Tror inte arrangörerna ser SM som en uttagningstävling till VM. SM syftar inte till att visa upp världseliten utan för att lokala klubbar ska matcha sina åkare mot varandra.

    Sedan att det inte passar alla journalister och förstå-sig-påare är något helt annat.

  10. johan Says:

    P Larsson hade varit en intressant VM joker han ser ut att vara på gång mot topformen.

    Tycker att båda Larsen å Rydqvist ska var med i VM laget.

    Att Rydqvist är inget allternativ finns många bättre.
    Vaför gnälla på att lina inte håller i en staftett hon har trots allt
    gjort rätt många bra staftetter. När har Rydqvist gjort en bra
    staftett för Sverige ?
    Anna å Lina har nog inga problem med att klara av att åka 5 km i en stafett


Kommentera

