Pärsons hemlighet avslöjad…hoppas det finns fler

Det kom post till Vinterstudion. Dagens skörd var lite udda. Men fängslande. Det handlade om Anja. Och Pärson.

Uråkning idag för Tärnatösen i Garmisch. Om fyra dagar börjar VM. Har hon någon slalomhemlighet att plocka fram till Val d´Isere? Tidigare har hon ju haft skidor hemma i källaren, nästan helt utslitna, som hon sparat till VM-racen. Källarskidor som blivit guldskidor.
Den här gången då? Definitivt inga gamla skidor eftersom hon bytt märke.
Nå´t annat trolleritrix då? Tror tyvärr inte det. Inte när det gäller slalom.
Fast hon har ju förvånat oss förr. Blev påmind om det idag när den här boken dök upp på redaktionen.

 parsonbok

Pops läser om Pärson och sig själv. Redaktör Blomberg låtsas jobba i bakgrunden.

Johan Lindberg har följt Anja och Pärson på nära håll under två världscupsäsonger för att sedan omsätta det hela i en bok ”Anja och Pärson”. Snart finns den ute i handeln för dom som vill läsa. Blev kontaktad av Johan i somras då han undrade om jag hade något speciellt att berätta om Anja och Pärson. Två anekdoter delade jag med mig av. När Anja blev förbannad på mig. Och när Pärson hamnade i klistret efter en intervju i Maribor. Så här skriver Lindberg om den senare.

”Inför VM i Bormio 2005 hade Anja åkt ur i tre slalomtävlingar i följd. Journalisterna frågade gång på gång om hon inte skulle byta tillbaka till sina gamla skidor…Svaret var alltid nej. Men så, inför slalomtävlingen i Maribor i januari, den sista före VM, bestämde man sig under en träning för att ändå testa ett par åk med de gamla skidorna. Alla bitar föll på plats, Anja träffade svängarna bätre än på hela säsongen. Med VM så nära inpå och med hårt tryck från medierna beslutade teamet att hålla bytet hemligt…Den första Pärson träffade när han kom ner från den förlösande slalomträningen var André Pops…
– Har ni gjort några förändringar? frågade Pops.
– Njäe lite småsaker bara, tvekade Pärson.
– Vilka småsaker? undrade Pops.
– Lite småändringar med skidor och grejer, undvek Pärson.
– Bara lite småändringar? pressade Pops.
– Ja, eller det kanske inte är smågrejer, erkände Pärson
– Vad har ni gjort då? frågade Pops rakt ut.
Pärson kapitulerade: Ja alltså, vi har bytt tillbaka till de gamla skidorna…”

Dagen efter vann Anja slalomen i Maribor på sina nygamla slalomskidor.
En liknande förvandling behövs för att Anja ska kunna hävda sig i slalomen i Val d´Isere. Eller kanske ännu viktigare för att hon ska kunna ta medalj i komben.

Pappa Pärson blir fortfarande tråkad av Anja och gänget för att han vek ner sig så lätt. ”Dom drog det ur mig” brukar Pärson försvara sig med. Men det var ju knappast nå´n skjutjärnsjournalistik som förvandlade hemligheten till en nyhet. Ett par följdfrågor var allt som behövdes. För övrigt är pappa Pärson en av dom trevligaste människor jag mött.

Just ja. Det kom ett litet paket också.

paketvinterstudion1

CD-skivan innehåller en VM-låt gjord av alpina landslagets Naprapat-Ulf

Hur den låter? Återkommer till det senare.

/popsen

Explore posts in the same categories: Stockholm, Vinterstudion

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Pärsons hemlighet avslöjad…hoppas det finns fler”

  1. Fredrik Says:

    Undrar om Ulf (nap)Rapat vm-låten??

    Förresten, vad föranledde Anjas irritation på den så beskedlige Pops?

  2. Ninni Says:

    Jag tycker alltid Pops skriver väldigt mycket om sig själv där han framhäver sig själv. Krönikören och Jacob Hård gör det med en helt annan distans och glimt. Pops vill så gärna vara populär.
    Det är i och för sig bra att alla är olika och jag gillar bloggen mycket.

  3. Johanna Says:

    Storyn har bara en liten miss, Anja vann ju inget VM-guld i slalom i Bormio 2005?!! Enda VM-guldet hon har i slalom är ju från 2001. Hon vann guld i super-g och storslalom 2005, och silver i kombination, men i slalom vann Kostelic och Anja körde ur.

  4. popsen Says:

    Tack Johanna! du har ju såklart helt rätt. Jag citerade rakt ur boken utan att ägna en tanke åt om det stämde eller inte. Klantigt!!!!! Slalomen hon vann efter skidbytet var ju den som kördes dagen efter i Maribor. I Bormio blev det helt riktigt inte nå´t guld. Jag har rättat till mitt misstag i mitt inlägg och även mailat bokens författare…även om jag ju förstår att det är försent för honom att rätta till sitt misstag…men ändå, tack för påpekandet!!

  5. Johanna Says:

    Antog att det var citat och därmed författarens misstag och inte ditt, pinsamt för honom! Borde låta Fagerlind (min idol- samma faiblesse och minne för resultat, mellantider osv som jag!), korrekturläsa en sån bok 🙂 Tack för en bra blogg!

  6. popsen Says:

    d stämmer, fast jag blir ändå irriterad på mig själv att det inte ringde nå´n klocka när jag satt å skrev…du har fattat helt rätt när det gäller Fagerlind…Siffrorna är hans liv…har du sett inlägget om hans lappar när han sitter å kommenterar…det är helt underbart att se Björn i aktion när han sitter å flyttar sina lappar fram å tillbaka…förstår inte hur det går till men han har järnkoll på allt! ska försöka visa det där i sändningarna från åre under världscupavslutningen, då ska Björn å Stig sitta inne i studion å kommentera som under vm i åre….

  7. LMG Says:

    Björn och Stig, blir det popsen och Pernilla då också??

    Ni gjorde riktigt bra sändningar från VM i Åre. Väldigt vacker studio, och vilken utsikt ni hade! Var kul att se Björn och Stig live när de satt och kommenterade (även om det bara var några få sekunder). Hoppas vi får se ngt liknande vid vc avslutningen.
    Lycka till med allt idag!

  8. Anna Says:

    Det syns på bilden att du inte bara läser böcker, du läser visst Klick också?

  9. Björn Says:

    Jag undrar samma sak som Fredrik här nedan.

    Mest troligt är/var det väl bara fråga om ironi över någon mindre oansenlig”incident”?

    Eller hur,Pops?

  10. Björn Says:

    Jag tittade tyvärr lite slarvigt,innan jag publicerade mitt inlägg..

    Inlägget hamnade visst längst ned.

    Så jag menade givetvis att jag undrade samma sak som Fredrik, LÄNGST UPP i första inlägget här..

    MYCKET trevlig och roande Blogg!

    Keep up with the great working!


Kommentera

