Ingemar eller Anja? Gunde eller Sixten? Ni bestämmer!

Såg en trailer för Carola-programmet häromdagen. Speakerrösten sa då att det finns få personer där det räcker med att bara säga ett förnamn så vet alla vem man pratar om. Carola är ett sånt. Svenska skidhistorien har också några stycken.

På lördag ska vi ut på tunn is i Vinterstudion. Oman-Krönikören har återvänt till den otacksamma uppgiften att lista dom fem största svenska längdåkarna. Inte helt lätt eftersom historien både är lång och innehållsrik. Kom ihåg också att Oman-Krönikören inte lyckades hitta vare sig beduiner eller arabiskt kaffe på hela semestern.

Stig-Hellman (inte att förväxla med Stig-Helmer på annexet) kommer antingen samsas om en aplinlista eller så blir det varsin. Dom funderar just nu på sina listor. Här känns det ju betydligt lättare. Stenmark. Pärson. Wiberg. Den topptrion rör inte någon. Eller? Känns som den stora frågan är den inbördes ordningen där. Kan säkert skapa en del diskussion.

Förnamnsteorin.
Carola. Solklart.
Ingemar. Gunde. Anja. Absolut.
Sixten. Pernilla. Toini. Tveksamt.
Per (Elofsson). Thomas (Fogdö). Sven-Åke (Lundbäck). Uppenbarligen inte eftersom jag kände mig tvungen att förtydliga med efternamnen.

Det där är ju bara ett av säkert tusen sätt att för sig själv försöka avgöra vem som är störst. Sen finns ju statistiken också. Men hur jämför man siffror från olika tidsepoker?

Ingemar vs Anja till exempel.

Världscupsegrar: 86-40
Publiken står upp å skriker Ingemar! Ingemar! Ingemar!

Segrar i totalcupen: 3-2
Fortfarande fördel den tyste.

OS- och VM-medaljer: 7-16
Tillbaka på ruta ett.

Och vad är det värt att ha varit först och brutit ny mark? Är det överhuvudtaget väsentligt? Då kan ju aldrig dom nya mäta sig med föregångarna.

”Listen to your heart” sjöng Per och Marie. Den tog sig in på Trackslistan da´n efter jag fyllt sexton. Låten ska inte underskattas. Den gjorde att jag tog mig betydligt närmare flickorna på dansgolven i Eskilstuna. Men kan den föra mig närmare svaren här? Att lyssna till hjärtat när det gäller kärlek är ju givet. Men gäller det även när vi ska lista skidlegender? Det kanske är ofrånkomligt.

Finns förresten tryckarna kvar? Synd och skam om svaret är nej.

Ju mer jag funderar ju mer känner jag mig som Tom Cruise. Inte så att jag tänker kasta mig in i Scientologin. Snarare kasta mig upp på en motorcykel i 180 blås med en konstgjord mask på mig så att jag ser ut som Björn Fagerlind. Med mig på hojen har jag en i-pod med ett uppdrag från Redaktör Blomberg att lista svenska skidhjältar. ”This message will selfdestruct in five seconds…”

Ni förstår vart jag vill komma va? Precis. Mission Impossible.

Alltså vill jag ha er hjälp. Redan nu vill jag veta hur ni funderar. Kommentera inlägget här så får jag en aning om hur tankarna går hos er. På svt.se/sport kan ni rösta i frågan. Och på forumet finns en längdtråd och en alpintråd där ni kan lista era ett till fem och motivera. Vi drar med er i diskussionen i Vinterstudion på lördag. 

/ André (Pops alltså) 🙂

Explore posts in the same categories: Karlsson, Stockholm

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

9 kommentarer på “Ingemar eller Anja? Gunde eller Sixten? Ni bestämmer!”

  1. Nomiz Says:

    Ser framemot en ny härlig helg med vinterstudion. Inte ofta man hör Hård säga fel, absolut inte vanligt att han säger fel två gånger i samma sändning – har aldrig hänt att han använder ett uttryck fel. I helgen sa han två gånger ”….inte hans BÄSTA likör”. Det sköna är att Ulfbåge kontrar i skidskyttesändningen med att säga det korrekt ”…..inte hans likör”. 1-0 till Ulfbåge.

    Undrar vad som kommer den här helgen, en sak är i alla fall säkert – ”lederska” blir svårslaget 🙂

  2. Adam Says:

    Gunde Svan(17 OS/VM-Medaljer + 5 totala världscupsegrar, absolut största!)
    Sixten Jernberg (15 OS/VM-medaljer och 2 vasaloppsegrar gammal är äldst)
    Thomas Wassberg (11 OS/VM-medaljer och 1 total världscupseger, oförglömliga segrar)
    Per Elofsson (6 OS/VM-guld och 2 totala världscupsegrar, största talangen i modern tid)
    Torgny Mogren (10 OS/VM-medaljer)

  3. Adam Says:

    sen funderar jag på hur man ska ställa sig till sånna som assar rönnlund och mora-nisse, mora-nisse skulle kunna platsa på Mogrens bekostnad som en av topp 5 svenska längdåkare genom tiderna…

  4. Håkan Says:

    Alltså personligen tycker jag bara det är löjligt att jämföra åkarna sinsemellan för att försöka utse den ”störste” genom tiderna. Att dessutom göra det mellan olika tidsepokar gör det hela ännu mer löjeväckande. Man kan inte bara ta hänsyn till antalet världscupsegrar och VM- och OS-medaljer som var och en vunnit, utan man måste även ta i beaktande hur konkurrensen såg ut vid den å den tidpunkten, och sedan har vi ju den materiella frågan också. Idag tror jag att materialet är ganska likvärdigt mellan åkarna i världscupen, men det kanske inte alltid har varit så genom historien? Det som gör Ingemar Stenmark ”stor” i mina ögon är inte antalet världscupsegrar och medaljer, det är den underbara inställningen, ödmjukheten och passionen för idrotten som jag tycker ska belysas.

  5. Martin Says:

    Glöm inte att Per Elofsson slogs mot en rad dopade åkare, förmodligen den tid då flest dopade åkare åkte i världscup och VM. Så han skulle få plats på min lista.

    1. Svan
    2. Jernberg
    3. Wassberg
    4. Elofsson
    5. Fredriksson (Främst för hans otroliga stafettsträckor)

  6. Matte Says:

    Fem största längdåkarna. Enkelt.
    1) Gunde (kommentar överflödig)
    2) Wassberg (Guld i tre raka OS!)
    3) Jernberg (Dominerade på sin tid men i tveksam konkurrens)
    4) Mogren (Den ständige tvåan tog ändå två VM-guld på 50 km och stabil slutman i stafett)
    5) Elofsson (Kort karriär men ändå väldigt framgångsrik. Hade kunnat bli lika stor som Gunde)

    Fem största alpina åkarna – ännu enklare
    1) Ingemar (precis som Gunde, kommentar överflödig, 86 världscupsegrar, det räcker)
    2) Anja (Visar att hon håller när det gäller som mest)
    3) Pernilla Wiberg (Precis som Anja var hon bäst när det gällde som mest)
    4) Fredrik Nyberg (Vann inget stort mästerskapsguld men ändå topp 5 under lång tid)
    5) Stig Strand (Bara två världscupsegrar men hade blivit fler om inte barndomsvännen Ingemar fötts)

  7. Packe Says:

    Men hallå, jag tycker viktiga ikoner missas här. Hur är det med legendarer såsom Jan Ottoson? Ingen världscupsfantomen eller så, men hur många gånger har inte han vunnit/slagits om segern i Vasaloppet? Jerry Arhlin också för den delen. Han som nyligen briljerat nere i Italien med en seger och en andra plats i Tjeckien (om jag minns rätt)…Världscupsegrar är inte allt för att vara grym!

  8. Erika Says:

    Någon här måste veta svaret…
    Hur är det med femmilen i VM, masstart eller inte? Vi är några här på jobbet som hoppas att det är individuell start.

  9. Gnagar_Pelle Says:

    masstart


Kommentera

