Österrikisk revansch när nerverna stoppade PH

Tidernas fiasko igår. Dundersuccé idag. Österrike regerar igen. Det var ingen hejd på de rödvita fansen efter trippelsegern i Cortinas storslalom. Elisabeth Görgls mirakulösa avslutning efter att ha vurpat strax före målet och ändå bli trea är redan en klassiker.
– Det är helt otroligt. Men jag har faktiskt gjort en liknande grej på Trofeo Topolino (inoficiella ungsdoms-VM) när jag var 13 år, säger Elisabeth som ledde efter första åket.

Hellman ler när han får höra om Trofeo Topolino.
– Där vann jag dubbelt 1988, säger han och blir nostalgisk i blicken.

Elisabeth får en stor kram av en annan skidlegend, Alexandra Meissnitzer, som slutade efter förra säsongen. Meissnitzer ,som kallades ”Majsan” av Björn&Stig,vann två VM-guld, tre OS-medaljer och 14 VC-segrar. Nu är hon tillbaka igen som kommentator för ORF, österrikes svar på SVT. Igår när Österrike gjorde sitt sämsta resultat i störlopp på damsidan sedan 1974, hade Alexandra inte mage att ta fram storsläggan.
-Nej, jag känner tjejerna för väl och blev snäll. Men jag lär mig, skrattar hon.
-Annat idag, förmodar jag?
-Ja det här var fantastiskt. Nu vinner Katrin Zettel VM-guld, säger Alexandra bestämt.
-Sugen att tävla igen?
-Nej. Absolut inte. Jag är färdig nu.

De få blågula supportrarna på plats såg ut att få le ikapp med solen när ANJA PÄRSON var fyra portar från vad som kunde slutat med en pallplats. Jättemissen i målbranten skickade henne ner till en 18:e plats. Surt sa räven. Positivt att knät verkar att fungera.

I morgon väntar super-G. Här har Anja vunnit två gånger tidigare. Nog sagt.

ph
PH på g…!

Och vad ska man säga om dagens bästa svenska Maria Pietelä-Holmner? Det är nästan så man ställa klockan efter umetjejen. Sjua idag.I fem av årets sex storslalomtävlingar har ”PH” slutat topp 10. men ännu ingen pallplats i VC i disciplinen…
-Jag var så sjukt nervös inför andra åket. Nu måste jag lära mig att slappna av och våga mera, säger Maria som snart får chansen att försvara sitt VM-silver från Åre.

JOHAN EJEBORG

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Österrikisk revansch när nerverna stoppade PH”

  1. Josef Boberg Says:

    Anja kan lyckas igen… 💡

  2. MiaBrescia Says:

    MEN GRYMT roligt att det gick så bra för Maria PH som också log ikapp med solen som vi andra där!!!

    Supporten fr Cortina som njöt av solen!


Kommentera

