Kaffekaos i Oman..Krönikören behöver läsarnas hjälp!

Det är som vanligt.
Så fort man åker bort en vecka eller två på vintern så händer allt på en och samma gång.
Förra året, när Charlotte kalla slog igenom med dunder och brak, var jag down under.
Och nu när jag sökt min tillflykt till ett soligt sultanat ramlar det in sms om ny Olsson-succé, en furiös Ferry och lite annat smått och gott.
Ja, ni har ju säkert bättre koll än jag.

***

Förresten: om någon av bloggens läsare någonsin varit i Oman så vänligen berätta ur i helvete man beter sig för att beställa kaffe.
Jag vill ha arabiskt kaffe. Inte vanligt.
Vanligt kaffe är en baggis. Ett enkelt ”coffee please”, typ. Å kaffet kommer in.
Men arabiskt kaffe är en annan sak.
En vetenskap. En hemlighet.
Jag har misslyckats i fyra dagar i rad.
Fyra fiaskon. Jag har inte ens varit nära.

***

Här på hotellet finns en man som är extremt lik Agne Jälevik.
Det kan rent av vara Agne. Jag ska fråga imorgon.

***

Till och med Vinterstudiobloggen har gjort en succéhelg.
Pops sms:ar upprepade gånger om läsarsiffror som stiger.
Så fort man åker iväg går det bättre för redaktionen också.
Allt tycks gå bra när jag är borta.
Kanske ska föreslå Albert en deal? Jag stannar – han betalar.
Allt kommer ordna sig. Anjas knä läker, Sverige vinner VM-medaljer, finanskrisen blåser över och sjukdomar botas.
Men det måste ingå arabiskt kaffe.

***

Grejen är att det tydligen måste vara en beduin inblandad i kaffeserveringen. Utan beduin – inget kaffe och tydligen ska kaffet vara extra bittert. Om nu beduinen behagar dyka upp.
Eller om det möjligen var beduinen som skulle vara bitter.
Det enda jag vet som är bittert just nu är i alla fall jag – som inte får något kaffe.

***

Pops är för övrigt besatt av bloggstatistik. Humor.
Det verkar ha blivit en drog. Jag är orolig för kraken.
Pops har blivit en bloggoman.
Detta är tvärtom: en Oman-blogg.

***

Även om jag gör mitt bästa så är jag inte helt frånkopplad från idrottsvärlden härnere.
Australian Open visas överallt (Djokovic är min favvo) och här finns en kanal som sänder allt från handbolls-VM.
I skrivande stund bjuds svenskarna på en rejäl lektion av olympiamästarna. Grym utklassning.
Desto roligare att lyssna på kommentatorn. Varje gång han säger Lenartsson låter det som han försöker svälja ner en större fisk.

***

Slutligen: Jacob, alla såg att bilden på ackrediteringen med mitt namn var ett fotomontage. Den var dålig!
Men jag ska inte gnälla. Det är 31 grader utanför. Bara 28 i havet.

Ha det så kul i Otepää.

/Krönikören

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Kaffekaos i Oman..Krönikören behöver läsarnas hjälp!”

  1. Helena Says:

    Hej Karlsson
    Var i Oman är du?
    De gånger jag har varit där har det inte varit några problem… håller du dej inne på hotellkomplexen kan det vara svårare…
    I Sallalah och i Muscat finns det små lokala fik.
    Men för att kunna guida dej behöver jag veta var du utgår från…
    Sett några delifiner än?
    Hej så länge

  2. Larsson Says:

    Ja hå, då vet vi var kröniköten huserar Om an undrar

  3. Håkan Says:

    Å jag som aldrig ens fått smaka på arabiskt kaffe i hela mitt liv *suck* Har på känn att jag gått miste om nånting….

  4. Carina Says:

    Hej . Har varit i Oman flera gånger. Sist bodde vi i Salalah på hotell Crown Plaza. Där bjöds man på arabiskt kaffe i små koppar. Måste finnas på fler platser.

  5. Lillis Says:

    Tänk att Popsen fick rätt! Krönikören kunde inte hålla sig ifrån bloggen. Men det gör ju ingenting det är bara trevligt att höra ifrån honom. Hoppas det där med kaffet löser sig. Verkar var en viktig ingrediens i Karlssons liv.
    Tack för en superblogg!

  6. LMG Says:

    Nice one Larsson! Lite Ingvar Oldsberg stuk på det inlägget.

    Om det nu verkligen är så att det går bra för svenskarna när krönikör Karlsson befinner sig på semester så tycker jag att du kan utöka den några veckor till (VM medaljer går ju trots allt före oss tittare, jaa t.o.m krönikören själv) 😉

  7. Rickard Says:

    Hej Jakob! Först och främst tack för allt! Har ju liksom växt upp med din röst och ditt kunnande. Tänkte också tipsa om att vi startat en ny tennisblogg med liveuppdateringar från Australian Open och rapporter från ATP-touren med personlig touch och mycket entusiasm. Och en del trams. Hoppas du gillar den!

    http://gulinstinkt.blogspot.com/

    Må väl!
    /Rickard och Johan

  8. Mario Says:

    Krönikören bör kanske överväga att starta en omansk version av vinterstudion. Detta åtminstone tills VM-månaden februari är över och Sverige har tagit hem samtliga medaljer… 🙂

  9. Pauline Says:

    Ååååhhh Jonas. Du är ju kul. Faktiskt blir du bättre och bättre i mina ögon. Både på vinter – och friidrottsreferat. Ibland i början på din krönikör-karriär upplevde jag dig lite störig. Men, du och flera av de andra blir bättre och bättre med tiden. Det är kanske åldern som skänker både mer självförtroende och ödmjukhet?

    Om Oman kan jag inget, men ha det så gott där. Och stanna ett tag till om det är så att det förbättrar medaljstatistik för svenskarna. Fast det beror nog inte på var du befinner dig 🙂

    Kram


Kommentera

