Hylla Ara och Pia – eller lägg ner

2008 är det i särklass sämsta idrottsåret sen Svenska Idrottsgalan hade premiär.
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vem som var mindre dålig än någon annan.
Idrottsgalan har aldrig varit min grej.

Men precis som miljoner svenskar ska jag naturligtvis se den på tv och bland halvhjärtade sketcher, krystade tal och benchocker vill jag se två saker.
Två saker räcker för att jag ska bli nöjd.
Se det som två krav.
Pia Sundhage måste hyllas som årets idrottsledare. Allt annat är otänkbart.
Och Ara Abrahamian måste hedras. En stående ovation är ett minimum.

Risken är dock stor att inget av det inträffar.
Aras civilkurage kanske tigs ihjäl av politisk korrekthet.
Och chansen är inte liten att Nanne Bergstrand får priset som årets ledare.
Men om inget av mina krav går igenom lovar jag att ägna en stor del av 2009 åt att propagera för att galan ska läggas ner.

Kungahuset kommer inte.
Zlatan kommer inte.
S-kvinnorna bojkottar förmodligen också.
Galan behöver all stjärnglans den kan få.
Jag har ingen aning – men jag hoppas att ett knippe pensionerade stjärnor avtackas ordentligt.
Stefan Holm, Annika Sörenstam och Kajsa Bergqvist till exempel.
Ett sånt här blekt sportår blir det extra viktigt.

Årets Idrottsgala har redan nosat på kalkonstämpeln genom att inte nominera någon idrottare med funktionshinder till priset som Årets manilge idrottare.

Å andra sidan är kvällen mer oviss än på länge.
Inte minst kampen om Jerringpriset.
Förlorar Zlatan på sin frånvaro?
Förlorar Kallur på sin nya frisyr?
Förlorar galan sin trovärdighet ikväll?
Om några timmar vet vi.

Explore posts in the same categories: Idrottsgalan

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Hylla Ara och Pia – eller lägg ner”

  1. Andreas Says:

    Galan ahr alltid varit ett tramsigt jippo som man ändå inte kunnat låta bli att glo på. Suck.

  2. Lann Says:

    Den där galan är överlödig, eller hur? Vi har ju redan listat allt från 2008:)
    /Mannen som bör titta i kameran när han påar nästa ämne…

  3. popsen Says:

    När jag läste rubriken var jag övertygad om att Krönikören krävde en hyllning av Pia Erlandsson. Skapare av Lilla Sportspegeln. Nu kräver jag det istället. Pia, som nyligen gått i pension, borde få Sportspegelpriset ikväll. Det skulle verkligen vara nå´t!

  4. svtkarlsson Says:

    Det får hon inte. Tyvärr.
    Jag vet vem som får det.


Kommentera

