Krönikörens nya kläder….

Ni känner till historien om kejsaren. Naken gick han ut på staden övertygad om att han var lika elegant klädd som min tidigare fotbollskompis Ekwall en svår kväll på stan. Krönikör Karlsson var på väg mot något liknande idag. En vandrande nakenchock i rask fart på väg in i Vinterstudion. Och därmed in i era vardagsrum.

Följande scen utspelade sig på tv-sportens redaktion alltmedan sändningsstart närmade sig med rasande fart.

Krönikören (med bekymrad röst) – Funkar det här bra med skjortan så här? (i det här läget har Krönikören knäppt upp skjortan ner till naveln.)

Krönikörens bröst är ingen ryamatta. Men inte heller slät som en barnrumpa.

Snabbt fladdrar en tanke genom programledarens huvud. Ska jag göra som i sagan om kejsaren och lura Krönikören att allt ser okej ut?

 Snyggt Krönikören! Du är både stilig och het!

Nej. Det är bäst för oss alla att jag håller mig till sanningen.

Programledaren (med upprörd röst, nästan i falsett) – Sådär kan du inte se ut Karlsson!

Redaktör Blomberg (som alltid lugn och sansad) – Pops har rätt. Sådär kan du inte vara klädd.

Programledaren omsätter nu sina ord i handling. Med några snabba handgrepp knäpps ytterligare knappar i Krönikörens skjorta.

Krönikören (nu upprörd, på gränsen till förnärmad) – Men jag vill inte känna mig som en präst! Det går inte att knäppa så många knappar! Det saknas en krönikörsknapp! (här är Krönikören farligt nära storhetsvansinne)

Men okej. Krönikören har rätt. Krönikören ser lite stel ut. Hur löser vi detta?

Programledaren är nu inne i en kreativ fas strax före sändning. – Gå till Gunn-Britt. Hon har säkert en säkerhetsnål så att du kan stänga skjortan mellan den översta och nästöversta knappen. Krönikören följer rådet. Gunn-Britt Ogebjer som alltid löser alla klädfrågor sitter för tillfället i rullstol efter att ha agerat superfarmor och fångat ett barnbarn på flykt utför en trappa. Det kostade ett benbrott och ett ledband men räddade ett barnbarn. Gunn-Britt löser även detta. Resultatet såg ni förhoppningsvis i Vinterstudion. Mycket elegant.

Expertkommentator Blomquist tog sen plats i Vinterstudion och avslutade där diskussionen om Krönikörens nya kläder. – Jaha du valde mellan grek och revisor. Det blev bra.

Apropå utseende så vållade just expert Blomquist en mindre mejlöversvämning i samband med längd-vm specialen. Varför då? Flätan såklart. Vet inte hur länge han haft den, så länge som jag känt ”Blomman” har flätan funnits där i nacken. Och till alla er som undrar så kan jag avslöja att den är äkta. Till skillnad från Kejsarens kläder då.

/popsen

Explore posts in the same categories: Karlsson

10 kommentarer på “Krönikörens nya kläder….”

  1. Håkan Says:

    Tycker ärligt talat att det bara är fjantigt att lägga ner så mycket energi på detta med kläder och utseende. Och vad krönikören menar med sitt uttalande; ”Men jag vill inte känna mig som en präst!” förstår jag inte heller. Han kanske tycker att präster i allmänhet ser lite ”stela ut”?

  2. popsen Says:

    Låt mig förtydliga….Det här handlade kanske om EN intensiv minut strax före sändning så det var ju inte tal om så värst mycket tid eller energi. Och sen är det så, vare sig vi vill eller inte, att kläderna har betydelse i tv i den meningen att ser något konstigt ut så stör det tittare som då inte hör vad vi säger. Och med präst tror jag Krönikören syftade på att präster ju har kragen knäppt ända upp i halsen. Så. Då har vi redit ut det också.

  3. erikmorner Says:

    Tack för ofta väldigt läsvärd blogg, fått till och med mig att se på tv-sändningarna. Märks att ni har kul och det smittar av sig.

  4. Jonas Says:

    Tycker att Blomqvist gör bäst i att ta bort den där flätan han har i bakhuvudet.

  5. Carina Says:

    Jag hade gärna sett greken i soffan 🙂
    Vill samtidigt tacka för en mkt läsvärd blogg som ger många skratt!!

  6. Ninni Says:

    Håller med Carina. Grekstilen hade varit att föredra. Eller kanske en knapp till…………….hihihi

  7. Lillis Says:

    Instämmer med föregående två…:-)

  8. Linus Says:

    Idag i Gomorron Sverige har krönikören snott åt sig Blomqvists skjorta från gårdagens Vinterstudio…

  9. svtkarlsson Says:

    Linus – är du säker på att det inte är tvärtom ….

  10. Linus Says:

    Menar alltså Krönikören att Rebellen inte hade dugliga kläder med sig till Vinterstudion? Så att Krönikören tvingas till valet grek/revisor pga Rebellen? Hur rebellisk är egentligen Rebellen? Eller var Rebellen för rebellisk igår?


Kommentera

