Förvandlingen!

Följande konversationer är hämtade ur en vanlig arbetsdag på SVT Sport, men har i vissa fall modifierats en smula för att fylla kriterierna för ett franskklassicistiskt drama.

I rollerna:
Ola Bränholm: Vikarierande, multikompetent pojke med glatt humör och randig tröja.
Herr Hård: Journalist med oanade egenskaper. Lång kropp. Längre hår. Alias Bo A Orm.
Krönikören: 31 år, perfekt utseende. Glömsk livsnjutare. Besserwisser och slarver.
Bankdirektör Jonsson: Chefsekonom på ett av världens största och mest lönsamma företag.

(Ola Bränholm till Jacob Hård)
Ola: Jag ska med som reporter till världscupen i Estland. Vilket hotell ska ni på i Otepää?
Jacob: Kul. Kolla med Karlsson. Han och Nicke åker.

(Samme Ola till Krönikör Karlsson)
Ola: Jag ska med som reporter till världscupen i Estland. Vilket hotell ska ni på på i Otepää?
Jonas: Ahh. Kul. Du ska bo på Hotel London i Tartu. Det är bäst, men kolla med Jacob. Han och Anders åker.
Ola: Öööh … Jacob sa att du och Nicke skulle åka… (konfunderad)
Jonas: Nej, nej. Fan heller. Det är Jacobs tävling. Jacob åker. (tvärsäker – nästan triumferande)

(Krönikörkrösus förnimmer ändå en obehaglig magkänsla. Ringer Herr Hård)
KK: Halloj i kommentatorshuvudet. När bär det av till Estland?
HH: ….Mjaaaaa… (Jacob förefaller ha transformerats till en katt under natten)
KK: Ja, Estland. Du och Anders gör den tävlingen. Ola skulle visst med … (med tvekan)
HH: Ähummmrrr…. (Inte en katt. Ett marsvin??) … Ja, jag pratade med Ola …..
KK: Ja. Va kul att ni blir fler! Jag är ju i Asien då…. (desperat darr på rösten)
HH: Tjae …. hehehe … (Han gnäggar – en häst?? Jacob har förvandlats till en häst!!) Asien?
KK: Ja, öster om Europa, du vet… (Säker på sin sak. Geografi kan han minsann, den där krönikörn!)
HH:
Enligt mina anteckningar…. (lätt nervöst)
KK: Precis, mina anteckningar säger samma sak – Asien ligger inte alls nära Otepää. Faktiskt ganska långt ifrån. (fan!!)
HH:
Ähummm …  njae…  (Njae betyder på Hårdska ett bestämt nej …. kört!)

web_marsvin
Jacob Hård häromdagen?

Peripeti:
Men just som det ser ut som att min enda lediga vecka under vintern (en vecka som skulle innehålla sol, dykning, golf, bad, sömn … ja ALLT utom skidor!) håller på att tyna bort genomgår Jacob Hård ytterligare en förvandling. En sista.
Från häst.
Till god sagofe.

Senare på kvällen visare det sig nämligen att BoAormen kan ringla iväg till Otepää. Utan strid. Och i stort sett utan mutor.  Jag får visserligen ta mig an ett långlopp i februari och lär få bjuda honom på typ 123 semlor (för Jacob älskar semlor), men det känns som en baggis i sammanhanget.

Och så var det naturligtvis. Fel.Fel i hela Krönikörsskallen.Efterforskningar visade att det redan i september hade skickats ett antal mail hit och dit där det med all önskvärd tydlighet framgår att Karlsson/Jonsson ansvarar för skidtävlingen i Estland. Alltså – samma helg som jag bokat en solsemester i ett land som visserligen börjar på samma bokstav, men som ser ut som allt annat än Otepää.

Epilog:
Men frågan är vad som hade hänt om Ola Bränholm aldrig fått uppgiften att åka till Otepää? Då hade det hela förmodligen uppdagats samma dag som tävlingen börjar och garanterat kommit som en chock för fyra kommentatorer som var inställda på allt annat än att befinna var som helst i världen – men inte i Estland.

Sensmoral:
Dubbelkolla alla datum – hur säker du än är. Och tala aldrig illa om marsvin.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

11 kommentarer på “Förvandlingen!”

  1. Andreas Says:

    Fredagen kunde inte börjat roligare 😀

  2. Mango Says:

    Underbart!
    Sedan en tid tillbaks min absoluta favoritblogg. Framförallt Karlsson skriver enormt underhållande. Mera please!

  3. Adam Says:

    Blir det Hård/Jonsson som kommentatorspar då eller?

  4. Christer Says:

    Tänk att du har koll på franskklassicismens olika indelningar. Det var imponerande. Har du månne studerat litteraturvetenskap?
    Väl skrivet hursomhelst. Du håller god stilistisk ton.
    Nu hoppas vi på transatlantisk framgång i afton.

  5. Fagerlind och Strand Says:

    Och vart tog bankdirektör Jonsson vägen?

  6. svtkarlsson Says:

    Ja, det var konstigt. Nicke hade två repliker i ett telefonsamtal med mig.
    Det vete tusan var dom har tagit vägen.
    Å andra sidan tror jag pjäsen blir bättre utan honom. Lappen är ju ändå inte så talför.
    Vad tror du?

  7. Fagerlind och Strand Says:

    Om han nu inte är så talför, så får du väl ta vara på de två repliker han fällde?

  8. Per Says:

    Kul med lite bakom kulisserna drama. Men jag tror nog cheferna har bættre koll. Som gammal gymnasie-kompis till Abbe vet jag att han nog haft mer æn ett plan-møte æn det i september før att boak upp staben till varje vinterstudio-uppdrag. och så har vi Outlook och andra ‘komma-ihåg’ verktyg att checka med. Stå på.
    Hotel London ær inte så illa. Hade en fin fest dær med kommunalrådet i Kautokeino (och hans stab) før några år sedan. Hælsa tvillinsyrrorna Smigun som ju har villor precis vid spåret i Bjørn-næset (Otepææ). Terviseks till krønikør och bankdirektør. Kul blogg!

  9. herzleid Says:

    Gud vad jag älskar er blogg, jag garvar för mig själv mest hela dagarna här. Särskilt fint när man inte kan kolla sport på jobbet, men en blogg kan man ganska obemärkt klämma in!

  10. Håkan Lindqvist Says:

    Hahaha…………….

    Vilken härlig blogg 🙂 Ler helatiden.


Kommentera

