”Välkomna till Vinterstudion i TV4…vi är tillbaka efter reklamen…”

Ekwall i Wengen. Perlskog i Ruhpolding. Och Peppe i den vita fåtöljen. Vinterstudion i TV4.

Redaktör Flower mejlar om allt mellan himmel och jord inför helgens Vinterstudio. Däribland ett mejl som fick mig att vakna till. En länk till dagens bladet och en artikel med rubriken ”TV4-kupp: Köpa SVT:s skidsuccé”

– De har gjort det bra och det är klart att vi tittar på dem och funderar på om vi ska göra något liknande. TV4:s sportchef Hans Pekkari uttalande om Vinterstudion är smickrande för alla oss som jobbar med programmet. Smickrande men också en bekymmersam påminnelse. För vare sig vi vill det eller inte så är det pengar som styr det mesta i tv-sportvärlden och självklart är det lättare för en reklamkanal som TV4 att betala för rättigheter.

Reklam betyder pengar. Men också förbannade tv-tittare.

– Helena Jonsson skjuter fullt! Nu är svenskan bara två sekunder bakom Wilhelm och snart ska det hela avgöras…Stående skyttet kommer direkt efter reklamen…

Där har ni farhågorna från dom minst sagt upprörda som kommenterat bladets artikel. Kanske med fotbolls-EM i färskt minne. Förmodligen är det en delförklaring till det helt galna resultatet i bladets omröstning.

”I vilken kanal ser du helst skidor?” TV4 eller SVT. I skrivande stund är antalet röstande 25225. Resultatet påminner om valsiffror från en diktatur. SVT 97,4%. TV4 2,6%.

Jag vet. Att skriva det här är verkligen att slå sig för bröstet. Det struntar jag i. Vi är en rätt liten skara som gladeligen sliter många timmar varje vecka med Vinterstudion. Om påminnelsen om rättighetsträsket nu gjorde oss lite bleka så ger ivarjefall omröstningssiffrorna oss ordentligt med färg på kinderna inför helgen.

/popsen

Explore posts in the same categories: Uncategorized

27 kommentarer på “”Välkomna till Vinterstudion i TV4…vi är tillbaka efter reklamen…””

  1. Magnus Says:

    Hjälp! hoppas att detta aldrig blir verklighet….att tv4 i framtiden kommer att ta över det som jag följer dvs längd och skidskytte och som ni gör så fantastiskt bra på SVT sporten. som en liten parantes såg jag i mitt flyktiga zappande någon stackare som skulle komentera bordercross på tv4+ nu i veckan, vilket jävla skämt. han hade noll koll på vad som hände och vilka åkare det var som fanns i ruten. Nä hoppas aldrig att TV4 kommer att gå på svt heliga domäner, dom kan hålla sig till fotbollen!
    MVh Mange

  2. gummo Says:

    Dessutom, vad fan, det handlar ju om kommentarorer också. De slänger säkert fram Magnus Hedman. Med tomten och dogge som experter. På skidskyttet. Eller Ekwall. Samma lika.

  3. Martin Says:

    Det vore katastrof om Tv4 skulle visa skidskytte och längdåkning för då blir det som på eurosport där de bryter för reklam mitt i en längdtävling, katastrof! Tv4 kan hålla sig till fotboll och handboll där de kan visa reklam i halvlekarna även fast jag föredrar att all sport sänds i SVT.

    Härligt jobb med vinterstudion Pops och Company, fortsätt så!

  4. Kathleen Says:

    Nej nej neeej! Inte TV4!!! SVT:s kommentatorer är de bästa, plus att reklamen också skulle förstöra en del av spänningen….

  5. Johan Says:

    Sport är bäst i SVT!!

    Reklam i direktsändningar är inte OK!

  6. Carina Says:

    Bespara oss detta!!! Tänk Ekvall i röd toppluva springandes med intervjumikrofonen i högsta hugg!! Nä huga!

  7. Larsson Says:

    Nej nej nej tv4 håll tassarna borta från skidsport. Ett exempel: Vc alpin premiären i sölden i höstas som tv4sport sände med en helt okunnig person som kommentator vilket ej kände till vilka Lindsley Wonn o Laura Got var. Att Kildrow bytt namn m.m.

  8. Catrin Says:

    NI ÄR BÄST!! Måtte TV4 aldrig få chansen!!!!!

  9. Marcus Says:

    HAHA!! Ekwall och skidor! Dagens skämt 🙂 Go SVT

  10. Veronica Says:

    Nej, nej, nej!! Hoppas de aldrig får rättigheterna! Jag är betalar gärna MER i TV-licens, skatt, ja vad som helst! Bara vi slipper TV4!!

    I den långa gråmörka vintern så är SVT´s vinterstudio ett underbart glädjeämne!

  11. Per Says:

    Byt bort nån skitdyr serie som Andra avenyn eller något istället, det tittar ju bara karaktärslösa människor, dvs. de som går på all reklam på ändå. Kan inte SOK eller nån gå in med satmycket pengar för att inte TV4 ska få sända skidor? De kommer bara lägga det på TV4 sport eller plus eller alltfan dom heter med följden av att ingen kan se programmen och inga barn kommer börja med skidsport. Vinterstudion är det bästa som hänt sen svt precis som tv4 bara sände en massa spansk fotboll som ingen orkade kolla på.

  12. erik Says:

    hoppas för mitt liv att inte tv4 får dessa sändningar, de kan ju i princip ingenting om de sporter de redan sänder och sen ska dom börja sända skidor som dom knappt vet vad det är. det kommer bli en KATASTROF! om man jämför svt med pops, karlsson, grenemark, ulfbåge, strand m.fl mot tv4 med ekwall, perlskog, peppe, m. fl så hör man ju klasskillnaden…

  13. Håkan Says:

    Usch!!! Hemska tanke att TV4 skulle ta över skidsändningarna!!! Reklam hör inte hemma i direktsänd idrott. Dessutom tycker jag att kommentatorerna på TV4 är så tråkiga och humorbefriade. Tänker framförallt på dom som kommenterar friidrotten. Nämligen Johan Edlund och Lennart Juhlin.

  14. Martin Says:

    Om det nu är pengar som styr, se till så att alla, grannar, vänner, ovänner, politiker, etc. betalar TV-licensen!

  15. ak Says:

    Skandal om tv4 skulle ha vinterstudio!! Vad är en vinterstudio utan popsen?!! Reklamavbrotten går en på nerverna!


  16. Tack för bra program och bra inlägg!

    Det fanns några år i början av 2000- talet när jag upplevde det som att vare sig SVT eller TV4 verkade satsa på så särskilt mycket direktsänd vintersport från världscuperna (frånsett ett par – tre tillfällen per säsong), och man hänvisades att följa tävlingarna via Eurosport. Frånsett kvinnan som kommenterade skidskytte fanns där inga vassa kommentatorer på Eurosport, och man vred snabbt av ljudet för att istället knäppa på radiosporten. Lika bra det förresten – eftersom man då kunde hålla sig uppdaterad under alla reklamavbrott.

    När så SVT började sin stora vintersatsning med Vinterstudio och allt, lite enligt modellen ”Sportsöndag” från min barndomstid, med Stenmark och Wassberg, så vart åtminstone jag jublande glad. Inte bara för att jag åter kunde höra favoritkommentatorer som Hård, Karlsson, Ulfbåge och Fagerlind med bisittarfavoriter som Blomquist, Jonsson, Grenemark och Strand – utan också för att äntligen slippa den evinnerliga reklamen. Jag hoppas SVT kan bjuda emot, ifall TV4 försöker sno åt sig rättigheterna till vintersporterna. Om TV4 köper kalaset och gör en blek kopia av Pops trevliga studioprogram, då skaffar jag bättre antenn och en norsk digitalbox, för att kunna titta på NRK:s sportsändningar istället. När jag nu åter vant mig vid public servicekvalitét på vintersportsändningarna, så är TV4 inget alternativ för mig.

    För övrigt var det kul att se Sofia Domeij äntligen lyckas, det hade man ju nästan gett upp hoppet till…

  17. Gabriel Says:

    Allvarligt, om detta blir verklighet, att tv4 inleder en satsning på allvar så måste ni på SVT skapa någon form av formulär här på sajten där man kan anmäla sig och därefter få ett inbetalningskort a la Röda Korset. Jag skulle gladeligen betala en tusenlapp för att slippa se skidor i tv4, och jag tror att många andra känner likadant.

    Sen pushar ni hårt i rutan så ska ni se att ni kommer kunna bjuda över tv4 så det skriker om det. Det här är något som hundratusentals människor verkligen bryr sig om.

    Go!

  18. Jonas Says:

    Problemet med alla TV4’s sportsändningar är att de inte förstår att sport är allvar. Det är inte skojig fredagsunderhållning med Bruno Wentzell eller Lasse Berghagen. Sport ska tas på största allvar och känslan om att något stort är på spel måste förmedlas med stor respekt. Jag vill inte ryckas ur den stämningen av en flinande Ola Wenström eller en virrig Peppe Eng som drar tråkigare ordvitsar än Arne Hägerfors.

    Det är detta ni förstår på SVT och så snyggt och stilsäkert levererar i varje vinterstudiosändning.

    Hatten av!

  19. Carola Says:

    Hejsan!!
    SVT -Ni måste stå på Er och aldrig låta TV4 ta över skidsporten!!! Sååå lite pengar har Ni väl ändå inte. Kämpa o strid för detta! Det får inte bli som med fotbollen – värdelöst. Då var jag så sur på SVT, och det har inte gått över faktiskt (ändå ingen fotbollsnörd men Ni missade Strömberg o hela klubbet). Jag är ingen ungdom men älskar att titta på Alpint. Det är mitt roligaste TV-nöje på vinterhalvåret. Fagelind-Strand har o är mina gossar. Tobias o ..ursäkta har just nu glömt den duktiga kommentatorns namn (kommenterat motorsport mycket, har jag för mig) har också blivit riktigt bra. Nej TV4 ska inte ha med skidor att göra. Tack för att Ni är så fantastiskt bra och vinterstudion är mycket trevlig.

  20. Erik Says:

    Jag tänker personligen sluta kolla på vintersport om det skulle börja sändas på TV4. Missuppfatta mig inte, jag älskar att kolla på skidskytte, alpint m.m, men om det börjar på TV4 skulle jag inte klara av de dåliga kommentatorerna och de ständiga reklamavbrotten. SVT är bäst på all sport, speciellt vintersport. That’s it.

  21. Tompan Says:

    TV 4 kommer aldrig att starta en vinterstudio. Ni kan vara lugna skulle jag tro. Det finns inget utrymme för en hel säsong där. Det kommer säkerligen dock bli som det är nu att vissa tävlingar går i tv4 sport. Som nu i helgen med altenmarkt och då får man aldrig se startnummer 16 eller 23. Ja jag håller med alla här. tv4 är ett skämt när det gäller det mesta i idrottsväg. Dem har väl fullt upp med handbolls-vm ett evenemang dem förstör fullständigt t ex. SVT kommer sända vintersport i många år till annars finns alltid NRK. Kör hårt i helgen Pops och Co!

  22. Mattias Says:

    Tv 4 får bara INTE ta över.Det skulle ju vara förödande för vintersporterna. Skidskyttet har ju vuxit enormt senaste tiden och blivit så populärt, ska man då hamna mitt i reklam när det är som bäst spännande då kommer ju folk att tappa sugen.Nä skidskytte, längdåkning och alpint SKA ju bara vara på SVT. Dom kan ju det här och det är ju också en tradition vid det här laget. Tv 4 kan ju ta dom andra sportena men längdåkningen och skidskyttet kan dom lämna ifred. Heja Pops och alla dom andra på SVT som gör ett fantastiskt bra jobb!

  23. Catarina Says:

    Det vore verkligen fruktansvärt om tv 4 tog över all vintersport för man blir ju galen på all denna j…a reklam.Dom har förstört friidrotten med alla reklampauser, måtte dom aldrig få lägga beslag på vintersporten oxå. SVT gör detta bäst, så är det.

  24. Emma Says:

    Lova mig SVT att ni ska göra allt för att kämpa för att behålla rättigheterna. Skulle bli mycket besviken om TV4 fick rättigheterna. SVT har gjort det så himla bra och man ser verkligen fram emot vinterstudion varje helg. Jag vill inte se någon vintersport i TV4, jag vill inte ha nån jäkla reklam. Skidor, skidskytte är inte utformat för att man ska kunna ha reklam. Det här känns som något jippo som TV4 gör bara för att få tittare utan dem tänker inte på sporten. En annan anledning till att SVT gör det så himla bra är att dem har dem bästa kommentatorerna med jätte mycket kunskap. Jag tycker om att ha Karlsson, Ulfbåge, Strand, Hård, forsberg, och alla dem andra. Och Andre pops som är skit bra. Kan inte TV4 ge sig, det handlar inte om tittare det handlar om sport som hör hemma på SVT. STÅ PÅ ER SVT!!!!!

  25. Jonas Says:

    Skulle SVT kunna starta en betalkanal/insamling månne? eller är det emot reglementet? ngn som vet vad som gäller?
    Jag skulle personligen betala ganska bra för att slippa reklamavbrott/ okunniga programledare. håller på och bli allergisk mot reklam!

  26. Jonas Says:

    SVT, ni gör Vinterstudion förbannat bra, TV4 får inte ta över! In med pengar nu för helvete och behåll i alla fall längd och skidskytte. Ett måste för alla skidälskare!

  27. Ingrid Söderberg Says:

    Stor katastrof om tv4 skulle sända skidsport…….mycket stor katastrof.
    Jakob och Jonas ingen kan ens komma i närheten av deras kunskaper och proffsiga sport referat mm Anders och Nicklas är också de bästa expert komentatorer man kan tänka sig. Utan dessa personer skulle inte skidor på TV vara mycket. Om man måste se på en annan kanal får man ju stänga ljudet och kommentera själv för att inte bli allt för irriterad.
    Hela sommaren går man ju bara och räknar dagarna till Vc premiären, tittar på allt man spelat in under vintern. Skidor kan man bara se och höra på SVT.


Kommentera

