”Jag har varit en dum jävla gnu”

Så var det dags!! På allmän begäran kommer här svar på era frågor.
Lite sent kanske, men det var först på en flygning mellan Milano och Köpenhamn jag fick lite tid över. Kan inte svara på allt, men här i alla fall ett urval i komprimerad form.

Tjena Jonas. Har du några planer på att åka Vasaloppet?
Nix, inte iår – det krockar med längd-VM. Har helt inställd på att köra Skejtvasan för tre år sedan, men en afrikansk sjukdom kom emellan. När starten gick låg jag nedbäddad med min kropp täck av konstiga prickar.

Vad reser du aldrig utan? / Lillis
Kreditkort, tandborste och iPod. Och om det handlar om skidor – Bankir Jonsson. Pass är tydligen inte lika viktigt. Har glömt det flera gånger, men det går ju snabbt att skaffa ett nytt.

Du verkar ha ett grymt kul jobb. Vad skulle du göra om du inte jobbade med detta? / Jesper
Klart det är kul. Det är säkert ett drömjobb för många och jag är glad att jag jobbar med något jag tycker om. Innan jag pluggade journalistik läste jag biomedicin. Hade en ambition att bli läkare. Men med tanke på hur hypokondrisk jag är så var det kanske bra att det stannade vid just en ambition.

Vad lyssnar du på för musik?
Oj… I min iPod finns allt från Dylan och Nick Drake till 50 cent och Akon. Jag är rätt inne på rap/hip hop just nu, men upptäcker att den mest spelade låten i min iPod är Robyns ”Cobrastyle” (Robyn e grym!!).  Bästa träningsmusik är och förblir skivan ”Rage Against The Machine” av samma grupp från -92.

ratm2

 

 

 

 

 

 

 
 

        
Skön träningsmusik!

Vad tycker du om Ekwalls blogg? Enligt den kör han en Porsche Cayenne. Vad kör du för bil? / Jensa
Jag tycker ingenting om Ekwalls blogg för jag läser den inte. Den enda bloggen jag läser är denna (när jag kollar stavningen). Men om han nu kör en sån bil så är det nog ganska symboliskt: Patrick är Porsche. Jag är Volvo. Kombi.

Vad var den största besvikelsen under Tour de Ski? /Fredriksson
Alla skador och sjukdomar såklart. Men framförallt att min iTrip pajade redan första helgen. Skitkvalitet!
itrip-dockblk4
Tänk er för innan ni köper en sån här!

 

Vilken är din bästa look alike på tv-sporten? / Anders Persson
Jag har faktiskt en gång fått skriva en autograf (under friidrotts-VM 2005) till en tysk som trodde jag var Peter Forsberg. Han blev väldigt besviken när han såg att namnet började med ett ”J”. Snudd på aggressiv. Jag fick till och med vara med på kort innan misstaget uppdagades.
Tycker själv inte jag är så lik Foppa, men däremot är det bärklass på dessa:

nylander_1943bursell4

Redaktör Bursell och Micke Nylander är som siamesiska tvillingar….     

 

petter20hansson3svt_s_nye_p_l_ggska_351246w3

… och Petter Pops och André Hansson har garanterat samma frisör.

 

Jonas, jag har hört att du genomgått en större magoperation och bara kan inta flytande föda. Stämmer det? / Voodoo
Haha, vilken är din källa?? Det stämmer absolut inte.

Brukar du åka igenom världscupspåren när du är ute och kommenterar? / Jenny G
Absolut. Jag tycker det tillhör förberedelserna att veta hur banan ser ut. Det är inte speciellt kul för en vanlig motionär eftersom det är så tunga banor, men jag plågar mig igenom – flåsar och fräser som en galen gnu uppför och är livrädd nerför.  Får jag tid över åker jag mycket hellre flackare banor. Sånna man kan njuta av.

Vilket är ditt favoritställe att åka längd på? / Sunken
Av världscuporterna gillar jag Davos och Val di Fiemme bäst. Superfina spår, vacker miljö och bra boende. Men jag såg några bilder på Britta Norgrens hemsida där det ser fantastiskt härligt ut. Dit vill jag!! I Sverige gillar jag Bruksvallarna bäst.

Har du häftigt humör? / Hannes
Vad är det för jävla idiotfråga? Håll käften!!

Vad ska man göra åt dopningsproblematiken? / Sälen
Testa mer, informera mera och straffa hårdare. Avstängningen borde alltid vara fyra år. Inte två. Dessutom tror jag att det kan vara avskräckande att likställa dopning med ekonomisk brottslighet. Det är ju en form av bedrägeri.
Men viktigast är att arbeta med utbildning och information. Det handlar om kultur och attityd. Dopning förekommer överallt, men det är naturligtvis ingen slump att Sverige (som är ett föregångsland på området) har färre dopningsfall.

Hur många länder har du varit i och hur många resdagar har du på ett år? / Sandra
Färre resdagar nu än tidigare. En snabb överslagsräkning för 2008 landar på ungefär 110 hotellnätter, varav drygt hälften utomlands. Semester givetvis oräknat. Jag har varit i ungefär 60 länder (både jobb och privat).

Du tycks ha förutfattade meningar om pensionärer! / Kerstin
Nej, inte alls. Jag vet att du gjorde den tolkningen efter min bloggtext om nyårsnatten, men det säger nog mer om dig än om mig.

jalevik_agne_por_1005

 

 
 En av många pensionärer jag gillar: Agne Jälevik. Lite av en idol faktiskt. 


Det är många som har synpunkter på det du gör va? Hur är det att få så mycket skit hela tiden? / HT

Jag tycker inte jag får så mycket skit. De flesta som hör av sig gör det för att de är intresserade och vill diskutera idrott. Men jag har inga problem med negativ kritik. Jag lyssnar gärna. En av poängerna med krönikörsrollen är ju att skapa debatt och väcka känslor. Det skulle ju vara mycket tristare om ingen brydde sig alls. Men om någon blir sur så rör det mig inte ett smack. Jag har inget behov av att vara populär hos människor jag aldrig träffat.

Ångrar du något du sagt i dina krönikor? / Matti
Njaee … väldigt lite. Ett par formuleringar kunde kanske varit lite mer genomtänkta. Men annars är allt fulländat.

Avgav du något nyårslöfte nere i Tjeckien? / Lotta
Nä. Det är nog inte min grej. Jag försöker hjälpa någon eller göra någon glad varje dag. Men det är inget löfte – mer en ambition.

Hej Jonas. Vilket är ditt favoritresmål? / Anna Lundberg
Bästa resan hittills var nog för tre år sen: en kombination av safari, vandring och sol. Jag vandrade upp på Kilimanjaro (5898 meter). Efter det vilade vi ut på paradisön Zanzibar. Det var en cool resa.
Annars gillar jag Sydafrika. Mycket problem i landet såklart, men fantastisk natur, vänliga människor, billigt och gott. Rekommenderas! Viserligen lång resa, men man slipper ju jet lag.
kilimanjaro2

 

 Been there. Done that!

Tar vi några medaljer i längd-VM i Tjeckien? / Johansson
Det hoppas jag. Är ju lite för långt kvar än för att göra en bra gissning, men jag tror båda stafettlagen har en bra chans på medalj om det är ordinarie uppställningar. Jag hoppas vidare på några av sprintåkarna samt Kalla och Olsson. Som sagt – långt kvar, men jag tror på tre medaljer. Guld? Tveksamt.

Du verkar gilla gnuer? /Sandro
Absolut. Jag tror jag var en gnu i mitt förra liv. En dum jävla gnu.

gnu5Jag 1964?

 
Tack för alla frågor. Det finns många fler, men de sparar vi till en annan gång. Har du läst ända hit är det dags att göra något annat. Själv ska jag sova. Natti!  / Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

9 kommentarer på “”Jag har varit en dum jävla gnu””

  1. Alex Says:

    Sjukt skön blogg, riktigt rolig är du och du bjuder på dig själv!

    Du är en favorit hos mig när det gäller sport!

  2. Håkan Says:

    Måste bara kommentera detta om pensionärer. Jag har full förståelse för att Kerstin tolkade ditt inlägg som hon gjorde. Läs gärna igenom det du skrev en gång till så inser du det säkert själv också. Att gå till motangrepp som du gjorde är bara lågt. Trodde verkligen att du var klokare än så Jonas….

  3. Christer Says:

    Trots att vädret är trist och både solen och minusgraderna lyser med sin frånvaro är det härligt att få vakna till en dag med god frukost, Vinterstudion på televisionen och och denna trevliga läsning.
    Fortsätt ert arbete. Ni är både kunniga och roliga!

    / Christer, Helsingland

    ps: Jonas, Jag har läst din skrivelse om nyårsfirandet upprepade gånger och förstår inte upprördheten. Jag är själv pensionär. Dock en pensionär med humor och distans. Fortsätt ditt goda arbete.

  4. Magnus Says:

    Tack Karlsson för ditt svar ang VL 2009. Måste säga att min uppfattning om dig har ändrats totalt, från en trist besservisser till en mkt rolig och engagerad/påläst krönikör, och det är nog dina roliga bloggar där du bjuder en hel del på dig själv. Åter till skidåkningen. Har ju föstått att du åker en hel del längd……och jag (och säkert fler) blir ju riktigt nyfiken på hur bra du är. Det låter ju åtminstonde som du tränar rätt flitigt!Har du något resultat från något lopp?

    Keep up the good work/Mange

  5. degen Says:

    Fan… starten i skejtvasan går i Oxberg, timmerterminalen…


  6. Hej,
    Jag har jobbat politiskt så jag är van och ta en massa skit, så det är ok Håkan. Jonas är lite snarstucken. Han har ilsknat till tidigare emot mig men det har han säkert glömt.
    Jonas blogg från nyårskvällen innehöll ingenting annat än gnäll,gnäll, gnäll. Ingenting var bra. Och så fanns ju dom stackars pensionärerna som ett störningsmoment för honom. Det kan inte hjälpas men det kändes så.
    Andeé Pops skrev i en av sina bloggar om Jonas och hans äventyr på en golfbana. Banan befolkades enligt honom av pensionärer, huliganer m.m. Du som tycker att Du har humor och distans till Din ålder tycker väl att det var jätteroligt skrivit. Jag kan tyvärr inte hålla med Dig. Det är vad jag försöker komma fram till . Att många journalister och andra slänger ut lite pensionärer hit och dit där det passar sig som om vi vore luft och inte individer.
    Jag tror säkert Jonas att Agne Jälevik är en bra människa. Jag har faktiskt talat med honom i telefon och han var jättetrevlig. Men jag undrar om han tycker om att kallas pensionär titt och tätt, han jobbar ju fortfarande liksom Christer Ulfbåge. Men Du har ju möjlighet att fråga dom.
    Godnatt och sov gott.

  7. svtkarlsson Says:

    OK, Kerstin. You made your point. Jag tror vi kan släppa den här frågan nu. Jag har ganska många kollegor (av varierande ålder) som läst texten från nyårsnatten och ingen har reagerat negativt.
    För mig har ordet pensionär inte någon negativ klang. Det är inget skällsord; inget laddat värdeord – i alla fall inte för mig (och jag är ganska säker för att jag talar för André Pops också).
    Men visst, om det är så känligt, så lovar jag att tänka mig för i fortsättningen.

    Vill du fortsätta diskussionen så föreslår jag att vi gör det i ett annat forum, då det knappast är av allmänintresse.

    Trevlig söndag / Jonas

  8. Lillis Says:

    Bra svar till Kerstin Karlsson!
    Vi andra som läser och uppskattar bloggen tycker också att hon kan släppa detta nu. Hon får väl strunta i att läsa den om hon tycker att det var så illa skrivet! Om hon nu jobbat politiskt och är van att ta en massa skit så förstår jag inte ältandet. Förresten så är det värdelöst vetande vad hon jobbat med.

  9. Håkan Says:

    Hur gammal är du Lillis? Jag ska säga dig en sak. När du kallar politik för ”värdelöst vetande” är du inte kunnig nog att uttala dig om saken överhuvudtaget. Hela vårt samhälle är uppbyggt av politik och politiska beslut, och det är något som angår oss alla, oavsett om vi är unga, i medelåldern eller pensionärer.


Kommentera

