Om idrottsgalan, Palestinakonflikten och hiv

Blev uppringd av en kvällstidningsreporter idag. Följande samtal utspelade sig:

– Jonas.
– Hej detta är praktikant-Anna på tidningen Aftonpressen.
(En kvällstidning. Aldrig hört talas om människan, men ok …)
– Hej hej. (glatt)
– Är allt bra?
(Nä, jag har ont i huvudet, men det skiter nog du i )
– Ja. Skulle det inte vara det?
– Jo… Jag undrar om jag kan få ställa en fråga till dig?
(Åhfan, och jag som trodde du ringde för att få veckans baktips: Mandelkubb.)
– Du menar en till?
– Va..?
– Du har redan ställt en fråga. Eller ja, egentligen två nu. Men skit samma. Visst – shoot!

(En kort stunds tystnad följer och min förväntan stiger? Vad gäller saken? Vad har jag gjort? Tänk snabbt igenom… Är nån arg på mig? Säkert – men det vore ju konstigare om det var tvärtom. Mer…? Nej, inga krogslagsmål (neka i så fall!), inga skatteskulder, inga fortkörningsböter (neka i så fall) … Jag betalar min tv-licens… Hmm …  Kan jag blivit utsedd till något?? Årts idiot? Årets nallebjörn? Årets sexigaste sportkrönikör på SVT? Möjligen (var glad i så fall).  Eller är jag på väg till TV4 igen? Nej för 124:e gången … Vad annars?? Hallå – säg nåt människa!!).

– Ska du gå på Idrottsgalan den 19:e januari?
(Idrottsgalan? Om jag ska gå på Idrottsgalan??? Nej det tror jag inte – inte hört något om det.)
– Nej, det tror jag inte.
– Varför inte det?
(Tja varför??  Den är ju ganska trist i mina ögon. Inte på tv – men säkert på plats. Men det är ju inte det huvudsakliga skälet. Jag är inte bjuden.)
– Jag är inte bjuden, tror jag. Å andra sidan har jag inte varit på jobbet på tre veckor så jag är inte säker på att jag inte är bjuden…
– Är inte det konstigt?
(Hmm … Nu fattar jag vart hon vill komma: ”Krönikör portad från idrottsfesten!” Wow. Breaking news. Bäst att ligga lågt. )
– Vilket då?
– Att du inte  är bjuden såklart?
(Ja, det fattar väl jag också, men jag ville bara vinna tid.)
– Nä, det tycker jag inte. Jag har aldrig varit bjuden och inte direkt känt att jag har missat något. Den sortens galor är nog inte min grej. Dessutom är väl galan mest till för idrottarna…?
– Så du skulle inte gå ens om du blev bjuden då?
(Men för h-vete. Vad är det frågan om? Ahh!  Bingo – nu vet jag hur jag ska bli av med henne!!).
– Nej det tror jag inte; men det är en högst hypotetisk fråga eftersom jag för det första inte är bjuden och för det andra är på semester då.
(Nådastöt!! Tjoho! Karlsson-kvällis 1-0. Okej, en liten variant av sanningen. Jag har visserligen semester den 19:e, men åker utomlands först dagen efter…).
– Jaha,  varför sa du inte det med en gång?
(För att jag är en obildad gnu från östra Uganda, vad trodde du? Du ska vara glad att jag ens kan kommunicera. Gnuuuuuuuuuu.) 
– För du frågade en massa annat.  
– Vart ska du resa?
(Till månen. På en stjärtlapp. Det trodde du inte va??)
– Till värmen.
– Skönt. Vet du om dina kollegor ska gå på galan? Journalister brukar väl vara bjudna?
(Hon ger sig inte … men okej. Nu jävlar – min tur…)
– Jo, en del är säkert bjudna, men jag vet att André Pops är grymt besviken för att han inte blivit inbjuden. Han är ju ändå tv-stjärna!! Han är gråtfärdig.
– Va!!?? Är inte André Pops bjuden??!!
(Hon uttalar namnet ”André  Pops” på ett sätt som för tankarna till ett hungrig lejon.)
– Näää…
– Vad tycker du om det?
(Jag?? Satan. Det var ju ett skämt ju. Hur ska jag komma ur detta? Måste jag komma ur detta? Krönikörs-Pucko!).
– Njaee … Asså (lägg av – erkänn. Detta börjar flippa ur) … det var ett skämt. Jag har ingen aning om Pops ska gå eller är bjuden.
– Kul.
(Vi är väldigt långt ifrån en date just nu, Praktikant-Anna och jag) 
– Njae … Kanske inte. 
– Något annat du vill tillägga??
(Tillägga?? Till vad?? Ska det bli en artikel av detta samtal? Vad ska den handla om? Hmm … och vad vill jag tillägga?)
– Njae … Asså …
– Okej, nämen då ber jag att få tacka …
( Kom igen nu Krönikörsjävel. Här ringer en sensationslysten journalist och erbjuder dig möjligheten att rasa mot vadsomhelst och du kan inte ens kläcka ur dig en enda fråga som du anser vara viktig nog att föra upp på dagordningen.  Hur kan vi alla ta ansvar för att den globala uppvärmning hindras. Dags att chockhöja bensinpriset? Problemen med privatisering av skola och sjukvård?  Bevovet av stöd till hiv- och cancerforskning. Varför funkar inte min iTrip? Därför måste vi engagera oss mer i Palestinakonflikten?….)

– Jag tror överlag det är viktigt att engagera sig i stora frågor. Miljö, välfärd, hälsa – det är framtiden… Viktigast är nog att vi ….
– Jag tänkte mest om Idrottsgalan.
(Jaså den… Var det d e n tillägget skulle gälla… Ja, vad trodde jag egentligen?)
– Nä, jag tror att det är viktigt att belysa frågan om min närvaro på Idrottsgalan eller inte. Det känns som ni träffar rätt där.
– Okej, va bra. Då tackar jag för att du tog dig tid.
– Så lite så.

Ibland säger det klick utan att säga klick.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

8 kommentarer på “Om idrottsgalan, Palestinakonflikten och hiv”

  1. Johanna Says:

    Haha, dagens roligaste

  2. Mia Says:

    Magiskt!

    Tack för dagens skratt!

  3. virvla Says:

    hahaa jonas du är fan inte klok

  4. fabbbe :D Says:

    haha.. det var dagens roligaste det 😀

  5. Håkan Says:

    haha förstår inte var du får allt ifrån Jonas! =) Tack för ett gott skratt!

  6. Henke Says:

    Vasst! Riktigt vasst!
    Hoppas Praktikant-Anna läser. Då kanske du får en date trots allt…..

  7. Leffeman Says:

    Med vänster lillfinger krossar du den pretentiöse Ekwalls blogg.
    Fortsätt leverera! Du regerar!

  8. Linn Says:

    Haha jag har aldrig skrattat så mycket som när jag läste de här!!!
    Måste bara få tillägga att de skulle vara frukansvärt om TV4 skulle ta över vintersportsändningarna!!! NI ÄGER PÅ DE HÄR!!!

    Fortsätt med de nu gör;)


Kommentera

