Bråk i bilen

Så var vi framme i Cavalese, huvudorten i Val di Fiemme.
Det var en grymt lååång bilresa från Nove Mesto hit. In alles närmare 90 mil.
Delade upp trippen på två dagar med övernattning i Salzburg  – en av mina favoritstäder i Europa (rekommenderar varmt SAS Radisson Salzburg för er som aldrig bott där. Prisvärt och klanderfritt mitt i Altstadt. Weltklasse!!). 

Men det tog sin tid att komma fram.
Eftersom jag litar mindre på Niklas lokalsinne och kartläsarförmåga än på en svartväxlare i Odessa har jag igång två oberoende GPS:er i bilen. Igår visade de sig dock vara helt oense. Damen som pratar engelska (Jeepens inbygda navigationssystem) ville att vi skulle åka norrut från Nove Mesto (halvvägs till Prag innan hon föreslog en kraftig vänstergir mot München)  medan min svenska tjej (en liten dam som bor i en portabel och nyinköpt GPS ville skicka oss söderut mot Brno och Wien och vidare rakt ner i helvetet, typ.

De två kunde omöjligen komma överens, och vrålade motsatta order på olika språk så intensivt att jag tvingades bryta in. Handgripligen fick jag gå emellan i denna datoriserade cat fight.
Trots en aningen mindre sensuell röst föll jag för min engelska tjej. Svenskan åkte i golvet och fick tillbringa resten av resan mellan Nickes fötter. Stackars liten!

Det var en chansning men jag tror vi gjorde en Sami Jahojärvi (det vill säga drabbades av ett tillstånd av enorm tur – kolla in finländarens sprinttävling i Prag så förstår ni vad jag menar).
Vi kom fram till Salzburg halv tolv och var hungriga som vargar. På våra rum låg två Mozartkulor. Jag uppvisade en enorm disciplin och avstod medan Nicke svalde båda hela.

Hursomhelst; trots att jag lade mig hungrig sov jag som en krönikör hela natten och var pigg som en norsk sprinter på upploppet när jag vaknade. Och idag har jag varit full av energi. Snudd på hyperaktiv.

Från Mozarts hemstad till Cavalese är det ungefär fyra timmar. Sju om Niklas kör. Därför kör jag.
Det passar för övrigt Nicke bra, eftersom Herr Jonsson är Bankdirektör Jonsson till professionen och har så mycket viktiga saker att pyssla med. Idag satt han till exempel i ett evighetslångt telefonsamtal (från Kufstein till Lavasee) om bankens framtid och det var ett rent mirakel att inte hans mobilbatterier eller mitt tålamod tog slut. Resterande tid satt han och stirrade stint in i sin dator.

20090102
Kul resesällskap.

På vägen till Cavalese stannade vi till i Passo Lavaze för en dryg timmes skidåkning.
Det var som vanligt bedårande vackert. 1800 meters höjd (jobbigt!!) och en underbar utsikt över de spetsiga Alperna i nordväst och de truppiga Dolomiterna i öster.
Under blå himmel körde Nicke klassiskt medan jag skejtade runt i 70 minuter. Och hade inte lungor och hjärta sagt ifrån hade jag nog åkt fortfarande. Så fantastiskt fint var det. Kolla bara:

200901020111
Grym utsikt över Dolomiterna från skidspåret….

200901020101
… och de spetsigare ”vanliga” Aplerna

20090102005
Trött krönikör efter avslutat pass!

Jag insåg två saker. Dels att mina skidor behöver nytt paraffin och dels att jag behöver mer träning.
Så det första jag gjorde när vi kom till hotellet var att köra en timme intervall på en testcykel. Urk!

Har ingen aning om jag kommer kunna kliva ur sängen imorgon, men jag vet att jag kommer somna gott i alla fall.
Typ nu, klockan är 21,48.

Imorgon väntar massstarter och jag tänker lura av Nicke en middag på vårt sista Tour-tips.
Som vanligt ska pallen i dam/herrklassen ska tippas – så kom gärna med förslag. Jag behöver all hjälp jag kan få =)
Natti!

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

6 kommentarer på “Bråk i bilen”

  1. Martin Says:

    Alltid svårt att tippa masstarter, det är mycket som kan hända, men efter onsdagens uppvisning av Kuitunen har jag henne som stor favorit, jag tror inte jag är ensam om det, sen är det öppet men mitt tips blir på damsidan så här:

    1. Virpi Kuitunen
    2. Marit Björgen
    3. Justyna Kowalcyk (revanshsugen)

    På herrsidan ett vågat tips:

    1. Axel Teichmann
    2. Devon Kershaw
    3. Martin Johnserud Sundby

  2. Per Stålnacke Says:

    tipset før ‘felles-starten’.

    1. Kershaw
    2. Sundby
    3. Rønning

    1. Saarinen
    2. Kuitunen
    3. Kowalzyk

    P.S. Så begriper jag inte varfør alla sprint ska vara i fristil och alla ‘lång-lopp’ i klassisk føruom ‘klættringen’. Att det ska vara skillnad från førra året køper jag inte heøt.
    Fø bra me Nickes extra tider då lokal TV-producer inte har pejling på TV-bilder och KLOCKA!!!

    , Svappavaara Per

  3. Anna Claesson Says:

    Gillar den härliga snön som faller på er blogg!

  4. Finnen Magnus Says:

    1 Virpi Kuitunen




    2 A-K Saarinen
    3 Marianna Longa

  5. Skidare Says:

    Mitt tips:

    Damer:

    1. Virpi Kuitunen
    2. Aino-Kaisa Saarinen
    3. Justyna Kowalczyk (precis som Martin sade hon är ”revanshsugen”)

    Jag tror inte att Björgen klarar sig mera, i sprinten i Nove Mesto såg det redan ut som hon skulle ge opp!! Tour de ski är inte något för henne..

    Herrar:

    1. Axel Teichmann
    2. Dario Cologna
    3. Sami Jauhojärvi (ifall han är i skick)

  6. Martin Says:

    måste bara replikera på skidares inlägg. Jag tror och hoppas på Björgen, efter svenskorna/Anna Haag är det Björgen jag hoppas på fast att hon kommer från konkurrentlandet Norge, hon är en härlig profil helt enkelt. hon hävdar sig fortfarande mycket bra på distanslopp, men hon har tappat i sprint enligt mig.


Kommentera

