Svintidigt och svinkallt!

Efter två timmar i bil är vi nu framme i Nove Mesto.
Sitter i en kommentatorshytt med allt annat än tropiskt klimat. Det är minus 9 grader ute men säkert bara minus 4 i hytten. Jag har jacka, mössa och huva. Min kollega från NRK sitter till höger och har en värmande lusekofta som ser otroligt skön ut.
Avis!
Finländaren som sitter till vänster har bar överkropp.
Avis!

Har i alla fall lyckats muta till oss en tjeckisk motorvärmare så det ska nog bli drägliga tävlingsförhållanden även för oss som bara sitter still.

Hur ska man orka med en nyårsnatt då?
Jag är extremt morgontrött och känner mig redan som en mosad gnu. En mosig gnu.
Hotelltelefonen ringde punkligt klockan 06.00; tv:s alarm gick igång 06,05 och min mobil ringde 06,10.
Av taktiska skäl placerar jag alltid mobilen i duschen när jag ska upp tidigt, så när jag stänger av alarmet är det bara vrida på vattnet. Gör jag inte det riskerar jag somna på dushgolvet.

Nyårsafton kommer firas i Zdar nad Sazavou på tjeckiska landsbygden.
Men innan vi tar på oss våra partyhattar och skålar i tjeckisk bira ska vi kommentera två distanslopp med intervallstart i Nove Mesto.

Oavsett hur det går så är det för långt kvar för att någon ska koppla ett vinnande grepp om Tour de ski idag.
Men däremot kan flera åkare kan förlora Touren om de inte hänger med.
På damsidan är det den mest kritiska dagens för Arianna Follis.
På herrsidan måste Bauer vara högt upp (helst vinna); Gaillard kan tappa, liksom Northug och Hellner.

Måste tyvärr berätta att Nicke vann tipsets första deltävling. Han gjorde spurtade förbi under Prag-sprinten och vann med ynka 1 poäng. Surt (och dyrt). Men nu tar vi nya tag.

Eftersom vi redan har tippat kan jag ju avslöja våra topp 3 inför dagen. (Nickes tips inom parentes)

Herrtips:
1) Bauer (Bauer)
2) Jauhojärvi (Rönning)
3) Rönning (Veerpalu)

Damtips:
1) Kuitunen (Kuitunen)
2) Björgen (Saarinen)
3) Saarinen (Björgen)

Förresten:
Det har ramlat in en hel del mail (karlsson@svt.se) och inlägg med frågor till den utlovade frågestunden.
Ställ gärna fler frågor – svar inom kort !!!

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Svintidigt och svinkallt!”

  1. got7 Says:

    När det smäller till i sprint och de kö ihop och ramlar är det alltid en massa snack och kommentarer om att det är fel, orättvist och osportsligt. OK, för det. MEn, som Tony Irving skulle sagt, när det är tidsstart och någon har flyt att få en bra rygg och hänger på till bra placering, har ibland t.o.m. räckt till medaljer på VM och OS då är det inte samma snack. Bortse från att det alltid varit så och förklarar hur det kan vara så, i tex cyckel vid tempolopp för man i ligga på rulle.


Kommentera

