Reviderad önskelista

Charlotte Kalla missar årets näst viktigaste tävling.
Touren tappade sin fjolårsvinnare.
Svenska tv-publiken sin stora kelgris.
Och SVT en tredjedel av sina tittare.
De små bakterierna i Charlotte Kallas hals har ingen aning vad de ställer till med.

Oavsett Kallas avhopp hade jag inte tippat någon svensk på pallen i världscupens höjdpunkt.
Årets Tour de Ski passade Charlotte Kalla mycket sämre än fjolårets upplägg.
Hade hon slutat topp fem hade hon gjort det bra.

Nu blir istället Anders Södergren den ende att hoppas på när det handlar om så framskjutna placeringar.
Förutom att jag håller en tumme för Södergren ber jag att såhär efter jul få komplettera min önskelista till Tour-Tomten med följande:

… att Anna Haag tar ytterligare ett kliv framåt. När Kalla nu inte kommer till start är det inte orealistiskt att yrvädret från Orsa kan vara bland de tio främsta.

… att Mathias Fredriksson presterar tillräckligt bra för att slå sig in i svenska VM-laget.
Vet inte exakt vad jag förväntar mig, men kan han vara topp 15 i ett eller två klassiska lopp så är han min man på et startsträcka i stafett i Liberec.
Väl där han säkert Gunde hjälpa till att fila av några gram på fotbojan, så att Fredriksson inte störs alltför mycket i åkningen.

När jag var yngre stod det trumset, bilar och västindienresor på min önskelista. Men jag har lärt mig att det är lätt att bli besviken om man hoppas för mycket. Så därför sätter jag punkt för min lista till Tour-tomten med en stilla förhoppning om att Marcus Hellner kan vara i en sprintfinal.

För Charlotte Kallas del är förstås en start i Touren underordnad både hälsan och säsongens viktigaste mål – VM.
En missad start i Tour de Ski förändrar inte hennes chanser i Liberec; det gör bara nyårshelgen lite mindre spännande för er som följer längdåkningen.

Å andra sidan gör de små djävlarna i Kallas hals så att den omåttligt populära skidstjärnan troligen behöver köra någon extra tävling i Sverige.
Numer är det ytterst ovaligt att landslagsåkarna ställer upp i lopp på hemmaplan under världscupsäsongen.
Så någonstans i landet finns garanterat en klubb och en skidpublik som får en försenad julklapp.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “Reviderad önskelista”

  1. petter Says:

    Jonas, du som vet allt….
    Var har Sten Rosenberg tagit vägen?


Kommentera

