nakenchocken som vinterstudion inte visade….

Ungefär så hade rubriken sett ut i kvällstidningarna om dom sett vad som hände i vinterstudion i helgen.

Söndag kl 10.15 Damernas första slalomåk är på väg att ta slut och jag och Pernilla sitter i studion och förbereder oss för analys, vi väljer bilder och letar intressanta mejl från er tittare att besvara. Vi har ungefär femton minuter på oss att analysera damåket och prata lite om förutsättningarna inför herrarnas första åk som ska börja halv elva. Ganska gott om tid i en tv-värld där intervjuer och analyser oftast ska klaras av på någon enstaka minut.

10.16.00 Hör en röst i mitt huvud. Det är redaktörsblomstrets ljuva stämma som ljuder i min öronsnäcka. -Herrarnas slalom är inställt, vi kör några åkare till från damerna sen kommer vi till er i studion.

10.16.30 Hör min egen röst i mitt huvud. Okej. Då har vi 40 minuters sändningstid att fylla med något vettigt innan herrarnas skidskyttestafett börjar.

10.17.00 – 10.21.00 Full aktivitet både i studion och kontrollrum för att lösa situationen. -Ni får köra på med frågor så återkommer jag vartefter med information om vad vi kan hitta på, säger Blomman.

Innan vi går i sändning hinner ytterligare en tanke flyga igenom mitt huvud. Vi kommer få en lucka på 45 minuter i eftermiddag när det andra slalomåket skulle körts.

Risken finns att jag framstår som lite stöddig nu. Jag tar den risken. Är väldigt stolt över vinterstudiogänget, inklusive mig själv, för att vi inte bara löste problemet utan för att vi gjorde våra 40 ”nya” minuter till ganska bra tv. Vi fick ju liksom bygga en 40 minuterssändning i direktsändning. Tidsmässigt motsvarar det en sportspegel. Den planeras i nästan en vecka. Menar inte att våra 40 minuter höll spegelklass men jag tror att dom skidintresserade fick ut en hel del av det.

Många av era mail fick sina svar. I det läget är det ju ovärderligt med Pernilla i studion som kan få vilken fråga som helst kastad på sig. Hon dämpar den vackert å levererar ett precist svar tillbaka.  Därefter var ju eftermiddagen en enkel match. Hade ju över en timme på oss att planera den 45-minutersluckan.

Nakenchocken då?

Under dom 16 timmar som vi sände i helgen så lämnade jag vinterstudion en gång. Behövde gå på toaletten.

Just då föll bilden från La Molina och damernas slalom. Det blev svart i rutan. Det blev ett väldigt liv utanför toaletten.

 -Vi har tappat bilden från slalomen vi måste tillbaka till studion. -Var är pops?

Toalettdörren flyger upp. Med byxorna vid knävecken springer jag in i studion. Pernilla är på plats. Hon ser förvånad ut. Jag ser inte redo ut. Nu handlar det om sekunder. Vi vill i sändning omgående. Jag försöker dra upp byxorna. Dra ner skjortan. Sätta i öronsnäckan. Sätta ner rumpan. Det går så där. Pernilla skrattar. Jag ger upp och sätter mig oknäppt och oredo. Då kommer bilden tillbaka från La Molina. Ni får se slalom istället för mina kalsonger. Bra.

Vet inte om helgens incidenter har med det att göra men redaktör Blomman viker ner sig kommande helg. Usa och Hawaii. Hur mycket vinterstudio är det? Max ersätter. Han har också skägg. Och har varit redaktör för typ tusen speglar, Den olympiska studion och fotbolls-vm för att nämna något. Det kan nog gå bra det också.

/popsen

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “nakenchocken som vinterstudion inte visade….”

  1. Doctor D Says:

    Jag tycker samtalet med den flåsande krönikören var roligt. Antar att det också ingick i de improviserade delarna av Vinterstudion!
    Mer slikt i teve! Humor!

  2. Johan Says:

    Pigg blogg ni har. Fråga: Varför lägger ni inte ut mer av Vinterstudion på utmärkta SVT Play, till exempel frågestunderna med Pernilla Wiberg? Det är ju – tyvärr – sällan man kan sitta klistrad framför tv:n hela helgerna.


Kommentera

