Dagen då jag fick en häst att skena….

Kom tillbaka till Stockholm sent igår. Utan bagage. Utan nycklar till lägenheten.
Och med en ömmande rygg.
Jag ska strax förklara.

Men först glädjande nyheter om vår blogg. 2000 läsare bara igår (söndag) och totalt 8000 sedan vi drog igång. En grym och glädjande utveckling. Dessutom en nystartad Facebook-grupp för vinterstudion. Bara att gå med =)

Passar på att tacka för all respons på gårdagens tyckare. Både Sörenstam-krönikan i Sportspegeln och doping-inlägget här i bloggen genererade massor av mail och reaktioner. Kul!
Inte oväntat kom de flesta reaktionerna på dopnings-inlägget från Finland.
En del tänkvärda. Andra .. ja, läsvärda av en helt annan anledning. Kolla gärna kommentarerna i bloggen.

De flesta som mailat tycker, precis som jag, att diskussionen hur man ska förhålla sig till f d fuskare är både viktig och intressant.
Men förvånansvärt många hamnar också i en obegriplig försvarsställning när just de finska dopningsskandalerna kommer på tal.
Jag begriper inte varför så många tar så illa vid. Handlar det inte om att diskutera och dra lärdom av historien – istället för att förringa eller förneka densamma?

Jag har inga problem att diskutera fd svenska idrottsstjärnors dopningsavstängningar (vilket jag f ö gjorde i samma inlägg: jag skrev att det var en skandal att ge bragdguldet till Tomas Johansson). Dom är dock betydligt färre och dessutom sysslade ingen fälld svensk med skidsport – vilket denna blogg handlar om.

Att jag tog just Virpi Kuitunen som exempel beror vare sig på att jag hatar finländare eller älskar att strö salt i sår.
Anledningen är både dubbel och enkel:
A) Det var efter Kuitunens överlägsna seger i lördags jag fick de tittarmail som gav upphov till inlägget.
B) Kuitunen har varit avstängd men kommit tillbaka och är nu en av världens bästa.

Varför ska det vara så känsligt och svårt att diskutera detta ämne sakligt utan personpåhopp och en ”ni är inte ett dugg bättre själva-attityd”??

***

Jag är oftast grymt morgontrött, men är man i ett snörikt skidparadis måste man utnyttja tiden,
Så jag ställde klockan för att hinna åka skidor.
Det slutade med att jag ställde till en scen.

Det var precis när jag tränat klart nere i Davos., Jag hade avslutat ett märkligt telefonsamtal med Pops, live i Vinterstudion (jag var tvungen att fortsätta åka skidor under samtalet för att inte frysa sönder och samman).

Nu var jag påväg tillbaks till hotellet. Trött, med darrande ben och skidorna i handen.
Gatan var täckt av ett förrädiskt snölager som dolde det såphala underlaget. Ren is ovanpå asfalten. Och längdpjäxor är inte direkt några vinterdäck i fråga om fäste.
Jag skulle precis till att korsa en liten gata då en häst med ryttare dök upp bakom en snövall.
Alltför sent upptäckte jag ekipaget och hamnade mule mot mule med hästen
Jag blev vettskrämd och hinner bara notera att jag faller handlöst mot marken.
En klassisk bananskals-vurpa.
Och den stackars kusen blev ännu mer rädd och ställde sig på bakbenen, varpå ryttaren höll på att trilla ur sadeln.
Allt gick otroligt snabbt, men samtidigt i slow motion.
I någon kort sekund var det en salig röra av skidor, ryttare, hästar och krönikörer på en ganska trafikerad gata i centrala Davos.
Men som tur var kom inga bilar och vi kom alla undan med blotta förskräckelsen.
Och för egen del – en väldigt ömmande muskel.
Ironiskt nog var det enda lindrande jag hittade hemma – Hästlinement…

***

Måste sluta nu för jag ska spela in en årskrönika för webben med webbredaktör Lann. Kan sluta hur som helst.
Och så ska visst Sas leverera mitt bortslarvade bagage med mina lägenhetsnycklar (otroligt orutinerat att stoppa dom där, men å andra sidan glömde Niklas Jonsson sin mobiltelefon i hyrbilen när vi sprang till incheckningen i Zürich).
Hursomhelst: hoppas Sas hinner, för om mindre än tre timmar ska jag ut och flyga igen.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “Dagen då jag fick en häst att skena….”

  1. Danielsson, Finland Says:

    Hej!

    Intressant debatt du fick igång angående dopning!
    Men det är några frågetecken som jag undrar över.
    Angående dina funderingar om personpåhopp: Vem började denna påhoppscirkus? Är det inte medias och din roll som krönikör att försöka neutralisera detta?

    Med en önskan om fortsatt trevlig idrottsvinter!

  2. T. Karlsson Says:

    Personpåhopp? Vem började… (Kuitunen) Trist att du Jonas inte heller kan svara på frågan som många finländare undrar: Varför gnäll på omvärlden när det går dåligt för Sverige? Inga klyschor till svar, tack!
    Mvh/Tobias Karlsson

  3. Johanna Says:

    Måste bara säga att er blogg är väldigtunderhållande! Fortsätt så 🙂

  4. Oskar Says:

    Tobias, det går väl inte dåligt för sverige? Har väl inte gått så bra för sverige på många många år.

  5. T. Karlsson Says:

    Oskar, sant. Sverige imponerar! Syftar dock nu på den tillfälliga svenska svackan i damernas 10 km förra helgen, vilken också skapade dopingdebatten med Jonas Karlsson som stor regissör. En finsk dubbel slog tydligen hårt mot detta forum och såklart söker man upp något att skylla på. I det här fallet går man tillbaka till 2001.

  6. Matte Says:

    Måste säga att man bör varken tala tyst eller högt om det som är historia med gamla dopingaffärer. Det som hänt har hänt och de åkare som gjort fel tidigare har tagit sina straff och är förhoppningsvis rena nu.

    Det som är trist är att de internationella dopingtestkontrollanterna vet säkert att det finns de som dopar sig fortfarande men de stoppas av WADA´s hårdare regler för att avslöja dopade idrottare. Det finns åkare som åkt dit i A-prov, men även B-provet måste vara positivt för att de får gå ut med resultatet av testerna.

    Men det kommer under januari att vidtas åtgärder för att komma runt reglerna från de som utför testerna så att de som misstänks för doping inte ska känna sig säkra.
    Vi får hoppas att det inte är finnarna igen och personligen tror jag inte att det är finnar som misstänks.
    Bra för alla rena åkare om de skyldiga åker dit så att inte fel åkare misstänks.


Kommentera

