Emil lovade reurmatch…

Så var den första Vinterstudiohelgen över. Skönt att vara igång och en otrolig respons från er tittare. Vi har fått över 500 mail med alla möjliga och omöjliga frågor; allt ifrån gränslöst beröm, via pappor som vill ha in sina söner i landslaget, till feta utskällningar.
Som det ska vara, antar jag.

Men de flesta frågorna gällde våra mössor.  Typ mailet från Annika Olsson:

Hej,
Satt och tittade på er sändning idag. Vi var fyra stycken som undrade över era mössor. Varför har ni ”gylf” i dem?
Tack för bra sportsändning.
Annika

Svar: Lustigt att alla börjar undra detta just nu, för mössorna har vi haft i tre vintrar.  Men ja, vi kör med huvud-gylf av den enkla anledningen att mössorna vi fått ser ut så. Blixlåset fyller så vitt jag vet ingen annan funktion än att generera tittarmail. Däremot kan själva änden på dragkedjan göra att det ser ut som att vi alla har ett ganska långt silverörhänge. Lite Boy George-stuket. Men så är det alltså inte heller. Till nästa säsong ska vi övergå till ryska pälsmössor.

Själv är jag tillbaka i en grå huvudstad, men laddar och längtar redan efter nästa helg.
Blomquist och Hård får nu en liten paus. Nicke Jonsson och jag övertar kommentatorsansvaret för de kommande tävlingshelgerna: Davos, Düsseldorf och Tour de ski.

Tillsammans med Val di Fiemme är Davos min favoritort på vintern.
Trevlig stad, bra hotell, välarrangerade tävlingar och fantastisk skidåkning. Tävlingsspåren är för tuffa för mig, men de tre dalarna som utgår från Davos bjuder på mil efter mil med inbjudande spår under blå himmel.
Har aldrig upplevt något annat än blå himmel i Davos. Som att besöka ett vykort.

Emil Jönsson var ju gäst i studion i helgen och vi snackade en hel del. Skön kille. Alltid på gott humör.
Vi snackade om allt möjligt och garvade gott åt ett inslag i klassiska ”skidskolan” vi gjorde under VM i Sapporo häromåret. Inslaget var uppbyggt som ett tittarbrev – ett idolmöte där jag utmanade min stora förebild Emil Jönsson i sprintskidåkning.

Vi bestämde distansen till 400 meter fristil. Jag fick 10 sekunders försprång och stack iväg så snabbt jag kunde och tyckte det gick ganska hyggligt. Bra glid. Det kändes som om stavtagen bet och att jag fick ut hyggliga skejtskär. Jag hade aldrig åkt så snabbt.
Den känslan varade i ungefär 230 meter – tills Emil hann upp mig.
Jag minns att jag uppfattade en lätt knuff, ett vinddrag och ett hånflin i ögonfrån.
Satan vad dom kör.
På tv-bilderna såg det ut som om en hungrig jaguar på jakt rusar förbi en stelopererad Värmlandskorv på styltor. Det enda som såg någorlunda professionellt ut var mina kläder.
Råtorsk. Men kul var det.

Sedan Japan-VM har Emil gått framåt och jag tillbaks, men nu när vi stod och snackade i iskylan i Östersund föddes idén om ett revanschmöte. Tid och plats verkar bli till helgen i Davos.

Jag inser att jag inte hinner genomgå någon tyngre träningsperiod före helgen. Ej heller flytta in hos Ola Rawald för några månaders intensivanalys av min skejtteknik.
Jag måste alltså komma på en hygglig ursäkt före fredag. Kanske stuka en fot (Pops gamla knep). Eller skaffa kronisk krupp.
Men jag kommer nog inte undan och det enda som kommer bli stukat är mitt självförtroende.

Och eftersom jag knappast törs köra med ojusta medel före Jönssons tävling på söndag (”Vild krönikör skadade VM-hopp”) så får jag nog helt enkelt förlita mig på tur.

/ Jonas

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Emil lovade reurmatch…”

  1. Martin Says:

    Menar inget illa menat men varför kör inte hård och blomqvist touren?

  2. Erik Says:

    Enda anledningen till att jag kliver upp på helgerna är för att förflytta mig från sängen till soffan och eventuellt ladda upp med mat innan vinterstudion drar igång. Finns inget bättre! Höll förövrigt på att skratta ihjäl mig när kaffekoppen smet iväg på glasbordet. 🙂

  3. Linn Says:

    Den här gången får Blomman och jag luta oss tillbaka och njuta av sändningarna
    framför burken. Jonas Karlsson och Niklas Jonsson tar över kommenterandet och
    Yvette Hermundstad åker ner till sista helgen i Val di Fiemme som programledare
    och intervjuare så det kommer att bli kanon!

    Hälsar Jacob Hård

  4. anna Says:

    Jättetråkigt om inte Hård+Blomquist kommenterar, de är överlägsna resten av kommentatorerna på SVT. Varför ska inte de kommentera? Nu får man ju gå över till Nrk istället (sorry, men det är sant).


Kommentera

