Snart igång

Nylandad i en av Sveriges vackraste städer och redo för en ny lång vintersäsong.
Lämnade ett grått, slaskigt Stockholm och flög över ett decemberlandskap som låg tätt inbäddat i ett bomullstäcke.
Men just före Östersund klarnade vädret och SAS kompenserade sin försening med en underbar utsikt över Jämtland och Härjedalens fjällvärld.
Åreskutan badade i eftermiddagssolen, och i sydväst kunde jag ana Sylarna, Helags och Skars.
Jag ville kasta mig ut raklång och göra en gigantisk snöängel,.
Vackrare än så blir inte vintern.

Tog med dubbla par skejtskidor för att se om jag inte kan lura ut Popsen i spåret.
Käkade lunch nyss och träffade Ola Rawald , som lovade bistå med pjäxor.
Ska Pops stå i studion i två dagar bör han ha betat av åtminstone en av wc-slingorna i Östersund, anser jag.
Han skyller på ont i en fot. Sopa!

Livet som sportreporter kan vara ganska oglamoröst ibland. Skriver detta från en ståplats i en korvmoj som ockuperats av tyskar.
36 centimeter ifrån mig sitter André och chattar med datorn på själva korvlådan och bortanför honom
sitter tyskarna som bestämmer härinne. Det är äckligt varmt och en dator dunkar Eurotechno på hygglig volym.
Jag frågade en av kollegorna från ZDF vad korvvagn heter på tyska, men han såg bara förvånad ut fortsatte jobba. Möjligen chockad över denna oväntade fråga från en krönikör i trikå.
Jag ska prova med Wurstwagen imorgon.

Hursomhelst, snart är vi igång. Många har längtat!!
På ett år har Vinterstudion blivit mer än ett program. Det har blivit ett begrepp. Oerhört populärt.
Märkte det senast på Arlanda. Mannen som tog hand om mina skidor vid incheckningen sa att han hade sett fram emot nya vintersändningar i månader. Inte så mycket för sin egen skull, utan mer för sin mammas. Hon är 91 år och älskar skidskytte!
Hon kunde ju knappast fått en bättre start på säsongen!

Nu ska jag träna.
men ikväll, när det blivit mörkt, ska jag göra en riktig snöängel.
/Jonas

Explore posts in the same categories: Östersund

One Comment på “Snart igång”

  1. Mats Jarefors Says:

    Min mamma i Östersund är 96 år och en flitig tittare på Vinterstudion. Där har ni ett riktigt fan, pojkar!
    Mats i Uppsala


Kommentera

